טראמפ בהודעה דרמטית: הפסגה עם מנהיג צ' קוריאה מבוטלת

נשיא ארה"ב שלח מכתב לקים ובו אמר כי זה לא הזמן המתאים לקיום הפגישה, שהייתה אמורה להתקיים בסינגפור בחודש הבא • "זהו רגע עצוב בהיסטוריה", כתב טראמפ, שהוסיף כי הוא מקווה לפגוש את קים יום אחד

טראמפ בנאום על הודעת פרישת ארה"ב מההסכם עם איראן / צילום: רויטרס
טראמפ בנאום על הודעת פרישת ארה"ב מההסכם עם איראן / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב הכריז היום (ה') כי הפסגה ההיסטורית עם מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און לא תתקיים. זאת בעקבות הצהרותיה האחרונות של המדינה הקומוניסטית, שאיימה לבטל בעצמה את הפגישה שתוכננה להתקיים בסינגפור ב-12 ביוני.

"ציפיתי מאוד לקיום הפגישה איתך", כתב טראמפ במכתב ששלח לקים, ותוכנו פורסם על ידי הבית הלבן. "לצערי, בשל הזמן והעוינות הגלויה בהצהרה האחרונה שלך, אני חש שזה לא הזמן המתאים לקיים את הפגישה שתוכננה זה זמן רב".

עוד כתב טראמפ כי "ההזדמנות המפוספסת" היא "רגע עצוב בהיסטוריה", אך הוא הוסיף כי הוא מקווה "לפגוש את קים יום אחד" וכי אם הוא "ישנה את דעתו, שלא יהסס להתקשר או לכתוב". הוא גם איים: "אתה דיברת על יכולות הגרעין שלך, אבל שלנו עוצמתיות וחזקות יותר ואני מתפלל לאלוהים שלעולם לא נצריך להשתמש בהן".

ההודעה הדרמטית של וושינגטון מגיעה שעות ספורות אחרי שפיונגיאנג הכריזה כי השלימה את פירוק אתר ה גרעין שלה, צעד שנתפס כמחווה חשובה לקראת אותה פסגה. עם זאת, היא לא אפשרה למומחים זרים להצטרף לעיתונאים הזרים שהוזמנו לטקס, מה שהפחית מהערך של פירוק המתקן ששימש לכל ניסוייה הגרעיניים מכיוון שלא ניתן היה לאמת את השבתתו הממשית.

ביטול הפסגה מוריד לטמיון חודשים ארוכים של דיפלומטיה ושל הפשרה ביחסים בין קוריאה הצפונית לבין קוריאה הדרומית ו ארצות הברית , אך בשבועות האחרונים הרטורקיה של פיונגיאנג כלפי שתי המדינות שוב החריפה. היא ביטלה שיחות בדרג בכיר עם הדרום, בעקבות תרגיל צבאי משותף עם ארצות הברית.

סיאול לחצה על וושינגטון כדי שזו תבטל תרגיל אחר, אך גם זה לא ריצה את פיונגיאנג. בעקבות ההודעה של טראמפ, שככל הנראה תפסה את הדרום בהפתעה, מכנס הנשיא מון-ג'ה אין את שריו ויועציו הבכירים ביותר.

עוד לפני ההודעה על פירוק האתר בפונגי-רי, איימה קוריאה הצפונית לפרוש מהפסגה והזהירה כי היא זה תלוי רק בארצות הברית אם "לפגוש אותה בחדר הדיונים או בעימות גרעיני".

פיונגיאנג זעמה על הצהרות שהשמיעו בכירים בממשל לאחרונה, האחרון שבהם סגן הנשיא מייק פנס, ולפיהם המודל המתוכנן לפירוזה הגרעיני הוא כמו של לוב. במשטר המבודד הבהירו כי לא יסכימו לפירוק חד-צדדי מהארסנל שעל פיתוחו שקדו עשרות שנים.

גורם בבית הלבן הסביר כי הדברים על פנס, שכונה על ידי סגנית שרת החוץ טיפש ונבער, היו "הקש ששבר את גב הגמל". הגורם הוסיף כי עדיין יש תקווה לשלום עם קוריאה הצפונית, אך עליה לשנות את הרטורקיה שלה כדי להגיע לשם.