צ'ופר מנכ"ל: כך רותם עולם העסקים הישראלי את המונדיאל לצרכיו

בתפריט: נסיעות של בכירים, כרטיסים ללקוחות נבחרים, צ'ופרים לעובדים ומפגשי צפייה מפנקים במשרד. "כאשר המנכ"ל יוצר את הקשר בינו ובין החברה למונדיאל, הוא יוצר תדמית של מצוינות", אומרת פסיכולוגית הספורט איריס אורבך • דוח עסקי

לאונג' עסקי באצטדיון כדורגל / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
לאונג' עסקי באצטדיון כדורגל / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

השנה תהיה זאת הפעם הראשונה שרוסיה תארח את משחקי המונדיאל. משחק הפתיחה יתקיים באצטדיון לוז'ניקי במוסקבה ב-14 ביוני. המשמעות עבור ישראלים היא טיסה קצרה יחסית, אזור זמן משותף וגם הזדמנות אחרונה לטוס לראות את משחקי אליפות העולם בכדורגל בשמונה השנים הקרובות, שכן בפעם הבאה הם יתקיימו בקטאר שאין לה יחסים דיפלומטיים עם ישראל. כדי לסחוט עד הסוף את הלימון, הצטרפו לחגיגת המונדיאל הקרוב גם לא מעט חברות ישראליות, שממנפות את אירוע הספורט המתוקשר ביותר בעולם, לניכוס סמל סטטוס, מיתוג עצמי וארגוני, הנעת עובדים והתחבבות על קהל הלקוחות.

לקראת מונדיאל 2018 ברוסיה: מדור מיוחד

"המונדיאל צפוי למשוך לרוסיה השנה אלפים רבים של ישראלים. לשם ההשוואה, המונדיאל בדרום אפריקה משך 3,000 ישראלים ולברזיל הגיעו כ-4,000 ישראלים. המשחקים המבוקשים ביותר הם המשחקים של ארגנטינה עם ליאו מסי, שאליהם יגיעו כ-1,000 ישראלים, ומשחק הגמר שאליו יגיעו כ-200 ישראלים. בין הנוסעים יש גם ארגונים רבים במשק שמטיסים עובדים, לקוחות או סוכנים", מדווח עידו ווג, סמנכ"ל השיווק של חברת איסתא.

גם הפעילות של איסתא עצמה במונדיאל היא שיתוף פעולה מסחרי עם חברת הייסנס (Hisense), שהיא ספונסר עולמי של פיפ"א, שזיהתה את היתרונות של המונדיאל ככלי להתחבבות על הקהל הישראלי. ברכישת מוצר של החברה יקבל הלקוח אפשרות לרכישת חבילה הכוללת טיסה, לינה וכרטיסים למשחקי המונדיאל דרך איסתא.

"החיבור עם הייסנס זה חלק מהקמפיין השיווקי שלהם. הם רוצים לגעת בכמה שיותר לקוחות בישראל סביב תוכן שהוא הכי אטרקטיבי לקהל גברי. בנוסף, יש קמפיינים שיווקיים אחרים כמו קמפיין גדול של אלקטרה המטיסה קמעונאים למשחקים או ארגונים אחרים שמטיסים לקוחות קצה בתור כלי קידום מכירות", מוסיף ווג.

זה כלי קידום מכירות קצת יקר, לא?

"המונדיאל הזה זול משמעותית מהמונדיאל שהתקיים בברזיל. בזמנו, מחיר של חבילה לריו עמד על 5,000-4,000 דולר ובמונדיאל הנוכחי אנחנו מדברים על עלויות פחותות בחצי: 2,000 דולר (כ-1,500 יורו) לחמישה ימים, שבהם אפשר לראות שני משחקים בחבילת שמינית גמר.

"נכון שלא כל אחד יכול לאפשר את זה לעצמו, אבל אם זה החלום שלך או שאתה ארגון גדול במשק שיכול לאפשר את זה לעצמו - 7,000 שקל להשתתפות במונדיאל זה אפשרי. חבילת הגמר אומנם מתחילה ב-3,500 דולר, אבל חבילת גמר למונדיאל שהתקיים בברזיל או בדרום אפריקה עלתה פי 2".

