שחקן מעו"ף: האם מישהו יחקור את הרצת מדד הבנקים?

אל תעצרו נשימה - אין לנו ספק שהתשובה שלילית, למרות שבאופן פלאי לא נותרו תעודות שורט על המגזר

מדדי מניות / צילום: שאטרסטוק
מדדי מניות / צילום: שאטרסטוק

בסקירתנו האחרונה ציינו כי "בטווח המיידי טרם סיימנו את המהלך העולה אבל מגמת הדשדוש תישאר עימנו". עניין זה, שנכתב במדד 1,528 יכול היה להרים מספר גבות, שכן אם הערכתנו היא להמשיך עלייה קצרה, מדוע אנו משוכנעים כי המגמה לא תימשך? הסבר לכך יובא בהמשך, אך נציין כי האסטרטגיה אותה בצענו שהניחה פריצה מעלה לכיוון 1,535 אך לא מעבר, נחלה רווח נאה כבר ביום המחרת, בטרם החל תיקון מטה בואכה 1,500.

באופן לא מפתיע הבוקר, שבוע לאחר הסקירה האחרונה, אנו נפגשים פעם נוספת באותו המדד בדיוק. היה קצת רעש רקע עם הירידה ל-1,500 ואז זינוק מרשים אבל בשורה תחתונה, המעו"ף - למרות ניסיון עיקש לפרוץ קדימה - אינו מצליח לעשות כן. יאמרו האופטימיים כי גם שבירת 1,500 לא התרחשה, אך מי שעוקב אחר המסחר יודע כי לא גל רוכשים הוא שהביא את הקפיצה.

היה זה מדד הבנקים שרשם זינוק מסחרר מעל 2,100 הנקודות לשיא כל הזמנים. אין מה לפשפש בדוחות, נתונים או כתבות - דבר במניות המגזר לא השתנה ואם כבר אנו רואים הרעה מסוימת ביחס לדוחות הרבעון הקודם. האמת הפשוטה היא שהייתה כאן יד מכוונת שהריצה את המדד מעלה אל על, ועימו את מדד המעוף, בכדי להגיע לפדיון כפוי בתעודת הסל האחרונה (שורט) על מדד הבנקים של פסגות. בשנתיים האחרונות, תעודת שורט אחר תעודת שורט נעלמו וכעת בתעודה האחרונה למגזר בוצע פדיון כפוי. רוצים לבצע שורט על מניות המגזר? אין לכם אפשרות. להשאיל שורטים על הבנקים? תכינו 100 אלף שקל ותשלמו ריבית פסיכית בהשוואה למקובל. בבורסה נורמלית הייתי מפנה אתכם לבצע פוזיציית נגזרים על מדד הבנקים אלא שבמקרה טוב תזכו לכמה עסקאות דלילות. לא ביום - בחודש! אז כן, קיבלנו ריצה של בעל עניין למחוק תעודה, העניין צלח וכעת המשקיעים שמניחים כי ירידת המחירים בנדל"ן צפויה לפגוע בתוצאות הבנקים יכולים רק לספר על זה לחבריהם אבל לא לעשות מזה כסף.

באספקט רחב יותר, כשמדברים על בורסה בדיחה אזי מדברים בדיוק על עניין זה. בדיחה על שום שאין תעודת שורט אחת בנמצא על המגזר המרכזי ביותר בשוק. לא תמצאו בורסה מערבית שאין בה מספר תעודות שורט על מדדים מובילים אבל בתל-אביב המצב הוא שבחלק מהמגזרים אין אפשרות השקעה ואז מתפלאים על מעבר משקיעים מקומיים לניו-יורק. במקום להנפיק עוד אפשרויות מסחר נגזרים (למרות שלא מתקיים מסחר נגזרים באף אחת ממניות המעוף או במדד הבנקים) או להמציא מדדים חדשים (שבהם המחזור זהה לחנות פרחים), הבורסה יכלה לאפשר למשקיעים המקומיים את העניין הפשוט של מסחר יעיל על כל המדדים ולשני הכיוונים. במקום לעודד חברות תעודות הסל, אנו רואים מגמה הפוכה, וכל עניין שולי שכזה נוגס עוד ועוד בעניין המשקיעים בשוק.

ולמה אני משוכנע שאיש לא יחקור העניין? נו באמת. אם אתם קוראים את המאמר אז אתם ישראלים ואתם כבר יודעים את התשובה.

מכאן לאסטרטגיה השבועית במדד הנוכחי (1,529). היות ולחץ הקניות הפיקטיבי על מדד הבנקים אינו עוד עמינו אנו מצפים לירידה קלה במדד. אם בשבוע החולף דיברנו על עלייה והמשך דשדוש, כעת המצב הוא ירידה והמשך דשדוש ובהתאם הפוזיציה המומלצת היא כתיבת CALL 1,530 שבועי; קניית CALL 1,570 חודשי. אי-שם בסביבות 1,524 מקבלים סגירה מהירה ורווח גבוה אך גם במדד 1,540 לא ניזוקים.

אתר שחקן מעו"ף הוא אתר כלכלי-פיננסי, העוסק בניתוחים ודעות בכל תחומי שוק ההון לרבות נגזרים. ניתן לקבל באתר חוות-דעת חינם מטעם אנשי מקצוע וכן להחליף דעות עם אלפי גולשים.