בנק ישראל: הלווים הגדולים תופסים 10% מתיק האשראי

בנק ישראל: "כיום המערכת הבנקאית מחלקת את האשראי לציבור באופן מאוזן יותר, בעוד בעשור הקודם הבנקים העדיפו באופן בולט לתת אשראי ללווים הגדולים"

דורית סלינגר, חדוה בר, מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
דורית סלינגר, חדוה בר, מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

על רקע הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא האשראי הלווים הגדולים, הפיקוח על הבנקים מקדיש חלק מהדוח השנתי שלו לנושא האשראי ללווים הגדולים, ומדגיש כי נושא זה טופל, והבעיות שהיו בעבר בתחום לא קיימות היום.

"חשיפת האשראי ללווים הגדולים ירדה מהותית והמערכת הבנקאית מעמידה להם כיום הרבה פחות אשראי. בעשור האחרון הצטמצם הנתח שמאה הלווים הגדולים תופסים בסך תיק האשראי מכ-17% בשנת 2007 לכ-10% בלבד ב-2017 ", נכתב בדוח הפיקוח על הבנקים השנתי.

האשראי ללווים הגדולים מתוך סך תיק האשראי של הבנקים
 האשראי ללווים הגדולים מתוך סך תיק האשראי של הבנקים

בבנק ישראל מציינים כי לאורך העשור האחרון העסקים הגדולים גיוונו משמעותית את מקורות האשראי שלהם, וגייסו חוב בשוק ההון ובחו"ל. התוצאה היא ש"כיום המערכת הבנקאית מחלקת את האשראי לציבור באופן מאוזן יותר, בעוד בעשור הקודם הבנקים העדיפו באופן בולט לתת אשראי ללווים הגדולים על חשבון אשראי לעסקים הקטנים יותר", מציינים בפיקוח על הבנקים.

עוד הם מציינים כי לאור השינויים שחלו במשק וברגולציה, ירדו משמעותית המספר וההיקף של ההלוואות הגדולות הניתנות ללווה בודד. לדבריהם, שיעור האשראי ללווים שחובם גבוה מ-200 מיליון שקל ירד מ-22% מתיק האשראי ב-2007 ל-12% בלבד בשנת 2017.