נתון נוסף ולא מפתיע שמספק ווג הוא שהרוב המוחלט של הנוסעים למשחקים השנה הם גברים: 92% לעומת 8% נשים בלבד.

מיהן הנשים שקנו כרטיס למונדיאל? חיפשנו לא מעט ובקושי מצאנו מרואיינות לכתבה.

"המונדיאל הוא מזמן כבר לא אירוע גברי גרידא ובטח שלא נחשב לכזה באירופה. יש הרבה נשים שהולכות למשחקים כחוויה תרבותית, כמו להופעה של אריק קלפטון, עם הבן זוג או כחלק מטיול עם חברה.

"רואים את זה הרבה בברצלונה, שתי חברות יוצאות לנופש ומשלבות את השופינג עם משחק כדורגל ואוכל טוב. זה כמו ללכת להופעה טובה. במונדיאל חלק גדול מהחוויה זה לא המשחק עצמו אלא להיות במוסקבה בזמן המונדיאל. זאת חוויה מטורפת, עם אזורי אוהדים מטורפים שפיפ"א מפעילה ואנשים מגיעים מכל העולם. גם מזג האוויר צפוי להיות מעולה".

חיבור טבעי בין ספורט לעסקים

קל יותר בעבודה על הכתבה הזאת היה למצוא חברות במשק שמאמצות את אירועי המונדיאל כחלק מאסטרטגיית השיווק שלהן, כלפי פנים לעובדים וכלפי חוץ לתעשייה וללקוחות. כך למשל במגדל חברה לביטוח, הוצב אתגר ספורטיבי לסוכני הביטוח: סוכן או סוכנת שיגיעו להיקפי המכירות הגבוהים בתחום הפיננסי יקבלו כרטיס למונדיאל על חשבון המעסיק. עד כה, נבחרו 15 סוכנים שיטוסו למוסקבה וייהנו מפרי עמלם.

בקבוצת דיין, שעוסקת בנדל"ן, רכב, תעשיות וסטארט-אפים ורכשה השנה את חברת דלק תעשיות, העניקו כבר 20 כרטיסים למונדיאל ללקוחות כבונוס. "אלה אנשים שיסעו פעם ראשונה לצפות במשחקי המונדיאל", מדווח שגיב מגר, מנכ"ל הקבוצה, "אנחנו רואים חיבור טבעי בין עולם הספורט לעסקים כי בסופו של דבר, המאפיינים הם דומים. כמו בעסקים, גם בספורט מדובר בעבודה קבוצתית שכוללת התמדה. לכן, אנחנו מחברים את הספורט לערכים של החברה. עכשיו, למשל, חזרה קבוצה אחרת של לקוחות שלנו שנסעה לצפות במשחקי כדורגל ברצלונה. הם נסעו ביחד עם סוכני הנסיעות שלנו".

כדורגל איכותי וחתימה על עסקה, זה הדיל? "החברות שלנו, שמעניקות כרטיסים למשחקי כדורגל, עוסקות במכירה של מוצרים שונים שקשורים לעולם של רכב ותעשיות. חלק משיטת העבודה ואסטרטגיית המכירות שלנו היא להתקשר ללקוחות בפן שהוא חווייתי, מעבר למכירת מוצר, כך שהלקוח יתחבר אלינו".

זאת אסטרטגיית מכירה יקרה קצת, לא? "נכון. צריך לדעת לתמחר אותה כמו שצריך ולעשות את החישובים הנכונים, אבל בסופו של דבר, אתה מחבר את הלקוח אליך, כי הוא עושה עסקה שנתית ואתה נותן לו על הדרך חבילת תמריץ. בנוסף, יש ערכים שדרכם הוא מתחבר אל הסוכן שלוקח אותו ביחד לאירוע ספורט".

איך כדורגל ועסקים מתחברים, לדעתך?

"לנהל צוות מכירות זה לגמרי לנהל קבוצת ספורט שיש לה יעדים ומטרות. הסוכנים מתחלקים לטיפוסי מסי ולטיפוסי רונאלדו. מסי הוא סופר מוכשר, כישרון מולד טבעי, אבל הוא גם עובד קשה, לכן כל מה שהוא עושה מצליח. גם רונאלדו מוכשר, אבל הוא צריך לעבוד יותר קשה ולהיות חרוץ בשביל להגיע ליעדים. יש המון חיבורים, לכן אנחנו לוקחים את הסוכנים שלנו למשחקי כדורגל אחת לשבועיים ומשחקים ביחד כדורגל".

