ורינט במגעים לרכוש את NSO לפי שווי של מיליארד דולר

החברות סירבו להגיב לדיווחים • ורינט הציעה לשלם לבעלת מניות הרוב ב-NSO במניות ורינט ובנטילת חובות • NSO הואשמה בעבר כי מוצריה מאפשרים לממשלות זרות לרגל אחרי האזרחים שלהן • פרנסיסקו פרטנרס רכשה את NSO לפי שווי של כ-180 מיליון דולר ב-2014

דן בודנר / צילום:  איל יצהר
דן בודנר / צילום: איל יצהר

חברת התוכנה האמריקאית ורינט סיסטמס הפועלת מהעיר מלוויל במדינת ניו יורק, מנהלת משא ומתן למיזוג עם חברת ‭ ,NSO Group ‬ יצרנית מוצרי סייבר התקפי, תמורת כמיליארד דולר. שוויה של ‭ NSO‬ הוערך בסכום זהה לפני כשנה, ולא חלה צמיחה מאז. ‭ NSO‬ נוסדה בישראל ונרכשה ב-‭2014‬ על ידי חברה אמריקאית.

לפי דיווח של ה"וול סטריט ג'רנל", ורינט, שמנייתה נסחרת בנאסד"ק עם שווי שוק של כ-2.8 מיליארד דולר, הציעה לשלם לבעלת מניות הרוב ב-NSO במניות ורינט ובנטילת חובות. כיום מחזיקת השליטה ב-NSO היא חברת ההחזקות הפרטית מסן פרנסיסקו, פרנסיסקו פרטנרס (Francisco Partners), אשר רכשה את השליטה ב-NSO, תמורת 130 מיליון דולר, לפי נתוני IVC. לפי הדיווח, היא תהפוך לבעלת המניות הגדולה ביותר בורינט, אם תושלם העסקה.

לפי אתר האינטרנט של ורינט, מוצרי החברה כוללים "פתרונות סייבר מודיעיניים" שלדברי החברה מסייעים "לארגונים לנטרל ולמנוע טרור, פשיעה ואיומי סייבר". NSO ידועה כחברה שמוכרת טכנולוגיה גם לשימוש צבאי, כולל תוכנת הריגול פגסוס, בעיקר לגופים ביטחוניים ממשלתיים. פגסוס מאפשרת לפרוץ לטלפונים חכמים, להאזין להם, לעקוב אחרי הודעות טקסט, דואר אלקטרוני ועוד. התוכנה גם מאפשרת הפעלה מרחוק של המיקרופונים והמצלמות של המכשירים, בלי ידיעת בעליהם.

תוכנה לדיכוי פוליטי

ב-2017 נחשף ב"ניו יורק טיימס" כי תוכנת הריגול שפיתחה החברה משמשת לדיכוי מתנגדי המשטר במקסיקו. הפרסום עורר סערה גדולה ומחאות מצד ארגונים לזכויות אדם. בעקבותיהן, באוגוסט 2017 נסוגה קרן ההשקעות בלקסטון מרכישת NSO, לאחר שהייתה במגעים לרכישת 40% מהחברה תמורת סכום של כ-400 מיליון דולר. שווי החברה הוערך בעסקה זאת, שלא יצאה לפועל, בסכום זהה להערכה הנוכחית: מיליארד דולר.

לפי דיווח ברויטרס, ורינט רוצה למזג את NSO עם חטיבת האבטחה שלה. שוויה של חטיבת האבטחה של ורינט קרוב לזה של חברת NSO, לפי הערכות של מקורבים לחברה. אם הרכישה תצא לפועל, NSO תישאר חטיבה עצמאית בתוך החברה, במבנה הקיים, ועם ההנהלה הקיימת ברשותו של המנכ"ל, שלו חוליו, על 500 עובדיה בישראל.

