בלי מנכ"ל חדש: כלל ביטוח עברה להפסד רבעוני של 116 מ' ש'

הריבית הנמוכה והירידה ברווחי ההשקעות התווספו לעלייה מתונה מאוד בפרמיות ובדמי הגמולים, והעבירו להפסד את קבוצת הביטוח, שבתקופה המקבילה הרוויחה 140 מיליון שקל • לאומי שוקי הון מדגישים את ה"נחיתות בתוצאות השוטפות של החברה"

איזי כהן / צילום: תמר מצפי
איזי כהן / צילום: תמר מצפי

ירידת הריבית חסרת הסיכון ממשיכה לפגוע בתוצאות קבוצות הביטוח הגדולות, והיום דיווחה כלל ביטוח כי רשמה בשלושת החודשים הראשונים של השנה הפסד כולל של כ-116 מיליון שקל, לעומת רווח רבעוני של כ-140 מיליון שקל שרשמה בתקופה המקבילה.

התוצאות של כלל ביטוח, שבימים אלה ניצבת ברגעי ההכרעה לגבי בחירת המחליף או המחליפה למנכ"ל הדומיננטי איזי כהן, באות לאחר שמגדל ומנורה מבטחים הציגו אף הן הרעה בתוצאותיהן. זאת בעיקר בגלל השפעות ירידת הריבית, שהביאה את כולן להגדיל עתודות, וגם בשל התשואות הפחותות (אך עדיין חיוביות) בשוקי ההון, ביחס לתקופה המקבילה. מגדל, כמו כלל ביטוח, מתאפיינת בתיקי ביטוח ישנים וגדולים, וגם היא עברה להפסד ברבעון הראשון השנה, ומנורה מבטחים רשמה "רק" ירידה חדה ברווח.

ומה עם תוצאות פעילות כלל ביטוח, שלא מן הנמנע שתבקש מהמנכ"ל כהן להאריך את כהונתו במקצת עד שיימצא המחליף? בשורות העליונות רשמה החברה עלייה קלה מאוד של כ-1% בפרמיות ובדמי הגמולים, לצד ירידה של כ-75% ברווחי ההשקעות ושל כ-20% בהכנסות מדמי הניהול.

החברה הפסידה בתחום ביטוח החיים, כצפוי, בצל ירידה של כ-2% בפרמיות שרשמה בפעילות זו. למול זאת נרשם רווח קל בפעילויות הפנסיה והגמל, הגם שהרווחים הללו קטנו ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

למול זאת, במגזר הביטוח הכללי חל גידול קל מאוד בפרמיות, והרווח לפני מס צמח משמעותית. אגב, התוצאות של כלל ביטוח הושפעו ברבעון הנוכחי גם מגידול ברווח לאחר מס, של כ-18 מיליון שקל, כתוצאה מהקטנת ההתחייבויות הביטוחיות בעקבות המלצות ועדת וינוגרד. זאת לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אז הגדילה את ההתחייבויות בכ-4 מיליון שקל לאחר מס.

"ההסבר הרפלקסיבי והצפוי לתוצאות"

אייל דבי, מנהל מחקר ני"ע ישראליים בלאומי שוקי הון, אמר היום ביחס לכלל ביטוח, כי הסברי החברה, שלפיהם עברה להפסד "בגין הירידה המתמשכת בריבית חסרת סיכון לזמן ארוך, ולנוכח ירידה חדה ברווחי השקעה ובדמי ניהול משתנים, עקב ביצועי שוק ההון החלשים", הם אכן "ההסבר הרפלקסיבי והצפוי ברבעון שכזה, שכן כל הסקטור ספג מהלומה מהירידה בריבית ומירידות השערים הגורפות בשוקי ההון". ואולם, הוא סייג מיד: "עם זאת, אין בפגיעה האמורה - משמעותית ככל שתהיה - כדי לטשטש את הנחיתות בתוצאות השוטפות של החברה".

עוד אמר דבי, כי "אצל כלל ביטוח, לפחות על פי תוצאות הרבעון, הצמיחה בנכסים המנוהלים הייתה זניחה, ומה שמטריד לא פחות זו הירידה בפרמיות הנגבות", וזאת "למעט מגזר ביטוחי הבריאות, שהוא התחום הצומח ביותר בענף".

בלאומי שוקי הון הוסיפו, כי "קיים היגיון במכפיל ההון הנמוך שבו נסחרת המניה - בהשוואה לממוצע בתעשייה - אבל בהחלט ניתן לשאול את השאלה הבאה: האם לפרמיית התמחור ביחס למגדל ביטוח יש הצדקה?".

נציין כי ביחס להליך מציאת המנכ"ל החדש מציינים בדוחות כלל ביטוח, כי "ועדת האיתור פועלת לאיתור ומיון מועמדים לתפקיד מנכ"ל החברה. לתאריך פרסום הדוח ועדת האיתור טרם השלימה את פעולתה".