שת"פ בין אבוג'ן ל-BASF הגרמנית: יפתחו יחד קוטלי חרקים

שתי חברות הודיעו כי כבר הושגה אבן הדרך הראשונה במסגרת השת"פ - בחירתה משותפת של מספר מטרות בתוך החרק, שעליהן הקוטלים אמורים לפעול

אבוג'ן  , הנסחרת בבורסה בתל אביב ובניו יורק, הודיעה על חתימת הסכם עם חברת BASF הגרמנית - המפתחת חומרים כימיים, בין היתר לתחום החקלאות - שלפיו יפתחו שתי החברות יחד משפחה חדשה של קוטלי חרקים.

היום (ג') בשעות הצהריים עלתה מניית אבוג'ן בכ-2%, והחברה נסחרת לפי שווי של 284 מיליון שקל.

החברות הודיעו כי הן כבר השיגו את אבן הדרך הראשונה במסגרת השת"פ, עם בחירתן המשותפת של מספר מטרות בתוך החרק, שעליהן קוטלי החרקים אמורים לפעול. כעת נערכת אבוג'ן לתכנון מולקולות אשר יכולות להגיע לאותם אתרים בתוך החרק, וזאת באמצעות מערכת הביג דאטה שלה. עד כה מערכת זו יושמה להבנה של גנטיקה של צמחים ושל חיידקים בסביבת הצמח, וכעת היא מיושמת להבנה של ביולוגיה של חרקים ודרכים לתקוף מטרות בתוכם.

BASF תהיה אחראית לבחון בשטח את החומרים שתגלה אבוג'ן באמצעות המחשב.

הרולד בסטיאנס, סמנכ"ל גלובלי לפיתוח קוטלי חרקים, BASF הגנת יבול, מסר: "מציאת כימיה אפקטיבית נגד חרקים שיש לה את היכולת להבדיל בין חרקים מזיקים למינים אחרים שאינם מזיקים היא אחד ממנועי החדשנות העיקריים בתעשייה שלנו. הפלטפורמה הטכנולוגית של אבוג'ן, בשילוב המומחיות שלנו במחקר ובפיתוח של רכיבים פעילים חדשים, יאפשרו לנו להאיץ את הגילוי של פתרונות חדשניים, יעילים ובטוחים עבור הצרכנים שלנו".

ערן קוסובר, סמנכ"ל ומנהל כללי של חטיבת הכימיה, מסר: "קוטלי חרקים חדשניים הכרחיים לצמצום הנזקים מחרקים, להגדלת איכות וכמות היבול ולהשפעה על בריאות הציבור. שיתוף הפעולה מסמל צעד חשוב בכניסת חטיבת הכימיה של אבוג'ן לתחום קוטלי החרקים, ומהווה התפתחות חשובה של מערכת היחסים שלנו עם BASF, מובילה עולמית בפתרונות חקלאיים".

החברה פנתה לאפיקים חדשים

אבוג'ן הייתה במקור ספין אוף של חברת קומפיוג'ן, שביקשה ליישם יכולות ביג דאטה לגילוי תרופות. אבוג'ן יישמה את הידע הזה לגילוי של תכונות בצמחים המאפשרות את שיפור התכונות שלהם, ויצרה מספר שיתופי פעולה משמעותיים בתחומים אלה, אך התרגום של השת"פים האלה להכנסות הוא איטי.

לכן פנתה החברה לכמה אפיקים חדשים - שיפור עמידות הצמח בפני חרקים, שיפור סביבת החיידקים באדמה כדי לתת לצמח תנאי גידול טובים יותר וכן שיפור צמחים המיועדים לשימוש כביו-דלק. כמו כן יש לה כעת חברה בת העוסקת במיקרוביום (הרכב החיידקים) האנושי. השימוש במערכת שלה לגילוי תרופות שיכולות לתקוף נקודות רגישות בחרקים היא עלייה במורכבות של הביולוגיה שאיתה מתמודדת החברה.

אבוג'ן עדיין לא הצליחה עד היום לתרגם את פעילותה להכנסות ממוצרים, אם כי רשמה עשרות מיליוני דולרים בהכנסות משיתופי פעולה. הנתונים הפיננסיים של שת"פ זה לא נמסרו.

נכון לסוף הרבעון היו בקופת החברה 83 מיליון דולר. לאחר תהליך של רה ארגון ההפסד התפעולי שלה עמד על 5.3 מיליון דולר.

עופר חביב, נשיא ומנכ"ל אבוג'ן, מסר: "אנחנו גאים מאוד להודיע על שיתוף פעולה נוסף עם BASF. אנו מאמינים כי לשיתוף הפעולה יש פוטנציאל להביא לשוק קוטלי חרקים חדשניים אשר יספקו מענה לצורכי החקלאים. יתרה מכן, שיתוף פעולה זה והתוצאות אשר הושגו מספקים הוכחה נוספת ליכולות החיזוי של פלטפורמת ה-CPB של אבוג'ן. אנו בטוחים כי שיתוף פעולה זה יוביל למוצרים חדשים ובני-קיימא".

התנאים הכספיים של שיתוף הפעולה לא נמסרו.