מה היקף ההשקעה שלכם בתמריצי הכרטיסים למשחקי המונדיאל?

"במונדיאל הקרוב אנחנו משקיעים 300 אלף שקל לרכישת כרטיסים ללקוחות, וההיקף השנתי של כל התמריצים שקשורים לכדורגל מגיע ל-4 עד 5 מיליון שקל בשנה. בגלל זה אנחנו מצליחים. זאת אסטרטגיה עם כמה רבדים, שבסופה הלקוח מבין שאני תמיד נותן לו את מה שהוא רוצה, גם בפן החוויתי ולא רק בפן של רכישת מוצרים.

"זה מציב אותנו גבוה יותר ביחס למתחרים שמנסים לחקות אותנו, אבל זה לא פשוט, אלה עלויות גדולות. אנחנו שולחים את הלקוחות גם למשחק חצי הגמר. אני באופן אישי אלך לצפות במשחק הגמר השנה".

סמל סטטוס לעוצמה פיננסית

בקבוצת דיין אומנם מנסחים מחדש את המושג תמריצים עם הכרטיסים שהם מחלקים למונדיאל, אבל גם ענף הסטארט-אפ שומר על מיקומו בכל הקשור לפינוק העובדים. כך, למשל, חברת סייברזון (cybereason) שמתכננת לקיים לאורך המונדיאל ערבי צפייה במשרדי החברה החדשים במגדלי אלון בתל אביב, שכוללים בר וחלל מותאם לאירועים מהסוג הזה.

"המונדיאל נפתח כמה ימים לפני שבוע הסייבר שמתקיים בישראל בין התאריכים 21-17 ביוני, שאליו מגיעים אנשי סייבר מכל העולם ואנחנו ספונסרים שלו", מספרת הדר יקיר, מנהלת השיווק של סייברזון בישראל. "החלטנו לעשות אירוע למנהלי אבטחת המידע סביב המונדיאל. אנחנו רוצים לתת להם מקום שבו לאו דווקא מדברים על סייבר אלא פשוט רואים משחק שיוקרן על מסך ענק. זה יצא על המשחק של גרמניה מול מקסיקו. נשתה בירות, נאכל פיצות, תהיה מוזיקה ונעשה כיף.

"התחלנו את ההרשמה לאירוע, בנינו דף נחיתה להרשמה של אנשי סייבר מכל העולם שמוזמנים אלינו. בלי קשר, נקרין במהלך המונדיאל משחקים גם לעובדים בגל פתוח ובמשחק חצי הגמר אנחנו מתכננים לעשות שידור גלובלי לכל עובדי החברה: 150 עובדים בישראל ועוד 400 בעולם".

מבחינה שיווקית, מה המהלכים האלה תורמים לחברה?

"המונדיאל זה תוכן כל-כך מגניב, אז במקום ללכת לבר ברוטשילד, משלחות הסייבר יכולות להגיע אלינו ולקבל הכול בחינם עם נוף של תל אביב ולעשות מינגלינג. זה היה רעיון של אחד הבכירים וכולם מיד אמרו שזה רעיון מעולה. אנחנו חברת הסייבר הפרטית הגדולה בארץ ואירוע כזה מאפשר הצצה למשרדים החדשים שלנו.

"מבחינת השיווק הפנימי לעובדים זה מרכיב קטן, אנחנו עושים גם הרבה דברים אחרים כמו שיעורי יוגה ויש לנו חדר מוזיקה עם תופים. זה מדגים איך פעם היינו חברה קטנה וגדלנו - כמעט שילשנו את עצמנו מבחינת עובדים, לקוחות, כסף והשקעות".

