כחלון הגדיל את מרחב התכנון של חריש ב-2,000 דונם

הוועדה המיוחדת בחריש תוכל כעת לקדם תכנון לבניית עד 20 אלף יחידות דיור חדשות ביישוב • השטח שהתווסף לחריש נגרע משטח גלילי ומשטח ששייך לוועדה מרחבית מנשה-אלונה

חריש / צילום: המועצה המקומית חריש
חריש / צילום: המועצה המקומית חריש

העיר החדשה חריש מתקדמת למיצוי שטח התכנון שלה, ולכן, כדי לעמוד ביעד הממשלתי להפיכת היישוב לעיר בת 100 אלף תושבים נדרש שטח נוסף עליו יוכלו לתכנן שכונות מגורים חדשות. ל"גלובס" נודע כי לפני שבועות ספורים חתם שר האוצר משה כחלון על צו מיוחד המאפשר לחריש לשנות את מרחב התכנון שלה ולהגדיל את המרחב הקיים של העיר החדשה בכ-2,000 דונם נוספים.

בקשה זו שהוגשה על ידי משרד הבינוי והשיכון, נתקלה בהתנגדות מצד היישובים הסמוכים שהשטח שהתווסף כעת לחריש נגרע משטחן, אולם לאחר דיון בוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (הולנת"ע), ועדת משנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, נעשו התאמות בשטח המוצע והרחבת מרחב התכנון של העיר אושרה. מעט לאחר מכן שר האוצר כחלון חתם על הצו הרשמי. כעת, לאחר תוספת השטח יעמוד מרחב התכנון של העיר חריש על כ-6,500 דונם בסך-הכול. השטחים שהתווספו כעת למרחב התכנון ממוקמים ממזרח לעיר ומצפון לעיר, שטחים שנגרעו משטח גלילי ומשטח ששייך לוועדה מרחבית מנשה-אלונה.

כעת, לאחר שהצו נחתם ופורסם ברשומות, הוועדה המיוחדת בחריש, בראשות דוד מגן, תוכל לקדם תכנון לבניית עד 20 אלף יחידות דיור חדשות ביישוב. מהוועדה המיוחדת נמסר כי: "הרחבת גבולות התכנון נדרשה לפיתוחו של היישוב לאור הבנייה המואצת והפיתוח הדרמטי של היישוב. הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה חריש הנפיקה עד כה היתרים לכעשרת אלפים יחידות דיור וסיימה את התכנון המתארי המפורט של 5 השכונות הראשונות בעיר בהיקף צפוי של כ-50 אלף תושבים. אזור התכנון המיועד שאושר נמצא מצפון - מזרח ומדרום לחריש. טרם אישורו, נבחן בסדרת דיונים וסיורים של מומחי הוועדה, בהתאמה לאילוצים הטופוגרפיים ותוואי השטח". עוד נמסר כי בקשה ראשונה כבר נקלטה בנוגע לתכנון בשטח שהתווסף ליישוב. מדובר בבקשה שהגישה חברת מקורות לבנייתו של מגדל מים שלישי ביישוב לאספקת מים.

ממשרד השיכון נמסר כי "במסגרת המשך תכנונה ופיתוחה של חריש קודם והושלם לאחרונה מהלך של הרחבת מרחב התכנון של הוועדה המיוחדת לתכנון ובניה חריש. במסגרת זו, נוספו כ-2,000 דונמים המהווים עתודת פיתוח נוספת לחריש, ואשר מתווספים לכ-4,400 דונם שהיוו עד כה את מרחב הוועדה המיוחדת אשר החלה לפעול בנובמבר 2008. ההחלטה על הרחבת הוועדה המיוחדת קודמה ביוזמת שר הבינוי והשיכון ואושרה על ידי המועצה הארצית לתכנון ובניה. הרחבת שטח התכנון של הוועדה המיוחדת חריש מהווה נדבך נוסף והכרחי בפיתוחה של חריש שצפויה להפוך לעיר חדשה בישראל במרחב שבין תל אביב וחיפה. פעולה זו מהווה צעד למימוש החלטת הממשלה על פיתוחה של חריש וקביעת יעד אוכלוסייה של 100 אלף נפש".