אפולו פאוור: הבקשה לתביעה ייצוגית נגדנו שגויה מיסודה

נגד החברה ומנהליה הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית בעקבות דיווח על הצלחה בניסוי בכריית מטבעות דיגיטליים • היו"ר יצחק שרם נחקר באחרונה בנוגע למעורבותו בפרשת "העוקץ" בחברת שורט טרייד

עודד רוזנברג, מנכ"ל אפולו פאוור / צילום: גיין מדיה
עודד רוזנברג, מנכ"ל אפולו פאוור / צילום: גיין מדיה

חברת אפולו פאוור  ומנהליה, בראשות היו"ר יצחק שרם והמנכ"ל עודד רוזנברג, טוענים כי הבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגדם "שגויה וחסרת יסוד", ומבקשים מבית המשפט לדחות אותה על הסף - כך עולה מהתשובה שהגישו ביום חמישי האחרון לבית המשפט המחוזי בתל-אביב. כעת תצטרך השופטת רות רונן להחליט אם לקבל את הבקשה לאישור הייצוגית או לדחותה.

לפני כשבועיים נעצר שרם ונחקר על-ידי המשטרה בנוגע למעורבותו בפרשת העוקץ לכאורה בחברת שורט טרייד, שסיפקה פלטפורמה למסחר בשוק המניות האמריקאי. אפולו פאוור הודיעה בתגובה כי "החקירה האמורה אינה קשורה באופן כלשהו לחברה או לפעילותו או תפקידיו של שרם בחברה".

הבקשה לאישור הייצוגית הוגשה לבית המשפט בסוף דצמבר על-ידי המשקיע אלי בוכריס נגד אפולו פאוור ומנהליה - שרם, רוזנברג, הסמנכ"ל ערן מימון, הדירקטור ליאור וידר והדח"צים ורד רז-אביו וזיו ארז. הטענה העיקרית בבקשה, שהוגשה באמצעות עו"ד מתן פריידין ממשרד עורכי הדין ולדמן-דוד-זוכוביצקי-פריידין, הייתה ל"הטעיית משקיעים חמורה ובוטה שבוצעה על-ידי הנתבעים באמצעות ביצוע דיווח מיידי הכולל פרטים חסרים ומטעים שדווחו לבורסה בתל-אביב".

מדובר בדיווח שפרסמה החברה ב-18 בדצמבר, שלפיו הגישה "בקשה לרישום פטנט בעקבות הצלחה בניסוי לכריית מטבעות וירטואליים מבוססי בלוקצ'יין באמצעות המערכת הסולארית המודולרית שפיתחה החברה".

ואולם, בתשובתה של אפולו פאוור, שהוגשה לבית המשפט ביום חמישי האחרון, היא טוענת כי "בניגוד לנטען בבקשת האישור, הלכה למעשה, הדיווח המיידי שבנדון - שלם, מהימן, ממצה ומדויק. פרסום הדיווח התבסס על הפעלת שיקול-דעת ענייני ומקצועי של כל הגורמים הרלוונטיים בחברה ויועציה המשפטיים, אשר ביקשו להביא בפני ציבור המשקיעים את מלוא המידע המהותי לעניין".

בין השאר נכתב בתשובה כי "בניגוד לטענת המבקש, הניסוי שבנדון אכן נחל הצלחה". עמדה זו נתמכת בחוות-דעתו של ד"ר אביב זוהר מהאוניברסיטה העברית, המתמחה בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים. אפולו פאוור מציינת כי "ד"ר זוהר בחן את הניסוי שבוצע ואישש את עמדת החברה, שלפיה הניסוי הצליח גם בבחינה אובייקטיבית".

נוסף על כך, אפולו פאוור ומנהליה מבקשים כעת מבית המשפט, באמצעות באי-כוחם, עורכי הדין רועי סלוקי, עידו קוסובר ועמרי אושפיז ממשרד עורכי הדין ברם, סלוקי ושות', "לסלק על הסף את הבקשה לאישור הגשת תובענה ייצוגית" נגד הדח"צים ורד רז-אביו וזיו ארז. לטענת החברה, "השניים לא כיהנו בתפקיד כלשהו במועד הדיווח (שבעניינו הוגשה הבקשה, ר' ק'), ומונו רק לאחריו, ב-20 בדצמבר", ולכן "לא היו מעורבים באירועים העומדים בבסיס בקשת האישור". 