מפרסום סמוי לריגול

שלו חוליו, המכהן כיום כמנכ"ל NSO, ייסד את החברה יחד עם עמרי לביא ב-2010, כששניהם היו בני 29. השניים, יזמים סדרתיים, מכרו את מוצרי הריגול של החברה לממשלות ברחבי העולם, בניהן העסקה שביצעה החברה עם ממשלת מקסיקו ב-2011, המוערכת בכ-15.5 מיליון דולרים, ואשר נחשף כי שימשה את הממשלה לריגול אחר עיתונאים ומתנגדי משטר.

המיזם הראשון של השניים עסק בפרסום סמוי, ולא זכה להצלחה גדולה. אחריו הקימו את קומיוניטייק, המייצרת ומשווקת טלפון חכם מאובטח ומוצפן. אחד המוצרים של קומיוניטייק, איפשר השתלטות מרחוק של טכנאי על הטלפון.

מתוך העבודה הצמודה עם אנשי התעשייה הביטחונית כבר בחברה השנייה שהקימו, שאבו חוליו ולביא את הרעיון לפתח מוצר שיאפשר השתלטות על הטלפון ללא רשות בעליו. בראיון ל"גלובס" ב-2013, הם סיפרו שמומחים שונים אמרו להם שזה פיתוח בלתי אפשרי. אבל שיחה שניהלו עם שני יוצאי 8200 שפגשו בתור בבית קפה, שכנעה אותם שהרעיון אפשרי, אך דורש מימון רב.

את המימון הראשוני ל-NSO, בסך 1.6 מיליון דולר, הם קיבלו מאדי שלו מקרן ג'נסיס שליווה אותם לאורך הדרך, ומשורה של משקיעים פרטיים. המערכת שפיתחו, מסוגלת על סמך מספר טלפון בלבד, להגיע למכשיר של אדם, ולהאזין ולראות את כל שיחותיו, מסריו, המיילים שלו ופעילותו ברשתות חברתיות, ללא ידיעתו וללא ידיעת המפעילה הסלולרית.

למרות האופי הצבאי של החברה, והעובדה שהיא נחשבת לתעשייה בטחונית, לביא ושלו לא מגיעים מהרקע הצבאי המתבקש. בשונה מהפרופיל המקובל של סטרט-אפיסט, ביחוד בתחומי מודיעין ותעשייה בטחונית, הם לא שירתו ב-8200. לביא היה לוחם ביחידת תותחנים, חוליו היה ביחידת חילוץ והצלה, והם מכירים עוד מתקופת התיכון בחיפה.

הערכות: העסקה תמומן באמצעות מניות / שירי חביב-ולדהורן

חברת הטכנולוגיה ורינט מספקת מערכות ושירותים בתחום המודיעין העסקי והביטחוני, בין היתר פתרונות אנליטיקה, אבטחת סייבר ומעקב באמצעות וידאו. בשנים האחרונות היא שמה דגש על תחום הסייבר - הן עבור לקוחות ארגוניים-אזרחיים, והן ללקוחות ביטחוניים ורשויות ממשל שונות.

היא נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של ‭ 2.8‬ מיליארד דולר, ומנוהלת על ידי דן בודנר - שכיהן בתפקידי מנכ"ל ו/ או נשיא בחברה החל מ-‭.1994‬ מדובר בחברה ותיקה, שהייתה עד לפני מספר שנים חלק מקבוצת קומברס טכנולוג‘י. כשבקומברס התגלתה שערורייה חשבונאית, גם ורינט סבלה מזה ומנייתה נמחקה מהמסחר בנאסד"ק ו"הוגלתה" למסחר מעבר לדלפק. עם זאת, מ-‭,2013‬ בעקבות מהלך פיצול שבוצע, ורינט היא חברה עצמאית ללא גרעין שליטה.

הפתרונות של ורינט נועדו למעשה לקחת אוסף של מידע ולהפוך אותו למידע מודיעיני לצורך קבלת החלטות ולפעולה ספציפית. בחברה ציינו בעבר כי פתרון הסייבר שלהם "נדחף" על ידי מודיעין: גילוי התוכנה הזדונית, ניתוח שלה וחקירת ההתקפה. נראה שרכישה של ‭ ,NSO‬ אם וכאשר תצא לפועל, תוכל להשתלב בפעילות הביטחונית של ורינט, משום שהטכנולוגיה של ‭ NSO‬ מיועדת לאפשר מעקב אחר אמצעי תקשורת של גורמים עליהם מעוניינות סוכנויות מודיעין ממשלתיות לאסוף מידע.

