טסה למטה: גידול של 50% בהפסדי אל-על ברבעון ל-44 מיליון ד'

המניה השלימה התרסקות של 70% ב-3 שנים • אל-על סבלה ברבעון הראשון מעלייה של כ-15% בהוצאות הפעלת המטוסים, בעיקר בשל עלייה במחירי הנפט והדלק וכן בשל עלייה בהוצאות שכר על רקע התחזקות השקל ביחס לדולר ועדכון שכר המינימום

התוצאות הכספיות של חברת התעופה אל-על בפתיחתה של שנת 2018 ממשיכות את המגמה השלילית שאפיינה את ביצועיה בשנה שעברה. בדוחות הכספיים לרבעון הראשון מציגה חברת התעופה העמקה של קרוב ל-50% בהפסדיה, שהגיעו ל-44 מיליון דולר. זאת לאחר שבסיכום 2017 רווחיה צללו ביותר מ-90% ועמדו על פחות מ-6 מיליון דולר.

לאחר כמה ימים בהם רשמה מניית אל-על  התאוששות מסוימת, בתמיכת ירידה במחירי הנפט בעולם, היא הגיבה היום (ג') בירידה חדה לתוצאות החלשות, שהגיעה בשעות הצהריים ל-4%-5%. בכך השלימה המניה צניחה של כ-35% מתחילת השנה וקריסה של כ-70% בתוך שנה, והיום היא משקפת לחברה שווי של כ-470 מיליון שקל.

מניית כנפיים , חברת ההחזקות שבאמצעותה שולטים בני הזוג תמי מוזס ודדי בורוביץ' באל-על, איבדה היום 2%-3% מערכה, והיא מציגה ירידות דומות לאלה של אל-על במהלך השנה האחרונה.

בשורה העליונה, אל-על נהנתה מעלייה של 11% בהכנסותיה, שעמדו על 464 מיליון דולר, אולם הרווח הגולמי הרבעוני שלה צנח ב-25% לרמה של כ-31 מיליון דולר, וההפסד התפעולי עלה ביותר מ-50% לרמה של 53 מיליון דולר.

אל-על, המנוהלת על-ידי גונן אוסישקין, סבלה מעלייה ניכרת של כ-15% בהוצאות הפעלת המטוסים ברבעון, בעיקר בשל עלייה במחיר הנפט שהשפיעה על מחירי הדלק, וכן בשל עלייה בהוצאות שכר, ואלה פגעו בתוצאותיה. 

ההוצאות הרבעוניות על דלק סילוני (דס"ל) עלו ב-25% ברבעון ל-113 מיליון דולר, ובנוסף ציינה החברה בדוחות כי התחזקות השקל ביחס לדולר ועדכון שכר המינימום הגדילו את הוצאות השכר שלה. כן דווח כי הירידה בנתחי השוק של אל-על הובילה "לירידה בשיעור ההנחות שקיבלה בגין שירותים אותם רוכשת החברה מרשות שדות התעופה".

נוסף לעלייה בהוצאות ההפעלה, אל-על הציגה בסיכום רבעוני גם עלייה בהוצאות המכירה ובהוצאות ההנהלה וכלליות, שהשפיעו לשלילה על השורה התפעולית. מנגד נרשמו ירידה בהוצאות המימון ועלייה בהטבת המס, בשל ההפסדים.

מניית אל על צללה
 מניית אל על צללה

נתח השוק ירד לכ-28% 

את עיקר השיפור בהכנסות הרבעוניות מייחסים באל-על לעלייה בתשואה לנוסע ולעלייה בכמות הנוסעים לקילומטר, שנתמכו בעיתוי חג הפסח שבו עלתה תנועת הנוסעים בנתב"ג בכ-19%. עוד עולה מנתוני הרבעון כי תפוסת הנוסעים במטוסי אל-על נותרה ללא שינוי מהותי, ברמה הקרובה ל-84%, אולם נתח השוק שלה ירד לכ-28%, לעומת קרוב ל-33% ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בנתח השוק מיוחסת לעלייה בתנועת הנוסעים בנתב"ג, "אשר לא לוותה בגידול מקביל בהיצע המושבים אותם הציעה אל-על, בעיקר בשל מגבלת כושר הייצור שלה", נמסר מהחברה.

