ההצבעה על הרפורמה במשק החשמל נדחתה עד שובו של כחלון

(עדכון) - בתיאום עם משרד רה"מ ומשרד האוצר הוחלט כי הדיון ברפורמה על חברת החשמל יידחה עד שובו של השר כחלון, שנעדר בשל פטירת אמו • יו"ר רשות החשמל פרסם חוות-דעת על הרפורמה: "רשות החשמל סבורה כי הרפורמה תקדם בצורה משמעותית את משק החשמל ותיטיב עם צרכני החשמל, והיא ממליצה לקבוע עקרונות מדיניות בהתאם"

ד"ר אסף אילת, יו"ר רשות החשמל / צילום: רוני פרל
ד"ר אסף אילת, יו"ר רשות החשמל / צילום: רוני פרל

בתיאום בין משרד רה"מ ובין משרד האוצר, הוחלט כי הדיון ברפורמה על חברת החשמל יידחה עד שובו של שר האוצר, משה כחלון, שנעדר בשל פטירת אמו. הדיון בנושא הרפורמה יתקיים ככל הנראה ביום ראשון הבא.

היום הייתה אמורה לעלות להצבעת הממשלה הצעת המחליטים בנושא הרפורמה במשק החשמל. נציגי משרד האנרגיה אמרו אתמול ל"גלובס" כי לא צפויים להיות שינויים בנוגע להצבעה, היות ומי שהיה אמור להציג את הרפורמה מלכתחילה לממשלה הוא שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ.

למסמך המפרט את הרפורמה במשק החשמל מצורפת חוות-הדעת המקצועית אותה ערך יו"ר רשות החשמל ד"ר אסף אילת, לבקשת שטייניץ. זאת, כחלק מהליך ההתייעצות לצורך אישור שינוי במשק החשמל. מהמסמך שהוכן על ידי רשות החשמל כבר לפני כמעט שבועיים, עוד טרם החתימה על ההסכם הקיבוצי בחברת החשמל, עולה כי "רשות החשמל סבורה שהרפורמה המוצעת תקדם בצורה משמעותית את משק החשמל ותיטיב עם צרכני החשמל, והיא ממליצה לקבוע עקרונות מדיניות בהתאם".

לאחר בחינת הרפורמה הרשות מפרטת במסמך את תובנותיה לגבי המתווה המוצע. בראש ובראשונה מודגש כי קיימת "דחיפות וחשיבות" לרפורמה שאמורה להסדיר את מבנה משק החשמל לאור כניסתם של הנרחבת של יצרני חשמל פרטיים. מבחינת הרשות הנקודה העוצמתית של הרפורמה הנה הוצאת יחידת ניהול המערכת מחברת החשמל - מדובר "בצומת דרכים הכרחית לקידום משק החשמל בעתיד והיא צפויה להפחית משמעותית את ניגוד העניינים במשק, לקדם חדשנות, לקדם הסחר בחשמל ומזר עלויות לאורך זמן ולהבטיח תכנון מקצועי יעיל וארוך טווח של משק החשמל".

ברשות החשמל מציינים יתרונות נוספים של הרפורמה - הפחתת נתק השוק של חברת החשמל במקטע הייצור תוך מכירת אתרים ושטחים, פתיחת מקטע האספקה לתחרות, ייעול וייצוב פיננסי של חברת החשמל וכן יצירת גמישות ניהולית.

ואולם, לראשונה חושף מסמך ממשלתי גם את חסרונותיה של הרפורמה שזכתה עד היום בעיקר לשבחים בתקשורת הן מצד הצוותים שניהולו את המו"מ והן מהשרים האחראים לקיומה - שטייניץ וכחלון.

"לצד יתרונותיה משמעותיים אלו, הרפורמה אינה חפה מחסרונות. בפרט, הרפורמה אינה מבטיחה הפרדה מקטעית מלאה במשק החשמל ולכן משמרת במידה מסוימת של ניגדו עניינים. בנוסף, מתן הבלעדיות במקטעי רשת ההולכה והחלוקה, ללא עיגון האפשרות להקמה על ידי גורמים אחרים, מגבילה את היכולת להבטיח האצה של פיתוח הרשת לפי צרכי החשמל. כמו כן, מסתמנים סיכונים אפשריים בהקמת פיקוח ההולכה ובהרחבת תחומי הפעילות של החברה לעיסוקים בהם לא עסקה עד כה", כותב אילת בחוות-דעתו.

גורם בסביבת רשות החשמל הסביר אתמול בשיחה עם "גלובס" כי כגורם מקצועי הרשות מחויבת להביא את עמדתה המקצועית המלאה והיא שלרפורמה יש גם חסרונות, "אבל רצו לעשות רפורמה בהסכמה וזה מה שניתן היה להשיג". לדברי הגורם, החסרונות של הרפורמה כולם כאחד פתירים, "פשוט ייקח יותר זמן להשיג את מה שבאמת רצו - עם זה שחח"י מקימה שני אתרים, ייקח יותר זמן בעתיד להוציא את כל הייצור מידיה".

אישור המתווה הנוכחי של הרפורמה יצריך שינויי חקיקה

לפני עשרה ימים הכריזו בכירי משק החשמל על הרפורמה וחתמו לעיני העיתונאים על ההסכם הקיבוצי החדש של עובדי חברת החשמל, שעוסק בהבנות בין הממשלה לעובדי חברת החשמל. עם זאת, הדרך ליישום ארוכה ומסועפת.

גם במידה והרפורמה תאושר היום בממשלה ללא בעיות מיוחדות, אישור המתווה הנוכחי שלה יצריך לא מעט שינויי חקיקה. הדבר נובע בעיקר מכך שהרפורמה לא תואמת את רוח חוק משק החשמל אשר חוקק בשנת 1996 - על פיו משק החשמל צריך להיות מחולק למקטעים - ייצור, הולכה, חלוקה ואספקה. תפיסת המחוקקים הייתה לפרק את חברת החשמל לפי המקטעים האלה, דבר שלא בדיוק מיושם במתכונתה הנוכחית של הרפורמה, המשאירה בידי החברה הממשלתית גם שליטה בלעדית במקטע ההולכה וגם שליטה חלקית בייצור החשמל.

מעבר לכך, רשימת המתנגדים לרפורמה הולכת ומתארכת - מבין מתנגדיה הבולטים ניתן לציין את פורום יצרני החשמל הפרטיים, שכנראה ינסו להשקיע את מירב המאמצים על ידי יצירת לובי בכנסת כדי לטרפד את אישור הרפורמה בכנסת. כבר ערב חתימה על ההסכם הקיבוצי לפני עשרה ימים, ח"כ בצלאל סמוטריץ' ניסה לעצור את החתימה על ידי פנייה דחופה לראש הממשלה בנימין נתניהו והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.