בכך נוגעת יקיר בנקודה נוספת: אימוץ אירועי המונדיאל מקרין גם על כוחן הפיננסי של חברות במשק. דוגמה מובהקת לכך היא חברת אופטימוב (Optimove). לפני שמונה שנים, כשהיא עוד ממוקמת בשכונת התקווה, הלכו מייסד החברה פיני יקואל, וסמנכ"ל המוצר פז הולנדר לפגישה בחברה שהוקרנו במשרדיה משחקי מונדיאל 2010. כשיצאו מהפגישה, פז שאל את פיני, "תגיד, מתי גם באופטימוב נעשה צפייה מאורגנת לעובדים?", המייסד ענה לו שזה יקרה ברגע שיהיו להם הכנסות כמו לחברה שאיתה הם נפגשו.

בחודש ינואר האחרון החברה עברה למשרדים חדשים במגדל בתל אביב. עוד בשלבי התכנון של המשרדים פז זכר את ההבטחה של יקואל ודאג לתשתית צפייה במשחקים על גבי מסכי ענק. "נעשה ערבי צפייה משותפים עם ארוחות קונספט שתואמות את המאכלים הלאומיים של הנבחרות המשחקות, יהיה לוח הימורים על נקודות ופרסים למהמרים שקלעו לתוצאות. אם יתקיימו משחקים בשעות עבודה, העובדים ישוחררו לצפייה", מספר פז.

אתם מגדירים מחדש את הפינוק של העובדים בעולם ההייטק.

"אנחנו חברת הייטק, אז אנחנו סומכים על שיקול הדעת של העובדים שלנו, ובינינו, אין דרך למנוע את זה. זה עדיף לנו כחברה כי זה משהו מרגש שקורה פעם בארבע שנים. לשמחתי, הגענו לדד ליין שהצבנו לעצמנו כדי שנוכל לעשות את זה, וככל שהחברה גדלה, אנחנו מחפשים עוד פעילויות לעובדים שלנו".

קשר להצלחה או סמול טוק?

בין אלפי הישראלים שרכשו כרטיסים למשחקי המונדיאל, ישנם גם לא מעט בכירים במשק שכבר הבטיחו לעצמם מקום במשחקים. כך למשל, אפי דהן מנהל ישראל, מזרח תיכון, אפריקה ורוסיה בפייפאל, שמתכנן לצפות בכמה וכמה משחקים במהלך המונדיאל ומהמר שנבחרת ארגנטינה היא זאת שתיקח את האליפות. "אני חושב שזה מה שמסי צריך להשיג לפני הפרישה", הוא מסביר את ההימור שלו.

מבחינת דהן, לכדורגל יש חשיבות גדולה בשיפור יכולות בעולם העסקים: "את יודעת, יש לי שלושה בנים בבית בגילאים 5, 9, ו-11 ואנחנו חיים ונושמים כדורגל. אני זוכר כילד שצפיתי במונדיאל של 1974 בשחור-לבן וזה היה אירוע משמעותי בחיי. היום הילד האמצעי שלי, אמיתי, הוא באותו הגיל והוא הולך לחוות את המונדיאל בצורה הרבה יותר דיגיטלית.

"אנחנו אוהדים את קבוצת ארסנל בבית, ולפני שבועיים לקחתי את הילדים לבילוי משפחתי בלונדון והכול היה סביב הכדורגל בארסנל. נכנסנו לחדרי ההלבשה ולמקלחות, קנינו מרצ'נדייז והילדים כל-כך התרגשו, שבשלב מסוים אמר לי אמיתי, 'אבא תודה רבה, זה הדבר הכי טוב שקרה לי בחיים'".

מרגש, אבל איך המונדיאל מתחבר לעולם העסקים?

"יש הרבה דברים מקבילים. הילדים שלי משחקים בקבוצות כדורגל ואני רואה כמה דברים זה נותן להם: מחויבות, יכולת להתמודד עם כישלונות ולהרים את עצמך אחריהם או לחגוג הצלחות. הם מפתחים חברויות חזקות בקבוצה, מתמודדים עם תחרותיות, לומדים להנהיג, לומדים להתאמן. אני כל הזמן אומר להם שגם מסי מתאמן כמה שעות כל יום כדי להצליח. זה מוביל אותם להיות לידרים, לעבוד קשה וליזום. זה גם מאוד אמוציונלי ורגשי, הכדורגל סוחף אנשים ואני רואה הרבה דמיון בין שחקן כדורגל טוב ובין האופי שצריך כדי להיות איש עסקים טוב. אני רואה בזה גם חינוך. זה אומנם תחביב יקר, אבל זה שווה כל דולר".