בסך-הכול מפעילה היום אל-על 44 מטוסים, 27 מהם בבעלותה ו-17 בחכירה. פעילותה העיקרית היא הטסת נוסעים, ובנוסף החברה מפעילה גם מטוסי מטען.

מפילוח תוצאות שני מגזרים אלה עולה כי הכנסות פעילות מטוסי הנוסעים עלו ב-10% ל-417 מיליון דולר, אולם הרווח התפעולי מהן ירד בקרוב ל-30%, ל-28 מיליון דולר.

הכנסות מטוסי המטען של אל-על ברבעון הראשון טיפסו ב-23% ל-17.5 מיליון דולר, אולם ההפסד התפעולי מהן עלה פי 3.5 והתקרב ל-800 אלף דולר.

עוד עולה מפילוח התוצאות כי במסגרת פעילות מטוסי הנוסעים, אל-על מנצלת את מקום המטען בהם להעברת מטען ודואר, והכנסותיה מכך עלו ברבעון ב-16% והסתכמו ב-24 מיליון דולר.

הנתונים שמציגה אל-על מצביעים על כך שהכנסותיה מטיסות לאירופה היו הגדולות ביותר ברבעון הראשון - 196 מיליון דולר; ההכנסות מטיסות לאמריקה עמדו על 165 מיליון דולר; וההכנסות מטיסות לאסיה ולאפריקה הגיעו ל-86 מיליון דולר.

אל-על מספקת בדוחותיה תמונת מצב על תחום פעילותה, ממנה ניכרת התגברות התחרות, שבאה לידי ביטוי בעלייה משמעותית במספר הטיסות שהפעילו חברות תעופה זרות רבות במהלך הרבעון הראשון בנתב"ג, הן הגדולות והוותיקות (חברות הלגאסי) דוגמת לופנטהנזה, היינאן ואייר אינדיה; והן חברות הלואו קוסט דוגמת איזיג'ט, וויזאייר וטראנסאוויה.

מהנתונים עולה כי בסך-הכול חברות הלואו קוסט הזרות הגדילו את תנועת הנוסעים שלהן בקווי תעופה לישראל וממנה בכ-62%, והובילו כ-23% מתנועת הנוסעים בנתב"ג. החברות הגדולות והוותיקות (לגאסי) הזרות הגדילו את פעילותן בנתב"ג בסיכום רבעוני ב-19% והיוו כ-46% מסך התנועה בנמל התעופה.

לדברי המנכ"ל אוסישקין, "אל-על נמצאת כיום בעיצומו של תהליך התייעלות מואץ, הן מבחינת היקפו והן מבחינת מהירות היישום שלו. במסגרת זו הכרזנו על מספר פעולות משמעותיות, וצפויות להתקבל החלטות נוספות בתחומים המרכזיים בהם קיים פוטנציאל התייעלות".

אל על
 אל על

האם תבשרו על שינוי נוסף בקווים או בתדירויות של טיסות ליעדים מסוימים?

"התוכנית מקיפה, והיא בוחנת את כל ערוצי הפעילות ותחומי העיסוק, ומטרתה להביא להגדלת הכנסות וצמצום משמעותי בהוצאות, על מנת לייצר תוואי ברור של שיפור התוצאות, בתהליך רב-שנתי. נמשיך לפתוח את כל הנתיבים שצריכים להתחרות בהם ולתת מענה ללקוחות החברה. הצעדים המשמעותיים שציינו בדוחות מתייחסים למשל לשינוי בתוכנית העמלות, הוצאה מוקדמת של מטוסי 767 מול השארת 747, וזאת לצד כניסת מטוסי הדרימליינר, שהם יעילים ומשפרים את שביעות רצון הלקוחות.

"לא תהיה הפחתה בתדירות של טיסות, ונבצע את קליטת המטוסים החדשים והוצאת הישנים בעונת החורף, שממילא יש בה פחות ביקוש", הוסיף אוסישקין.