מנרב ונקסטקום יקימו חוות טורבינות רוח בעמק הבכא

הפרויקט נחשב לגדול מסוגו בישראל בתחום אנרגיית הרוח ויכול, בתפוקה מלאה, לספק חשמל לעיר בינונית • מניית נקסטקום מזנקת כ-7% היום ומשלימה עלייה של יותר מ-50% בשנה האחרונה

טורבינות רוח / צילום: שאטרסטוק
טורבינות רוח / צילום: שאטרסטוק

החברות מנרב  ונקסטקום , באמצעות מיזם משותף (מחזיקות בו בחלקים שווים), יקימו חוות טורבינות רוח גדולה ברמת הגולן.

שתי החברות דיווחו הבוקר (א') כי המיזם יקים עבור חברת עמק הבכא אנרגיות רוח, הנמצאת בבעלות אנלייט (60%) וחברת א.א בן-דב אנרגיית רוח (40%), פרויקט לייצור חשמל ברמת הגולן בהספק של כ-96 מגה-וואט באמצעות כ-30 טורבינות רוח בגודל של 3.2 מהגוואט כל אחת.

בנוסף, התקשר המיזם המשותף בהסכם לתפעול ולתחזוקה של הפרויקט למשך 20 שנה מתום תקופת ההקמה. התמורה עבור חלקן של מנרב ונקסטרום בפרויקט (כ-20% מהיקף הפרויקט), צפויה להסתכם ב-136 מיליון שקל בתוספת מע"מ ותקופת ההקמה הצפויה הינה כ-25 חודשים מיום קבלת צו תחילת העבודה.

נקסטקום, הנמצאת בשליטת היו"ר והמנכ"ל גיא ישראלי, עוסקת בתכנון, הקמה ותחזוקה של תשתיות ופתרונות בתחומי התקשורת והאנרגיה המתחדשת. מנרב אחזקות, הנמצאת בשליטת אברהם קוזניצקי, פועלת בתחום הבנייה והתשתיות.

הפרויקט נחשב לגדול מסוגו בישראל בתחום אנרגיית הרוח ויכול, בתפוקה מלאה, לספק חשמל לעיר בינונית. הפרויקט כולל הקמה של תחנת משנה היברידית, יציקות בטון - 22,000 קוב בטון רב-נפחי עם כ - 4000 טון ברזל, 15 ק"מ של דרכי גישה, מערכת חשמלית לאיסוף האנרגיה המיוצרת, מבנה תפעול ותחזוקה, מערכת תקשורת לניטור ותפעול התחנה מרחוק, חבור לרשת החשמל ועוד.

עוד דיווחה היום מנרב כי זכתה במכרז של משרד הביטחון להקמת מבנים ותשתיות בקמפוס רמות בבאר-שבע. הפרויקט, שצפוי להימשך כשנתיים בהיקף של כ-125 מיליון שקל בתוספת מע"מ, ייכלול בעיקר עבודות ביסוס, פיתוח והקמה של שבעה מבנים, לרבות מבני מגורים, מבני הדרכה ואודיטוריום, בשטח כולל של כ-15 אלף מ"ר.

מניית נקסטקום מזנקת כ-7% היום ומשלימה עלייה של יותר מ-50% בשנה האחרונה. שווי שוק החברה הגיע לכ-70 מיליון שקל. מנרב נסחרת ביציבות, בשווי של כ-430 מיליון שקל לאחר ירידה של 20% בשנה האחרונה.

בשבוע שעבר דיווחה נקסטקום כי הכנסותיה ברבעון הראשון של 2018 גדלו ב-33% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-70 מיליון שקל. בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של כ-2.4 מיליון שקל לעומת רווח של 122 אלף שקל ברבעון המקביל.

גיא ישראלי, מנכ"ל נקסטקום, ציין היום כי "על פי נתוני רשות החשמל היקף ייצור האנרגיה המתחדשת כיום מסתכם בכ-2.6% בלבד, בעוד יעד הממשלה לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות לשנת 2020 הינו 10% ולשנת 2030 הינו 17% ומכאן שאנו מעריכים כי פרויקטי אנרגיה יהוו מנוע צמיחה חשוב עבור קבוצת נקסטקום לשנים הבאות".