גם עורך הדין עמית גרוס, 42, שותף מייסד בפירמת עורכי הדין דורון טיקוצקי קנטור גוטמן ועמית גרוס, אוהד שרוף של כדורגל מילדות. "אני אוהד את הפועל תל אביב מגיל 9. התחלתי בשערים שבהם עומדים, שרים ועושים בלגן ומשם עברתי עם השנים לשערים יותר מתורבתים. אני גם מייצג את הפועל תל אביב בנושא השחקנים הזרים ובאהבה אנחנו משלמים על מנוי. זאת תהיה הפעם הראשונה שאני נוסע למונדיאל, ביחד עם שותף מהמשרד וחברים עורכי דין נוספים. נראה את ארגנטינה במשחק הראשון שלהם, כדי לראות את מסי. זאת הזדמנות כי המונדיאל קרוב, רק שלוש שעות טיסה, מתי זה יהיה לנו פעם הבאה?".

הזדמנות טובה, אבל לא זולה.

"היו לי הוצאות יותר גדולות למרות שהרוסים מעלים את המחירים פי חמש כי הם מנצלים את ההזדמנות. זה באמת עולה לא מעט, אבל אם אתה בוחר להשקיע את הכסף שלך שם, אז אתה כנראה באמת אוהב את הכדורגל. אני חושב שיש קשר בין כדורגל והצלחה".

בוא נהיה כנים רגע - זה בעיקר אחלה סמול טוק בעסקים, לא?

"זה אחלה סמול טוק. גם בעלי קבוצות כדורגל אמרו לי שאחת הסיבות להיות משקיע בקבוצת כדורגל או להיות בעלים שלה היא הדרך הקלה יותר לעשות עסקים בזכות זה. אז אתה משקיע כמה מיליונים, אבל אין ספק שאתה מקבל אותם בחזרה בהכרה של אנשי עסקים. אם לי היה עסק שהייתי צריך לשווק אותו שהוא לא משרד עורכי דין, בהחלט הייתי שוקל להשקיע בקבוצה שאני אוהד או בקבוצה אחרת".

גם ראובן שיף, שותף מנהל וממייסדי הפירמה RSM שיף הזנפרץ ושות' מתכונן לנסיעה המשותפת עם שלושת בניו ליאור, גיל ושי וחתנו ערן, שיצפו במשחק הראשון בשלב הבתים של ברזיל נגד סרביה ואחריהם יצפו בשני משחקים נוספים בשלב שמינית הגמר. "אנחנו נבלה במוסקבה שבוע, וזאת הפעם הראשונה שאני נוסע לצפות במונדיאל, בעבר הייתי באולימפיאדה. זאת חוויה מגבשת של הגברים במשפחה, ותכננו את זה חודשים מראש. אני רואה חשבון במקצועי והייתי בעברי נשיא לשכת רואי החשבון. יש לנו תדמית של מרובעים והנה הזדמנות להתנתק קצת מהיומיום. זה אומנם לא סיפור זול כי המחירים במוסקבה עולים בתקופה הזאת, וגם בחרנו במושבים טובים כדי ליהנות מהמשחק ולא רק להגיד שהיינו שם, אבל זה לא מרושש את הבן אדם. גם בישראל אני צופה במשחקי כדורסל ובכדורגל אני אוהד את הפועל תל אביב"

גם איש יחסי הציבור אורן בסון, 46, מבעלי חברת אולמדיה, קנה כרטיס השנה כדי לצפות לראשונה במשחקי המונדיאל. "זה חלום ילדות שמתגשם. אנחנו נוסעים לשני משחקים של שמינית גמר שיערכו במוסקבה. בשנים האחרונות התגבשה חבורה של חברי ילדות שנוסעים בדרך כלל לטיול ג'יפים ביעד כזה או אחר, והשנה אמרנו שנשנה את הג'יפים והמונדיאל נפל בדיוק בזמן הנכון".

מנכ"לים ומנהלי שיווק אמרו לנו שזה טוב לעסקים. אתה מבין ביחסי ציבור ושיווק, אתה מסכים איתם?

