משרד הביטחון מנע הצגת מערכות נשק בפני נציגים זרים

תקרית מביכה נרשמה ביום רביעי בין משרד הביטחון לתעשיות הביטחוניות • זמן קצר לפני תערוכה בפני עשרות מפקדי חילות אוויר מרחבי העולם, נאסר על החברות להציג את הפיתוחים האחרונים שלהן • מש' הביטחון: נמשיך לעשות עבודה מקצועית תוך שמירה על האינטרסים הביטחוניים

מל"ט BirdEye650D. יצירת תמונה של האיומים הרלוונטיים / צילום: תעשיה אוירית
מל"ט BirdEye650D. יצירת תמונה של האיומים הרלוונטיים / צילום: תעשיה אוירית

תקרית מביכה בין משרד הביטחון לבין החברות הביטחוניות שתכננו להציג את פיתוחי הלחימה האחורנים שלהן בתצוגה תכלית מיוחדת בבסיס חיל האוויר תל נוף מול עשרות מפקדי חילות האוויר בעולם, לרגל חגיגות ה-70 של ישראל. אלא שברגע האחרון, לקראת התצוגה, האגף לפיקוח על הייצוא הביטחוני (אפ"י) הגביל את המוצגים בנימוק שהחברות לא ביקשו רישיונות שיווק כמתחייב.

ל"גלובס" נודע כי האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני בראשות רחל חן הגביל אתמול את התצוגה של חברות ביטחוניות ישראליות, שהוזמנו להציג את הפיתוחים האחרונים שלהן בפני משלחות של עשרות מפקדים וקצינים בכירים מחילות אוויר זרים.

התצוגה התקיימה בבסיס חיל האוויר תל-נוף, אליו הוזמנו קצינים בכירים מחילות האוויר הזרים שבאו השבוע לישראל במסגרת חגיגות 70 שנה לחיל האוויר הישראלי. מדובר במשלחות מאיטליה, ארה"ב, בריטניה, קפריסין, בלגיה, הודו, ווייטנאם, ברזיל, הולנד, גרמניה ומדינות רבות נוספות, שעם רובם חיל האוויר הישראלי מקיים שיתופי פעולה שונים, לרבות אימונים משותפים. את רוב המשלחות הובילו מפקדי חילות האוויר של אותן מדינות.

המארחים הישראליים התכוונו לחשוף בפני המשלחות את הפיתוחים המרכזיים והעדכניים של התעשיות הביטחוניות המרכזיות שעוסקות בתחום האירוספייס ובהן התעשייה האווירית, אלביט מערכות, רפאל מערכות לחימה וחברות המל"טים בלו-בירד ואירונאוטיקס.

גורמים שנכחו בתצוגה סיפרו ל"גלובס" על תקרית מביכה. חרף ההיערכות של החברות הביטחוניות להציג פיתוחים ומוצרים מתקדמים - בשאיפה למכור לפחות חלק מהם ברחבי העולם, עמדות התצוגה של חלק מהחברות היו דלות: "זה היה מביך", תיאר אחד הגורמים בשיחה עם "גלובס": "אפילו בעל תפקיד בכיר שביקר בתצוגה לא הבין מדוע זה נראה ככה, ותהה לפני נציגי אותן חברות על פשר התצוגה הדלה".

"במשרד הביטחון הסירו את הכפפות"

את הסיבה ניתן למצוא בשעות שקדמו לפתיחת תצוגת המוצרים הביטחוניים. ברגע האחרון לקראת התצוגה, האגף לפיקוח על הייצוא הביטחוני הגביל את המוצגים בנימוק שהחברות לא ביקשו רישיונות שיווק כמתחייב.

יש לציין כי מבחינת חוק אפ"י, הצגת מערכת בידי חברה ביטחונית לפני לקוח פוטנציאלי או נציג מטעמו מהווה פעולת שיווק לכל דבר, והיא כרוכה בקבלת רישיון מיוחד. רישיון השיווק ניתן על כל אחד מהפריטים שמוצגים בתערוכה ביטחונית וזאת, כדי להבטיח פיקוח מירבי על חשיפה של נשק ושל פיתוחים ישראליים ברחבי העולם. חברה שעושה פעולת שיווק בלי קבלת רישיון מתאים - מפרה למעשה את חוק אפ"י.

שתי החברות שנאלצו לשנות אתמול, ברגע האחרון, את תצוגת הפריטים שלהן לפני מפקדי חילות האוויר הזרים הן התעשייה האווירית ורפאל: "רפאל בכלל נאלצה להעביר חלק מהתצוגה שלה למסכים", אמר גורם שנכח בתערוכה: "בכירים בתעשייה האווירית זעמו, כי נאלצו לפנות מוצגים רבים מהשולחנות ולאחסן אותם. החברות קיבלו התרעה קצרצרה לקראת התצוגה, החלו לעבוד עליה עוד במהלך חג שבועות האחרון וממילא - הן מציגות את המוצרים האלה בכל תערוכה ביטחונית ברחבי העולם, גם בתערוכות שאיראנים נכנסים לדוכנים הישראלים כדי לראות את הסחורה".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי "לקראת הכנס אישר משרד הביטחון לתעשיות הביטחוניות להציג מגוון רחב מאד של פלטפורמות מובילות שכוללות מערכות תקשוב אווירי, מערכות התראה, מערכות להגנת מטוסים ומסוקים מפני טילים, מערכות אופטרוניות, מל"טים ועוד.

"במסגרת תהליך בחינת הבקשות לקבלת רישיונות נבחנו ההיבטים שונים שתכליתם למנוע הצגה של טכנולוגיות רגישות מסווגות וכאלה שעצם הצגתן עלולה לפגוע באינטרסים של מדינת ישראל. "למרות לוח הזמנים הקצר שעמד לרשות אפ"י ממועד הגשת הבקשות על ידי התעשיות, עשו עובדי האגף מאמץ וכל עשרות הרישיונות נמסרו בזמן על מנת לאפשר קיום הפעילות השיווקית של התעשיות.

"אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני במשרד הביטחון ימשיך לעשות עבודתו המקצועית, העניינית והמסורה על מנת לאפשר פעילות שיווקית לטובת היצוא הביטחוני מחד, תוך שמירה על אינטרסים ביטחוניים, לאומיים ואחרים מאידך".

מרפאל נמסר בתגובה כי "החברה הציגה את כל הדברים שהיא רצתה להציג - בהתאם להנחיות הנדרשות".

מהתע"א נמסר כי "התעשייה האווירית פועלת כתמיד ובאופן מלא על פי אישורי האגף לפיקוח על היצוא במשרד הביטחון".

"התחושה הכללית היא שמישהו במשרד הביטחון הסיר את הכפפות מול החברות הישראליות ולא ברור מדוע. ההתנהלות היתה הזויה, כי הפריטים שהחברות רצו להציג הם לא סודיים- ורובם מוכרים בעולם", אמר גורם ביטחוני.