טלדור מאכזבת בדוחות, והמניה משלימה נפילה של 40% מהשיא

מניית טלדור צנחה בעקבות התוצאות, המצביעות על ירידה בהכנסות וברווחיות בשני מגזרי הפעילות שלה - התשתיות והמערכות

נתי אברהמי / צילום: תמר מצפי
נתי אברהמי / צילום: תמר מצפי

מניית טלדור  נפלה היום (א') במהלך המסחר בת"א בכ-9% והשלימה נפילה של 40% מהשיא שנרשם במניה רק לפני כ-10 חודשים. חברת שירותי המחשוב, שנסחרת בבורסה לפי שווי של 216 מיליון שקל, פרסמה ביום חמישי לאחר סיום המסחר בבורסה דוחות חלשים לסיכום הרבעון הראשון של השנה.

טלדור מספקת פתרונות עסקיים וטכנולוגיים בתחומי תוכנה, חומרה, תקשורת ומיקור-חוץ. היא פועלת בשני מגזרים: מגזר התקשורת והתשתיות ומגזר המערכות. החברה רשמה ירידה בהכנסות בשני מגזרי הפעילות שלה, וגם הרווחיות בשני המגזרים נפגעה.

הכנסות החברה ברבעון הסתכמו בכ-185 מיליון שקל, ירידה של 9.7% ביחס לרבעון המקביל וזאת על אף תרומתה של חברת ספקטורי, שנרכשה בתחילת השנה בעסקה של 15 מיליון שקל.

הכנסות מגזר התשתיות ירדו ב-12.3% ל-85 מיליון שקל, והכנסות מגזר המערכות ירדו ב-7.4%, ל-99.9 מיליון שקל. מגזר התשתיות הניב רווחיות גולמית של 6.5% בלבד, לעומת 12.8% ברבעון המקביל; מגזר המערכות רווחי יותר, עם רווחיות גולמית של 15.6%, ירידה מ-17.6%. בשורה התחתונה, טלדור רשמה רווח זניח של 229 אלף שקל, לעומת 5.7 מיליון שקל ברבעון המקביל. החברה גם הציגה תזרים מזומנים שלילי מפעילות, בסך 1.5 מיליון שקל. 

מניית טלדור
 מניית טלדור

שחיקה מתמשכת במגזר התשתיות 

לירידה במגזרים השונים יש הסברים שונים. בעוד שבמגזר המערכות הירידה מוסברת בגורמים עונתיים ובעיתוי של סגירת מכרזים, במגזר התשתיות המקור לירידה מורכב יותר. על רקע שחיקה מתמשכת בתוצאות מגזר התשתיות, הוחלט בחברה לבצע שינוי משמעותי ובכירים במגזר הוחלפו. ה"זעזוע" הזה בוצע רק לאחרונה ועדיין לא מניב לחברה פירות, ואף פוגע בתוצאות בטווח הקצר.

"במהלך הרבעון הראשון ביצענו החלפה של שדירת הניהול בחטיבת תשתיות התקשורת, וזאת לאחר שזיהינו שנדרש לבצע שינוי עמוק בפעילותה של החטיבה", מסר מנכ"ל טלדור, נתי אברהמי. "להחלפה זו, שמלווה בשיפור מערך המכירות ובמהלכי התייעלות נוספים שאותם אנו מבצעים בחטיבה זו, יש השפעה על תוצאות עסקינו בטווח הקצר, אולם אנו מאמינים שבעתיד הם יאפשרו לייצר צמיחה בפעילות חטיבת תשתיות התקשורת וחזרה לרווחיות".

אברהמי הוסיף כי במהלך הרבעון החברה זכתה בפרויקט בחברת ביטוח מובילה בישראל, ובפרויקט הקמה של דאטה-סנטר באחת מחברות הטכנולוגיה המתקדמות בארץ, שניהם יבוצעו בחודשים הקרובים. לדבריו, מדבור בדוגמה לאמון הלקוחות ביכולת החברה לבצע פרויקטים מורכבים.

המימושים של DBSI

בעלת השליטה בטלדור היא חברת ההשקעות הפרטית DBSI של ברק דותן ויוסי בן-שלום, שמחזיקה ב-45.3% מהמניות. דותן משמש כיו"ר טלדור, ובן-שלום הוא חבר דירקטוריון בה. ביולי 2017 הגיעה מניית טלדור לשיא של מעל 30 שקל, אך מאז היא כאמור נחלשה בכ-40.6%, כך ש-DBSI רושמת "על הנייר" ירידת שווי של כ-62 מיליון שקל מאז השיא.

עם זאת, בפרספקטיבה נרחבת יותר, DBSI בהחלט יכולה להיות מרוצה מהשקעתה בחברה. היא נכנסה להשקעה בטלדור ב-2003 לפי שווי חברה של 82 מיליון שקל, וליוותה אותה גם בתקופה הקשה לאחר שהתגלתה השערורייה החשבונאית שמחקה חלק נכבד מההון העצמי של טלדור ומשווי השוק שלה, בשנת 2014.

ב-2016-2017, לאחר התאוששות מרשימה של מניית טלדור, DBSI ניצלה את ההזדמנות לבצע מימושים חלקיים: ב-2016 היא מכרה לגופים מוסדיים כ-18% מטלדור תמורת 46.6 מיליון שקל לפי מחיר של 23.3 שקל למניה, וכעבור שנה מכרה עוד 9% מטלדור תמורת 26.2 מיליון שקל, במחיר מניה של 26.5 שקל.