"ברור שזה סמול טוק מצוין לעסקים, בטח כשעושים עסקים במדינות אירופה כמו איטליה, אנגליה או גרמניה, שם כדורגל זורם בוורידים. הערכים שהכדורגל מייצג משתלבים ביחד עם עולם העסקים: בשני המקרים השאיפה היא למצוינות ולהיות ראשון. מבחינת יח"צ, שיווק ומיתוג, מותגים שמתחברים למונדיאל ואליפויות רק מרוויחים. בדיוק אתמול הייתי אצל לקוח שיש לו במשרדים מרפסת נפלאה עם מסך גדול ואמרתי לו שזה אידיאלי וכדאי להם להזמין לקוחות למשחקים חשובים במונדיאל. אני בטוח שנראה הרבה חברות שיעשו את זה".

"סטריאוטיפ של מצוינות"

האם מדובר בשכנוע עצמי של אוהדים שרופים או שהחיבור בין העולם העסקי לכדורגל באמת עובד? ד"ר איריס אורבך, פסיכולוגית של הספורט בבית ספר למדעי ההתנהגות במכללה למנהל - השנה ייפתח במכללה תואר שני בפסיכולוגיה של הספורט והאימון הגופני - ובמכון וינגייט, חושבת שמדובר בחיבור טבעי. "אני לא מופתעת שיש מנהלים שנוסעים למונדיאל או מארגנים פעילויות לעובדים, כי יש הקבלה בין ספורטאי לבין מנהל. שניהם מצופים להגיע לביצוע מיטבי תחת תנאי לחץ ובזמנים משתנים. אפשר להסתכל גם על מנהל כמו על מאמן שצריך להנהיג את הקבוצה על מנת ליצור את התנאים כדי שיגיעו למצוינות. אחת הדרכים שמנהלים נוקטים היא בדרכים עקיפות כמו יציאה לאירועים, כל אחד לפי יכולתו הפיננסית".

אז אירוע ספורט כמו מונדיאל הוא הזדמנות קלאסית לייצר חיבור כזה?

"המונדיאל זה אליפות העולם בכדורגל שבה תיקבע המדינה הטובה בעולם בענף הספורט הפופולרי ביותר. באירופה לכדורגל יש סטטוס גבוה, ושחקן כדורגל הוא חצי אלוהים. הסטריאוטיפ של המונדיאל הוא של מצוינות והרבה כבוד. כאשר המנכ"ל יוצר את הקשר הזה בינו ובין החברה לבין המונדיאל הוא יוצר התניה של מצוינות".

התניה של מצוינות היא למעשה יצירת סמל סטטוס.

"התניה נעשית כאשר אנחנו מחברים שני דברים ביחד שנתפסים כקשורים. כך את יכולה למעשה להפיק תועלת מהסטטוס של הצד השני. כלומר, אם המונדיאל נחשב אירוע יוקרתי שמשדר מצוינות, ואני קושרת את המונדיאל אליי או לחברה שלי, אז למעשה, החברה שלי מפיקה תועלת מהסטטוס של המונדיאל. כך גם העובד יתפוס את החברה כמובילה וחותרת למצוינות. אני לא יודעת אם המנהלים שנוסעים למונדיאל או שעושים אירועי מונדיאל בחברה חושבים על זה בצורה כזאת, אבל זה מה שהם משיגים".

תמיד היה קשר פסיכולוגי הדוק בין הכדורגל ועולם העסקים?

"הדוגמה הכי טובה היא במונדיאל שבו עשו מהלך גאוני: לקחו את האצטדיון המרכזי של המונדיאל ובנו בו חדרי ישיבות מיוחדים לאנשי עסקים, שם מכרו כל מיני חבילות. אנשי עסקים היו יכולים לקבל סיור חינם באצטדיון, לצפות במשחק עם חטיפים וכיבוד ולקיים במקביל גם פגישות עסקים בחדרים האלה. באופן היסטורי משתמשים בספורט בעולם העסקים, אבל זה התגבר בעשור האחרון".

תגידי, זה לא גם עניין של מגדר? בכדורגל יש אחווה גברית אמוציונלית שלא פוגשים בתחומי חיים אחרים, מין מועדון סגור ומתחבק, קצת כמו מילואימניקים. זאת אטמוספירה טובה לרכישת אמון שחשוב מאוד בעסקים.

