טיול לשבת | ג'סר א-זרקא: חיים חדשים מתחת לגשר הכחול

הכפר ג'סר א-זרקא משנה פנים, ופרויקט התנדבותי חדש זורק בו צבע ופותח אותו לעולם • סיפור אופטימי

מה שצבע יכול לעשות. ג'סר א־זרקא חוזר למקורותיו הכחולים /  צילום: אורלי גנוסר
מה שצבע יכול לעשות. ג'סר א־זרקא חוזר למקורותיו הכחולים / צילום: אורלי גנוסר

מי שנסע בחודשים האחרונים בכביש החוף הסואן בין תל אביב לחיפה, לא יכול היה שלא לשים לב שג'סר א-זרקא, כפר שהיה שקוף לרבים, נעשה יותר ויותר בולט לעין, הולך ונצבע בכחול. הכפר, שנוסד ב-1924, סבל במשך שנים מעוני ובעיקר מדחייה גם מהמגזר הישראלי ולא פחות מהמגזר הערבי. 14,000 תושבים חיים בו, 70% מהם ילדים, ורק כ-250 קשישים - עדות מעציבה לתוחלת החיים הקצרים במקום.

כשענת הלוי-כהן נסעה בכביש הזה לפני חמש שנים, כנראה בפעם המי יודע כמה, המעצבת שבה זיהתה פתאום פוטנציאל: "פתאום שמתי לב לבתים המדורגים יפה על הרכס, וחשבתי שאם הם היו צבועים, זה היה מוסיף להם", היא מספרת, ועם ניצנים של רעיון היא ניגשה למלאכה. המטרה שראתה לנגד עיניה הייתה לצבוע את הבתים שבקו הראשון לכביש, ועם מחשבה שזה יארך כחצי שנה היא יצאה למסע שטרם הסתיים.

מה שצבע יכול לעשות. ג'סר א־זרקא חוזר למקורותיו הכחולים /  צילום: אורלי גנוסר
 מה שצבע יכול לעשות. ג'סר א־זרקא חוזר למקורותיו הכחולים / צילום: אורלי גנוסר

בחודשים ובשנים שחלפו מאז, היא נכנסה לקרביים של הכפר כדי ללמוד אותו בנחישות וברגישות. "לא ידעתי איך יתייחסו אליי", היא אומרת, ולמרות חששות ראשונים, אזרה אומץ והחלה להיפגש עם תושבים ובעלי תפקידים כמו ראשי מועצה, התנדבה בפורומים שונים בקהילה, הביאה אנשים והכירה אותו לעומק. עם הזמן, התגבש הרעיון שהצבע שבו ישתמשו יהיה "זרקא" - כחול בערבית, שמתחבר לא רק לשם אלא גם לעובדה שהוא שוכן לחוף הים. היא הצליחה לגייס את חברת נירלט, שתרמה 4,000 ליטר צבע, וגם משרד התיירות התגייס ותקצב את הצביעה, אבל התהליך היה ארוך מהצפוי. נכון להיום, מתוך שאיפה ל-250 בתים צבועים, הושלמו רק 12, ולדבריה, "הנחישות שהוציאה את הפרויקט הזה מובילה אותי הלאה, וכפי שהאמנתי שזה יקרה, זה יקרה".

ג'סר א זרקא סובל גם מבעיה גיאוגרפית - הוא מוגבל מכל עבריו, מה שמצמצם את אפשרויות הפיתוח. ממערב - הים, ממזרח - כביש החוף, מצפון - שמורת נחל תנינים ומדרום - קיסריה. הפרנסה בו דחוקה, אבל הפוטנציאל התיירותי גדול, ועם מנוף נכון הוא יכול לפרוח. גם חינוך הוא מפתח להצלחה לשינוי תדמית ומציאות, ואת בעיית הדימוי העצמי מנסה הלוי-כהן יחד עם תושבים פעילים להפוך לגאוות יחידה. פרויקט צביעת הבתים חיבר אותה עם מרעי ג'רבן, מרכז תיירות "הגשר הכחול" בכפר, שזה פירוש שמו (ג'סר = גשר).