ממנרב נמסר כי " העסקאות צפויות לתרום בטווח הקצר עד הבינוני להיקף ההכנסות והרווחיות של מגזר הביצוע של החברה. אנחנו ממשיכים לבחון כל העת עסקאות חדשות ומתמודדים בימים אלה על מספר מכרזים נוספים, אשר זכייה בהם צפויה לתרום בצורה ניכרת לפעילות ורווחיות החברה".

אנלייט: חוות רוח בקרואטיה

במקביל, דיווחה היום אנלייט כי קיבלה את כל האישורים הנדרשים להפעלתו המסחרית המלאה של פרויקט Lukovac בקרואטיה, בהספק של כ-49 מגהוואט (16 טורבינות). לאחר השלמת כל תהליכי הבדיקות בחודשים האחרונים, ובהמשך לאישור שהתקבל כעת להפעלה מסחרית מלאה, הפרויקט יהא זכאי לתעריף המלא לתקופת האסדרה (14 שנים), ולאחר מכן תנאי הרישיון מאפשרים את המשך מכירת החשמל במחירי שוק עד תום תקופת הרישיון (25 שנים).

על פי כושר הייצור של המתקן ומדידות הרוח שנעשו באתר, באנלייט מעריכים כי הפרויקט יניב הכנסות בהיקף של כ-13 מיליון אירו לשנה (כ-54 מיליון שקל) ממכירת החשמל בתקופת האסדרה.

ההשקעה בפרויקט בוצעה באמצעות מיזם ההשקעות "מובילים" המנוהל באמצעות אנלייט ומוחזק בשותפות על-ידי אנלייט (50%), הראל (10%) מגדל (20%) והפניקס (20%).

אנלייט פועלת בתחום האנרגיה המתחדשת בישראל ובאירופה. בישראל עוסקת אנלייט בתכנון, הקמה והפעלה של פרויקטים פוטו-וולטאיים. נכון לסוף מארס, עמד ההספק הכולל של מערכות שיזמה והקימה החברה על 86 מגוואט המוזרמים לרשת החשמל, כשמתוכו החזקותיה של החברה עומדות על 69 מגוואט. נוסף על כך, זכתה אנלייט לספק עוד 73 מגוואט חשמל לרשת החלוקה, במסגרת שני מכרזים שפורסמו להקמת מתקנים פוטו-וולטאיים.

החברה נשלטה עד לאחרונה בידי יורוקום תקשורת, שהייתה בבעלות שאול אלוביץ ועברה באחרונה לידי מפרק, וכן בידי שותפות גבעון של משפחת ויל. בתחילת החודש ערכו השתיים מכרז למשקיעים מסווגים בשוק ההון, שבמסגרתו מכרה יורוקום את מלוא החזקתה (14.8%) באנלייט תמורת 133 מיליון שקל, בעוד משפחת ויל מכרה כ-5.3% ממניות יורוקום (כ-65% מהחזקתה), תמורת כ-49 מיליון שקל. בעקבות המכירה הפכה אנלייט לחברה ללא גרעין שליטה.

כמה ימים לאחר מכן השלימה אנלייט גיוס הון של 60 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים - גיוס שמיועד לחיזוק ההון העצמי והפרופיל הפיננסי של החברה. בסך הכל הוקצו למשקיעים 6.3% ממניות החברה (6% בדילול מלא) כנגד ההשקעה שבוצעה במחיר השוק. מחצית מהסכום שגויס - כלומר, 30 מיליון שקל - הגיע משלוש קרנות גידור שמנהלת חברת נוקד קפיטל, שהקימו רועי ורמוס ושלומי ברכה. עוד 20 מיליון שקל גויסו מקופות הגמל של בית ההשקעות פסגות, ואילו את היתרה בסך 10 מיליון שקל השקיעה חברת הביטוח הפניקס. מניית אנלייט השלימה התקדמות של 36% בשנה האחרונה. שוויה של החברה הגיע לכ-986 מיליון שקל.