"נכון שבספורט גברי יש את הממד של הגבריות המאצ'ואיסטית וברגע שאני קשור לאירוע הזה, זה אומר משהו על הגבריות שלי. התניה נוספת מאצ'ואיסטית שעושה חיבור בין איש עסקים למונדיאל היא לקשר אותו לעולם שבו יש הרבה כסף, כלומר כך גם הוא חלק מהעשירון העליון".

מה היית ממליצה למנהל שרוצה לייצר התניה של החברה שלו למונדיאל?

"הייתי מציעה לו לשאול את עצמו מה הוא היה רוצה להפיק מהחיבור הזה ומה הוא עושה על מנת להפיק את זה. האם הוא רוצה להשיג עובד שיהיה יותר מסופק מהעבודה או שהוא רוצה דרך המונדיאל להחדיר מוטיבציה וזיקה למצוינות.

"הוא צריך לשאול את עצמו גם מה הוא עושה בפועל, לא רק לתת את החבילה ולהסיע למונדיאל או לאפשר צפייה במונדיאל. הוא צריך גם להעביר מסרים של מצוינות ומוטיבציה שאחר כך יתבטאו ביום העבודה. אולי צריך לעשות שיחה לפני הנסיעה, אולי אחריה. אולי שווה לעשות סיעור מוחות בין העובדים, לשאול אותם שאלות שיגרמו להם לחשוב על הקשר בין אליפות העולם בכדורגל ובין ההצלחה שלהם בעסקים".

שוק ההון: "צפויה האטה רצינית בשווקים"

הראל גילאון, מנכ"ל משותף בבנק ההשקעות אופנהיימר שעוסק בשירותי המסחר, מחקר וחיתום בניירות ערך זרים, טוען שיש קשר ישיר בין שוק ההון לספורט ומספק תחזית לשווקים בזמן משחקי המונדיאל.

"גם באופנהיימר מתוכננות להיות הקרנות בטלוויזיות בחדר המסחר לעובדים עם הימורים של העובדים ואפילו מונה מנהל לאירוע", מספר גילאון. "הגמר של המונדיאל צפוי להתקיים ביום ראשון שבו אין מסחר, אז תיערך באופנהיימר הקרנה חגיגית עם הכרזה על התוצאות. התרבות של חדר המסחר היא שתמיד יש טלוויזיה פועלת ברקע. במרבית הזמן משודרות בה תוכניות על השווקים הפיננסים כמו בלומברג או חדשות, אבל כשיש ספורט, זה תמיד עובר לספורט. המונדיאל הולך להיות חגיגה השנה כי זה הולך להתקיים בתוך שעות המסחר, מאחת בצהריים עד תשע בערב".

נשמע כיף, אבל אפשר לעבוד ככה?

"החלק המצער הוא שבתקופת המונדיאל הפעילות בדרך כלל יורדת בשוק ההון, כי הרבה מהלקוחות והמשקיעים תקועים במסכי הכדורגל, ואז רואים ירידה בפעילות - בטח באירופה, אבל גם בישראל. יש ירידות מחזורים בכל העולם כשיש אירוע ספורט עולמי בסדר גודל כזה עם חשיפה כזאת. זה מרתק ברמה המגדרית בעיקר גברים, ובתחומי שוק ההון מרב העובדים מתעניינים בכדורגל".

ומתעניינים גם בכסף, עוד מכנה משותף שיש לשוק ההון עם כדורגל.

"כדורגל מערב הרבה מאוד כסף. באנגליה קבוצות גם נסחרות בבורסה, הסכומים שם הם אדירים. בחדרי מסחר בלונדון בזמן משחק של נבחרת אנגליה יש כמעט השבתה של הבורסה, כי שם נבחרת אנגליה זה מעל הכול. באנגליה משחקי המונדיאל ישודרו באחת בצהריים ובסיטי מקובל שאנשים יוצאים בצהריים לבירה או שתיים. השנה כולם ייתקעו על המשחקים ולא יחזרו לעבודה. הספורט הוא בדי.אנ.איי של שוק ההון, לכן אני צופה שתהיה האטה משמעותית בחודש יוני בכל השווקים בעולם".