מה שצבע יכול לעשות. ג'סר א־זרקא חוזר למקורותיו הכחולים /  צילום: אורלי גנוסר
 מה שצבע יכול לעשות. ג'סר א־זרקא חוזר למקורותיו הכחולים / צילום: אורלי גנוסר

ג'רבן, מורה למדעים בתיכון ומדריך סיורים, מקבל אותנו על גג ביתו בסיור לדוגמה, והמיקום שלו בקו הבתים הראשון לבריכות הדגים והים, מפעים ושובה לב. ג'רבן מספר לנו שניסה להרים פרויקט אירוח בבתים, שמטרתו שתושבי הכפר, נשים וגברים, יעבדו ויארחו בבתיהם, יתפרנסו בכבוד ולא יצטרכו להתקיים משכר זעום. יעל קורלנדר, יועצת בתחום, חיברה אותו להלוי-כהן והשניים מצאו שפה משותפת. שיתוף הפעולה הצליח בראש ובראשונה להחדיר אופטימיות לתושבים למודי האכזבות. אחרי שנים של הבטחות, משהו זז בכפר, דברים החלו לקרות והם הזדהו והתחילו להרגיש שייכים. לפרויקט האירוח גויסו תושבים רבים ומתוכם הבשילו שישה שפעילים בימים אלה, בתקווה שיהיו האור במגדלור לרבים אחרים. חלקם עזבו מקומות עבודה ועברו לאירוח, ופטמה עמאש שקיבלה את פנינו בביתה, משלבת גם וגם. בשעות הבוקר היא מנהלנית בתיכון, ובשעות הערב וסופי שבוע היא מארחת כיד המלך.

בביתה המיוחד והשונה מכל מה שציפיתי, היא קיבלה אותנו בשולחן עמוס מטעמים ואחר כך סיפרה לנו על עצמה. עמאש היא אישה אינטליגנטית ומשכילה, שלו היו האפשרויות בהישג ידה, בוודאי הייתה מגיעה רחוק. היא הייתה הראשונה בכפר שסיימה תיכון עם תעודת בגרות, למדה באוניברסיטה ספרות עברית ומבחינתה, האירוח הוא הזדמנות למפגש אנושי ולהיכרות אמיתית. האוכל שלה היה נפלא, היא מארחת גם לסדנאות (עד 20 איש) ובקרוב תסתיים הבנייה של חלל גדול יותר שיתאים ל-40 אורחים.

מה שצבע יכול לעשות. ג'סר א־זרקא חוזר למקורותיו הכחולים /  צילום: אורלי גנוסר
 מה שצבע יכול לעשות. ג'סר א־זרקא חוזר למקורותיו הכחולים / צילום: אורלי גנוסר

ג'סר א-זרקא מחשב כבר כמה חודשים מסלול מחדש. פרויקט האירוח יצא לדרך, תריסר בתים נצבעו, והלוי-כהן ממשיכה לגייס תושבים שיסכימו לצבוע את ביתם באחד מחמשת גוני הכחול, והתוצאה מפתיעה. כתמי הכחול שמנקדים את הרחוב המקביל לכביש החוף הם שטח פרסומי שמדבר בעד עצמו.

ג'רבן מוביל סיורים בכפר שנעים בין שעתיים לשש שעות ומותאמים לכל קבוצה. אנחנו ביקרנו במסגד ובכפר הדייגים הציורי שעל החוף. טיילנו על התל ההיסטורי וצפינו בכפר ממערב. אפשר לפגוש בסיורים האלה תושבים מעניינים, אמנים, אנשי חינוך ואפילו את ראש המועצה שנרתם לקידום הכפר. הרמדאן מביא איתו בימים אלה גם פסטיבל מיוחד, ובעיקר הרבה תקווה ואופטימיות.

מחיר סיור: 50-35 שקל, ארוחה: 150-80 שקל. לפרטים והזמנות: מרעי ג'רבן: 058-4309887, בפייסבוק: תיירות הגשר הכחול.

VAV, פסטיבל היפ-הופ

פסטיבל ההיפ-הופ באשדוד ישלב את חמשת האלמנטים של תרבות ההיפ-הופ: גרפיטי, די ג'יינג, ראפ, ביטבוקס וריקוד (ברייקדאנס ועוד). ייערכו סדנאות פתוחות לקהל הרחב לצד כיתות אמן מקצועיות. בנוסף יתקיימו מופעים שונים, אירוע פלאש מוב ענק, מופעי ספוקן וורד, ביט בוקס, מופעים של אורחים מחו"ל ועוד, וכן תחרויות נושאות פרסים ואף אורחים מחו"ל. הכניסה חינם. 5-7 ביוני, רובע ו', רחוב דוב גור, אשדוד