שנת הכספים של ורינט מתחילה בפברואר, כך שלאחרונה החברה פרסמה את דוחות הרבעון האחרון ושנת הכספים ‭ 2018‬ כולה. במהלך השנה החולפת, ורינט ייצרה מזומנים מפעילות שוטפת בהיקף של 176 מיליון דולר ובסיום שנה זו, היו בקופתה של ורינט מזומנים והשקעות לטווח קצר בהיקף כולל של כ‭378- ‬ מיליון דולר, לעומת חוב לטווח ארוך של ‭ 768‬ מיליון דולר.

אם הרכישה תתבצע במזומן, אז תצטרך החברה להגדיל את המינוף שלה על ידי נטילת חוב נוסף - בין אם חוב בנקאי ובין אם בהנפקת אג"ח למשל. בדוחות השנתיים המורחבים של ורינט, בהם החברה מחויבת לציין את הסיכונים בהשקעה בה, היא הציגה את המינוף כאחד הסיכונים וציינה כי המינוף שלה הוא משמעותי. ואולם על פי הדיווחים התמורה לרכישה תמומן באמצעות העברת מניות.

לפני פחות משנה, ורינט שריינה לעצמה קו אשראי בהיקף כולל של ‭ 725‬ מיליון דולר, שהחליף קו אשראי קודם מ-‭.2011‬ את קו האשראי מוביל בנק ג‘יי.פי מורגן ולצידו שורה של בנקים: גולדמן זאקס, ‭ ,RBC‬ ברקליס, קרדיט סוויס, ‭ HSBC‬ ודויטשה בנק. קו האשראי כולל סכום של 425 מיליון דולר לתקופה של 7 שנים (עד סוף יוני ‭ 2024‬) ו-‭300‬ מיליון דולר בקו אשראי מתגלגל (‭revolving‬) לתקופה של 5 שנים. ההלוואות במסגרת קו האשראי יישאו ריבית שנתית של עד ‭ ,2.25%‬ שתיקבע בהתאם ליחס בין החוב של ורינט ל- ‭ EBITDA‬ שלה (הרווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות), והריבית תשולם בתשלומים רבעוניים.

ורינט כבר ביצעה בעבר רכישות גדולות, כאשר הרכישה הגדולה האחרונה שלה הייתה ב-‭.2014‬ ורינט שילמה אז סכום של למעלה מחצי מיליארד דולר תמורת חברת ‭ KANA ‬ האמריקאית, שעסקה בתחום פתרונות שירות לקוחות המוטמעים בענן, עסקה שמומנה בחלקה על ידי חוב בנקאי ושימוש בקווי אשראי והעלה את החוב של ורינט באותם ימים ליותר ממיליארד דולר.

בחודשים האחרונים ביצעה ורינט שתי רכישות קטנות יותר בהיקפן: חברת הבינה המלאכותית ‭ Next ‬ ‭ IT‬ האמריקאית נרכשה תמורת עד ‭ 51‬ מיליון דולר (‭29.5‬ מיליון דולר שולמו, והיתרה תשולם בכפוף לעמידה ביעדים); ועבור ‭ EG Solutions‬ הבריטית, העוסקת באופטימיזציה של כוח אדם ומספקת פתרונות בק-אופיס, ורינט שילמה ‭ 34 ‬ מיליון דולר.

ת"ז: NSO גרופ

הקמה: 2010

מייסדים: שלו חוליו (מנכ"ל), ועמרי לביא (מנהל הפיתוח העסקי)

תחום: סייבר התקפי

שווי מוערך: מיליארד דולר

רכישות עבר: החברה נרכשה ב-2014 על ידי פרנסיסקו פרטנרס תמורת 110-140 מיליון דולר; ב-2017, קרן ההשקעות בלקסטון נסוגה מרכישת החברה בעקבות מחאות של ארגוני זכויות אדם.