כיל הבטיחה גיוס של 600 מ' ד' בהנפקת אג"ח חדשות ל-20 שנה

האריכה את מועד פירעון החוב ב-14 שנה תמורת תוספת שנתית של 11.3 מיליון דולר

חברת הדשנים והמינרלים כיל סיימה אמש (ד') בהצלחה גם את השלב השני במהלך הרחב למיחזור חובותיה, כאשר הבטיחה גיוס של 600 מיליון דולר בהנפקת איגרות חוב חדשות בכירות. סכום הגיוס דומה לסכום החוב אותו החליטה כיל לרכוש מנושיה ויביא להארכת מועד הפירעון ב-14 שנה תמורת תוספת שנתית של 11.3 מיליון דולר בריבית המשולמת.

אתמול בשעות הלילה דיווחה כיל כי הבטיחה גיוס של 600 מיליון דולר בהנפקה של איגרות חוב בכירות לא מובטחות למשקיעים מוסדיים מישראל והעולם. האג"ח, שיעמדו לפירעון בתשלום אחד בשנת 2038, זכו במסגרת ההנפקה הפרטית לביקוש גבוה של כ-1 מיליארד דולר. עם זאת, החלטתה של כיל הייתה שלא להגדיל את רמת החוב שלה ולכן נענתה החברה רק לכ-60% מהביקוש.

מוסדיים מישראל, AIG ואשמור גרופ

יש לציין כי במהלך יום אתמול התפרסמו בתקשורת ידיעות לפיהן הצוות לגיבוש מדיניות הממשלה לקראת תום תקופת הזיכיון של כיל בים המלח, המליץ להעמיד את הזיכיון למכרז חדש, הכולל מחיר מינימום. כך, שאם כיל תבחר שלא לשלם את מחיר המינימום, יעברו מפעלי ים המלח לבעלות הממשלה.

עם זאת, ידיעות אלו לא קלקלו את המהלך, כאשר הביקוש הגבוה שהתקבל בהנפקה אף הביא להורדת הריבית על האג"ח ל-6.375%, וזאת לעומת ריבית מקסימלית של 6.5% שהוצעה במכרז. מנתוני ההנפקה עולה כי גופים מוסדיים ישראלים רכשו כ-40% מהסחורה. בין גופים אלו נמנים חברות הביטוח מגדל, מנורה מבטחים, כלל והפניקס, וכן בית ההשקעות ילין לפידות. את ה-60% הנותרים רכשו גופים מוסדיים מארה"ב, בריטניה ואסיה, ובהם חברת הביטוח האמריקאית AIG וחברת ניהול הנכסים הבריטית אשמור גרופ.

האג"ח החדשות יחליפו כאמור 600 מיליון דולר של אג"ח מסדרה ד', שהונפקו ב-2014 בריבית שנתית של 4.5%, אותן הצליחה החברה לרכוש מידי גופים המוסדיים שהחזיקו בהן תמורת 605 מיליון דולר. אג"ח ד' נושאות ריבית של 4.5% ועומדות לפירעון ב-2024, כך שתמורת תוספת של 1.875% לריבית השנתית, השיגה החברה דחייה ארוכה בפירעון החוב.

את מיחזור החוב ביצעה כיל לנוכח ההשתטחות האחרונה של עקום התשואות בארה"ב, שהביא להצטמקות דרמטית בפער הריביות שבין החוב הקצר לבין החוב הארוך. כך למשל, אג"ח של ממשלת ארה"ב ל-5 שנים נסחרת כיום לפי תשואה שנתית לפדיון של 2.83%, בעוד שהתשואה על האג"ח ל-30 שנה עומדת על 3.17% בלבד.

מכיל נמסר כי האג"ח החדשות שהונפקו למוסדיים, יירשמו למסחר במערכת רצף מוסדי של הבורסה בת"א. כמו-כן, כתוצאה מרכישת אג"ח ד' תרשום כיל ברבעון השני הוצאה בסכום השווה להפרש בין סכום התמורה ששולמה בגין האג"ח הנרכשות לבין ערכן בספריה.