ג'ף בזוס: להאיץ את הנסיעות הפרטיות בחלל

מייסד ומנכ"ל אמזון.קום הבטיח להשתמש במיזם הרקטות שלו כדי לפתח רוברים לחקר הירח, וייתכן שגם להקים מושבות אנושיות על הירח • בשיחה אישית שהקיפה נושאים רבים בכנס החלל שנערך שלשום בלוס אנג'לס, אמר בזוס: "זה לא משהו שאנחנו יכולים לבחור לעשות - זה משהו שאנו חייבים לעשות"

מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / רויטרס
מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / רויטרס

ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון.קום, הבטיח להשתמש במיזם הרקטות שלו כדי לפתח רוברים לחקר הירח, וייתכן שגם להקים מושבות אנושיות על הירח - גם אם לא יזכו פרויקטים אלה לתמיכה פיננסית מממשלת ארה"ב.

בשיחה אישית שהקיפה נושאים רבים בכנס החלל שנערך שלשום (ו') בלוס אנג'לס, התווה בזוס את חזונו לחקר הירח והתיישבות אנושית בירח. הוא תיאר מאמצים אלה כחשובים להישרדות המין האנושי הטווח הארוך, ואמר: "זה לא משהו שאנחנו יכולים לבחור לעשות. זה משהו שאנחנו חייבים לעשות".

מבלי לחשוף פרטים על הדורות החדשים של רקטות, חלליות ורכבי נחיתה רבי-עוצמה, טען בזוס בהתלהבות שצריך להאיץ את הנסיעות הפרטיות בחלל. הוא אמר שהדורות הבאים לא יוכלו לשרוד על כדור הארץ מבלי להרחיב את ההתיישבות האנושית לחלקים אחרים של מערכת השמש.

"החלופה היא לקפוא על השמרים", אמר בזוס, והוסיף כי ללא מושבות אנושיות בחלל, "יחדלו קהילות ברחבי העולם לצמוח" בשל מגבלות סביבתיות ואחרות. "זה לא העתיד שאני רוצה לנכדים שלי או לנכדים של הנכדים שלי".

בזוס כינה את מאמציה של חברת הרקטות שלו, בלו אוריג'ין, "העבודה החשובה ביותר שאני עושה". סבב השאלות והתשובות נערך בכנס השנתי של חברת החלל הלאומית, ארגון שלא למטרת רווח שמקדם מושבות אנושיות בחלל.

בזוס, שמתאר את עצמו כמשוגע לחלל וקורא מתמיד של ספרי מדע בדיוני, דיבר בעבר על נחישותו לשחק תפקיד משמעותי ביצירת אבני הבניין שיסללו את הדרך לתחבורה זולה מאוד, אמינה ותכופה אל מעבר לאטמוספירה.

בדומה לעמיתו המיליארדר אילון מאסק, מייסד ומנהיג ספייס אקספלוריישן טכנולוג'יס קורפ, מדבר גם בזוס על פיתוח התשתית להעברת מיליוני אנשים לחלל והפיכת המסעות לחלל ברקטות לשימוש חוזר לתופעה שגרתית כמו נסיעה במטוס.

אך הדברים שאמר בזוס לאחרונה היו בוטים באופן יוצא דופן. הוא טען שכדי לשמור על חיוניות כלכלית, "אנחנו חייבים לעזוב את כוכב הלכת הזה", וכי "אין לנו הרבה זמן" לגבש גישה הדרגתית החל בעלויות השקה נמוכות יותר.

"זה לא יבוצע בידי חברה אחת" או רק בידי נאס"א. יש צורך ב"אלפי חברות שיעבדו בתיאום במשך עשרות שנים רבות", אמר בזוס.

ברמה הפרקטית והפוליטית, מאששים טיעוניו של בזוס את התמקדותו של הנישא דונלד טראמפ בשותפויות ציבוריות-פרטיות לחקר החלל, כולל בניית רכב נחיתה שיהיה מסוגל לבצע ניסויים על פני הירח, ואף לקחת לשם אסטרונאוטים תוך כמה שנים.

"אנחנו חייבים לחזור לירח, והפעם כדי להישאר", אמר בזוס, בהצהרה שעולה בקנה אחד עם עקרונות הבית הלבן להקמת מוצבים בני קיימא בחלל.

עוד לפני הקמת ממשל טראמפ הציעה בלו אוריג'ין שנאס"א תסייע במימונה כדי ליישם תוכנית מתגבשת לשליחת חללית רובוטית לירח. גם חברות אחרות מפתחות פרויקטים דומים, ונאס"א מבקשת רעיונות לרכבי נחיתה בגדלים שונים.

נאס"א לא הגיבה בפומבי על הפרטים הספציפיים של הצעת בלו אוריג'ין, ושלשום לא הזכיר בזוס את הביקורת החריפה של טראמפ על אמזון בסוגיית תשלום המסים בארה"ב.

בזוס מכר מדי שנה מניות אמזון בשווי כולל של 1 מיליארד דולר כדי להשקיע בבלו אוריג'ין, שמקווה להציע החל מ-2019 טיסות תיירות תת-מסלוליות בחלל. החברה מהירת הצמיחה מפתחת גם שתי רקטות גדולות שנועדו לשאת לוויינים וחלליות למסלול סביב כדור הארץ ומעבר לו.

בזוס ציין כי בעתיד הנראה לעין "ירצו מעט מאוד אנשים לנטוש לחלוטין את כדור הארץ", והוסיף כי רקטות שפועלות על דלק נוזלי - ומסוגלות לטוס מאה פעמים ויותר עם תחזוקה מינימלית - הן חיוניות למודל התחבורה החדש והזול.

בתשובה לשאלות על מחויבותו לקידום המסעות האנושיים בחלל ללא קשר לתמיכה פדרלית, התלוצץ מנכ"ל אמזון כי "או שאנשים אחרים יאמצו את החזון הזה, או שייגמר לי הכסף".

אך הוא סיים את השיחה בנימה רצינית יותר, וחזר על עמדתו שחקר הירח הוא צעד חיוני להעברת אנשים למאדים והקמת מושבות אנושיות בכוכב זה. מאמצים הדרגתיים כאלה הם הדרך היחידה להימנע משגיאות העבר, כמו למשל העובדה שהאסטרונאוטים בחללית אפולו נחתו על הירח אך לאחר מכן עברו חמישים שנה ללא משימות חלל מאוישות, לדברי בזוס.

"אני לא רוצה לדלג על שלבים", הוסיף בזוס, והסביר כי הניסיון לקחת אנשים ישירות למאדים יהיה חסר תוחלת. "תהיה חגיגה ציבורית ואחר כך לא יהיה כלום במשך חמישים שנה".