הסוכנים ישלמו על ההפסד: אל-על מבטלת את עמלות המכירה

חברת התעופה הודיעה כי סוכני וסיטונאי התיירות לא יתוגמלו עוד בעמלה, בגובה 5%, שהחברה נוהגת לשלם להם על מכירות • אל-על הציגה הפסד של 44 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה

מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין / צילום:סיוון פרג'
מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין / צילום:סיוון פרג'

בד בבד עם פרסום הדוחות החלשים, הודיעה הבוקר (ג') אל-על כי סוכני הנסיעות לא יתוגמלו עוד בעמלת בסיס של 5% שהחברה נוהגת לשלם להם על מכירות כרטיסים בישראל ושל אחוז משתנה במדינות בהן היא פועלת בחו"ל. אל על תמשיך להציע תוכניות תמריץ מבוססות יעדים לסוכנים, על פי שיקוליה המסחריים.

השינוי ייכנס לתוקף ב-1 ביוני 2019, ולפי נימוקי אל-על ההחלטה נובעת מה"אתגרים הניצבים בפני החברה, בין היתר כתוצאה ממדיניות השמים הפתוחים, שהובילה להתגברות התחרות מצידן של חברות התעופה הזרות ובריתות בינלאומיות, ומשינויי הצריכה בפועל, לרבות מעבר לערוצים הדיגיטליים".

עוד מציינת אל-על כי חברות תעופה אחרות כבר הורידו את העמלה האמורה, ואכן לופטהאנזה הייתה מהראשונות לעשות זאת, ואחריה בריטיש איירייוויז - שכבר אינן מתגמלות את הסוכנים בעמלות מכירות. בזמנו הדגישה אל-על את החשיבות של השארת העמלות לנוכח הקשרים הטובים שלה עם סוכני הנסיעות, אולם כעת המספרים מכריעים אחרת. בחברה מאמינים כי לתוכנית התגמול המעודכנת תהיה השפעה על תוצאותיה הכספיות, "אם כי לא במונחים מהותיים בהשוואה למחזור המכירות שלה".

ענף סוכני הנסיעות הגיב לדיווח בדעות חלוקות. סוכנים זועמים טענו שאל על צפויה להיפגע מהמהלך, וכפי שאמר אחד מהם: "אנחנו אלו שעוד דוחפים את הטיסות של אל על לנוסעים. בלעדינו יהיה להם קשה מאוד". מולם יש מי שתומך במהלך. כך, מנכ"לית חברת אופקים נסיעות ותיירות, עידית פדן, הצהירה כי "אני שמחה על ההחלטה, הגיע הזמן. אנחנו צריכים לגבות דמי טיפול מהנוסעים עבור העבודה שלנו".

הבוקר פרסמה אל-על דוחות קשים לרבעון הראשון של 2018. כך, החברה סיימה את הרבעון עם הפסדים של 44 מיליון דולר, לעומת הפסדים של 33 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות החברה אמנם עלו ב-11.3% לכ-464 מיליון דולר, אך היא לא הצליחה לתרגם את העלייה לשיפור הרווחיות.

אל-על הציגה הפסד תפעולי דרמטי של כמעט 53 מיליון דולר, לעומת הפסד תפעולי של כמעט 30 מיליון דולר ברבעון המקביל. בחברה מאמינים כי לתוכנית התגמול המעודכנת תהיה השפעה על תוצאותיה הכספיות, "אם כי לא במונחים מהותיים בהשוואה למחזור המכירות שלה".

מהתאחדות סוכני הנסיעות נמסר כי "אנחנו עדיין לומדים את הנושא".