עליית מחירי הנפט פגעה בצים: הפסד של 35 מיליון דולר ברבעון

על רקע גידול בעלויות וירידה במחירי ההובלה, רשמה חברת הספנות גידול בהפסד, שהסתכם ברבעון המקביל ב-8 מיליון דולר

אלי גליקמן, מנכ"ל צים / צילום: איל יצהר
אלי גליקמן, מנכ"ל צים / צילום: איל יצהר

לאחר כמה רבעונים שבהם הציגה שיפור בתוצאות, חברת הספנות צים, הנמצאת בשליטת קנון (32%) של עידן עופר, חזרה להציג הפסדים, על רקע גידול בעלויות (בעיקר עקב עליית מחירי הדלקים על רקע התייקרות הנפט) לצד ירידה במחירי ההובלה.

צים, שאותה מוביל המנכ"ל אלי גליקמן, סגרה את הרבעון הראשון של השנה עם הפסד נקי של כ-35 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בשורה העליונה רשמה החברה ברבעון החולף הכנסות של כ-751 מיליון דולר - עלייה של 14.7% לעומת הרבעון המקביל. מספר המכולות שהחברה הובילה גדל בכ-17% לרמה של כ-698 אלף, אבל מחיר ההובלה הממוצע למכולה רשם ירידה של 1.6% ל-938 דולר. השורה התפעולית הצביעה על הפסד של כ-7 מיליון דולר ברבעון זה, לעומת רווח של 24 מיליון דולר ברבעון המקביל.

ענף הספנות התאפיין בשנים האחרונות בחוסר יציבות כתוצאה משינויים מתמשכים בתנאי השוק. מאז המחצית השנייה של 2016 ועד הרבעון השלישי של 2017 נרשמו עליות בדמי ההובלה לצד עליות במחירי הדלק. החל ברבעון הרביעי של 2017, ובמהלך הרבעון הראשון של 2018, דמי ההובלה ירדו, בעוד שמחירי הדלק המשיכו לעלות.

את שנת 2017 סיימה צים עם עלייה של 17% בהכנסות לעומת 2016, לרמה של כ-3 מיליארד דולר. הרווח התפעולי שלה הגיע לכ-135 מיליון דולר, לעומת הפסד תפעולי של כ-52 מיליון דולר ב-2016. בשורה התחתונה הציגה רווח נקי של כ-6 מיליון דולר, לעומת הפסד של 168 מיליון דולר בשנה הקודמת.

צים תוצאות רבעון ראשון
 צים תוצאות רבעון ראשון

"תנאי שוק מאתגרים ביותר"

צים ביקשה וקיבלה במהלך 2016 מהבנקים ובעלי החוב שלה דחיית תשלומים בהיקף של 115 מיליון דולר. זאת, לאחר שעברה בשנים האחרונות שני הסדרי חוב גדולים: ב-2009 פריסה מחדש של החוב, ובמהלך 2015 הסדר נוסף, שבמסגרתו ספגו נושיה תספורת של 50% על חוב של 3.4 מיליארד דולר, והוקצו להם 68% ממניותיה.

המנכ"ל גליקמן ציין עם פרסום הדוחות: "במהלך הרבעון הראשון צים הגדילה את הכמויות המובלות ל-698 אלף מכולות תודות למאמצי מכירות אינטנסיביים ואמון הלקוחות בצים. הדבר הושג למרות תנאי שוק מאתגרים ביותר. אף שהתחלנו לראות שיפור בחלק מנתיבי הסחר לקראת סוף הרבעון, תוצאות הרבעון הראשון בכללותם הושפעו לרעה משילוב של עליית מחירי הדלק, עליית תעריפי חכירת אניות וירידה בדמי ההובלה".