מניית אפולו
 מניית אפולו

בירור מינהלי ברשות ניירות ערך

כמו כן, אפולו פאוור מצרפת לתשובתה חוות-דעת כלכלית, הסותרת את חוות-הדעת שצורפה לבקשת התביעה, וטוענת, בין השאר, כי "הדיווח הראשון הביא ל'תגובת יתר' נקודתית של השוק, שבמסגרתה עלה וירד שער מניית החברה באופן חריג בטווח של פחות משעה".

הקפיצה במחיר המניה, על-פי חוות-הדעת שמציגה אפולו, "נבעה ככל הנראה מפעילות קונקרטית של סוחרים ספציפיים במניית החברה, ואינה מעידה על טיב דיווחי החברה או על נזק כלשהו שנגרם לבעלי המניות מן הציבור".

אפולו פאוור מציינת בבקשתה כי "עקב תנודה חריגה שהתרחשה בשער מניית החברה בבוקר יום 18 בדצמבר, פנתה רשות ניירות ערך עוד באותו היום להנהלת החברה בעניין הדיווח המיידי".

ב-10 באפריל דיווחה אפולו פאוור כי רשות ניירות ערך מקיימת בירור מינהלי נגד החברה ונושאי המשרה המעורבים בדיווחיה מ-18 בדצמבר, על הצלחת הניסוי בכריית מטבעות דיגיטליים באמצעות המערכת שפיתחה. עד כה לא דווחו ממצאי הבירור המינהלי.

אפולו פאוור נוצרה ממיזוג בין השלד הבורסאי אור סיטי לבין חברת סולארפיינט באוקטובר 2017. פעילות החברה מתבצעת באמצעות סולארפיינט, העוסקת במחקר ופיתוח בתחום האנרגיה הסולארית. מניית החברה נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-20 מיליון שקל, אחרי ירידה של כ-25% מתחילת השנה. הבוקר נסחרה המניה בעלייה של כ-4%. 

מנכ"ל אפולו פאוור, עודד רוזנברג, אמר הבוקר בשיחה עם "גלובס": "אנחנו לא חוששים מההליך המשפטי. השקענו הרבה כסף בחצי השנה האחרונה בפיתוח הערכה הסולארית של החברה, שמצליחה לייצר תשלום על החשמל שנאגר במערכת הסולארית ללא חיבור לרשת החשמל. ב-10 ביוני נשיק את המערכת בכנס בירושלים, שאליו יגיעו משקיעים אמריקאים המעוניינים בהשקעה בחברות ישראליות".

בדיווח של אפולו פאוור ב-18 בדצמבר על ההצלחה בניסוי שערכה סולארפיינט במערכת הסולארית שפיתחה, צוין כי "במהלך הניסוי בוצעה כריית מטבע וירטואלי מסוג את'ריום (Ethereum) באמצעות המערכת".

בהמשך פרסמה אפולו פאוור באותו יום אחר-הצהריים דיווח משלים, בהתאם לדרישתה של רשות ניירות ערך, שבו הבהירה כי "מערכת הכרייה חוברה דרך האינטרנט לפול (Pool) כרייה של המטבע הווירטואלי את'ריום. מערכת הכרייה עבדה במהלך הניסוי למשך כ-30 דקות באמצעות אנרגיית חשמל שסיפקה לה המערכת הסולארית בלבד (כ-120 וואט) וייצרה כ-18 מגה-האש (Mh/s), אשר למועד הניסוי היה שווה ערך ל-0.000054 את'ריום - שערכם למועד הניסוי היה כ-0.04 דולר ארה"ב".

את'ר (המטבע של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום), הניצב במקום השני אחרי ביטקוין בדירוג שווי השוק של המטבעות הדיגיטליים, נסחר כיום לפי שער של כ-580 דולר, בעוד שבמועד הניסוי ב-15 בדצמבר היה מחירו קרוב ל-700 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. ב-14 בינואר השנה הגיע האת'ר למחיר שיא של כ-1,400 דולר, אבל בארבעת החודשים שחלפו מאז ירד ביותר מ-50%, בדומה לרוב המטבעות המובילים בשוק הקריפטו.