כלכלן בן 81 המתנגד לאירו: האיש שישלח את איטליה לבחירות

ג'וזפה קונטה, שהיה מיועד לתפקיד ראש ממשלת איטליה, הודיע אמש כי לא הצליח להרכיב ממשלה לאחר שנשיא איטליה סירב לאפשר למנות כלכלן שמתנגד לאיחוד האירופי לתפקיד שר האוצר • קונטה: "אני חוזר לאקדמיה"

פאולו סאבונה / צילום רויטרס
פאולו סאבונה / צילום רויטרס

איטליה נקלעה אמש (א') למשבר פוליטי וחוקתי, כאשר מי שהיה מיועד לתפקיד ראש הממשלה, ג'וזפה קונטה, הודיע כי לא הצליח להרכיב ממשלה בעקבות וטו שהטיל נשיא איטליה על מינויו של כלכלן איטלקי המתנגד לאירו ולאיחוד האירופי לתפקיד שר האוצר. "אני חוזר לאקדמיה", אמר קונטה, פרופסור למדיניות ציבורית, שרק מונה לתפקיד לפני ימים אחדים. הנשיא, סרג'ו מטרלה, מצדו, אמר לציבור כי לא הסכים לאשר את מינויו של פאולו סאבונה, בן 81, לתפקיד הרגיש, בשל "חובתו להגן על החסכונות של תושבי איטליה" והחשש מקטסטרופה כלכלית אם היה מתמנה לתפקיד.

כעת מאיימת תנועת "חמשת הכוכבים", שדחפה יחד עם שותפתה לקואליציה מפלגת "הלגה" למינויו של סאבונה, לנסות ולהדיח את הנשיא האיטלקי בשל פעולותיו. "הפעולה בה נקט הנשיא לא ניתנת להבנה", תקף מנהיג המפלגה, לואיג'י די-מאיו (31) את מטרלה הערב, "האמת היא שהם פשוט לא רוצים אותנו בממשלה. אני כועס מאוד אבל זה לא סוף הסיפור". רוב המומחים באיטליה העריכו כי ההתפתחות הנוכחית מגדילה את הסיכויים שאיטליה תלך לסיבוב בחירות חדש בסתיו.

גם מנהיג תנועת ה"לגה" (לשעבר "הליגה הצפונית") מתיאו סלביני התבטא בחריפות נגד הווטו שהוביל להתפטרותו של קונטה. "עבדנו במשך שבועות, יום ולילה, כדי ליצור ממשלה שתגן על האינטרסים של האזרחים האיטלקים", כתב ב"טוויטר", "אבל מישהו אמר לנו לא... לא נהיה יותר עבדים של אף אחד, איטליה אינה קולוניה". הוא רמז כי מפלגתו תמליץ ללכת כעת לבחירות חדשות.

ראש הממשלה המכהן, שעומד בראש ממשלת מעבר המנהלת כבר תקופה ארוכה את ענייניה של איטליה, פאולו ג'נטיליוני, הביע תמיכה הערב בצעדי הנשיא מטרלה, ואמר כי כעת "עלינו להציל את ארצנו המפוארת".

מאז שעלה שמו של סאבונה כמועמד לתפקיד שר האוצר של הכלכלה השלישית בגודלה באיחוד האירופי, בד-בבד עם אימוץ הסכם קואליציוני שכולל פריצה משמעותית של התקציב האיטלקי, צנח מדד המניות המובילות במילאנו ב-7%, האירו הידרדר לשפל שנתי מול הדולר, והתשואה על האג"ח הממשלתיות האיטלקיות זינקה לרמות שלא נרשמו כבר ארבע שנים. כעת נותר לראות אם כישלון המינוי יוביל לעליות שערים ולהתחזקות האירו, או שאי-הוודאות הפוליטית באיטליה תמשיך את המגמה השלילית של השבועיים האחרונים.

סאבונה הוא חלק מהצמרת הכלכלית של איטליה כבר כמה עשורים. הוא כיהן כשר התעשייה והמסחר, כאחראי על הקשר עם האיחוד האירופי, כפרופסור לכלכלה פוליטית וכמנהל קרן השקעות בתחום ה"פינטק". אבל הוא גם אחד מהבודדים באותה צמרת שנחשב למבקר חריף של האירו - אותו כינה "כלוב גרמני" - ושל האיחוד האירופי. באוטוביוגרפיה שפירסם החודש האשים את ברלין בניסיון לכבוש את אירופה באמצעות האירו. "גרמניה למעשה לא שינתה את עמדותיה לגבי תפקידה באירופה גם אחרי סוף הנאציזם", כתב, "למרות שהיא זנחה את השאיפות להשתלט עליה צבאית". במכתב פומבי שנשלח בתחילת השנה כתב כי "מדיניות האירו הנוכחית פוגעת במדינות דרום אירופה", והזהיר כי "איטליה חייבת לגבש תוכנית חלופית ליציאה מהאירו... אנחנו לא רוצים להגיע למצב של יוון".

עמדות והתבטאויות אלו הפכו את מועמדתו לשנויה במחלוקת, גם אחרי שההסכם הקואליציוני בין תנועת "חמשת הכוכבים" לבין מפלגת ה"לגה" (לשעבר ה"ליגה הצפונית") נחתם לפני כשבועיים, וגם אחרי שנשיא המדינה מטרלה הטיל בשבוע שעבר את מלאכת הרכבת הממשלה על פרופסור למשפטים חסר ניסיון פוליטי - ג'וזפה קונטה. "הוא כלכלן מנוסה, מומחה מוכר באיטליה ובעולם כולו", אמר בסוף השבוע סאלביני על סאבונה, "מה הבעיה היחידה שלו? שהוא מעז להגיד שהאיחוד האירופי כפי שהוא כיום לא עובד".

מאז ההכרזה על הקואליציה החדשה, שכוללת הבטחות להגדלת תשלומי הרווחה, קיצוץ מסים ופריצה משמעותית של מסגרת התקציב, ניצבת איטליה על ספו של משבר חוב נוסף. סוכנות הדירוג "מודי'ס" הודיעה בסוף השבוע כי תשקול הורדת דירוג האג"ח הממשלתיות האיטלקיות, והתשואה עליהן מתקרבת לפער של 200 נקודות בסיס לעומת אג"ח ממשלתי גרמני, ונמצאת בשיא מאז 2014. העיתון "קוריירה דלה סרה" חישב כי שינויים אלה מתבטאים בהפסד של 200 מיליארד יורו לכלכלה האיטלקית, נכון לעכשיו.