המנהיגים רבים, הציבור משלם; הקומדיה הטרגית של המנהיגים

האינטרסים שמניעים שרים בממשלה לחתום על "רפורמה" שטובה אך ורק לעובדי חברת החשמל ולפוליטיקאים שמייחלים-מתחננים לקולות העובדים ומשפחתם המורחבת - הם אותם אינטרסים שפועלים בנמלי הים • אבל להיכנע ב-18 ימים - זה אפילו כחלון, כ"ץ ונתניהו לא יכולים להרשות לעצמם

כחלון ונתניהו בישיבת הממשלה / צילום: רויטרס
כחלון ונתניהו בישיבת הממשלה / צילום: רויטרס

איסור עבודה. יום ב', המורים והמורות לא מלמדים. מסרבים לעבוד. זה "אסרו חג", יום החול שאחרי שלושת הרגלים - סוכות, פסח, שבועות. מאז 1949 היו כאן 28 שרי חינוך - שמאל, ימין, מרכז, יהודים כאלה ויהודים כאלה. חלקם היו לימים נשיאים, כמו זלמן שז"ר, וחלקם ראשי ממשלה "נחושים וקשוחים", כמו דוד בן גוריון, אהוד ברק, אהוד אולמרט, בנימין נתניהו ועוד דמויות חינוכיות דגולות - ואף אחד לא העז ולא מעז לגעת בקומדיה הטרגית הזאת.

שביתה מתקתקת. יום ג'. נפתחו 18 ימי המשא ומתן המרתוני, בהוראת בית הדין הארצי לעבודה, בין משרד התחבורה, משרד האוצר, ההסתדרות וועדי העובדים בנמלי חיפה ואשדוד. במציאות: אלה אבי ניסנקורן ותאומו משה כחלון מול ישראל כ"ץ. כבר באותו יום פיזר יו"ר ההסתדרות, בביטאון הבית שלו "דבר ראשון", את איומיו: "אני חושב שהסכמה תמיד טובה יותר ממלחמה, אבל אני אומר גם בצורה ברורה, שאם אגיע למסקנה שהנושא הזה בעוד 18 ימים לא יגיע לפתרון, אני אדרוש שביתה. לא הוועדים - אני". האינטרסים שמניעים שרים בממשלה לחתום על "רפורמה" שטובה אך ורק לעובדי חברת החשמל ולפוליטיקאים שמייחלים-מתחננים לקולות העובדים ומשפחתם המורחבת - הם אותם אינטרסים שפועלים בנמלי הים. אבל להיכנע ב-18 ימים - זה אפילו כחלון, כ"ץ ונתניהו לא יכולים להרשות לעצמם. תזכורת: ב-2003, אחרי שנים של דיונים, נחקק חוק הרפורמה בנמלים. החלק המרכזי שמומש בו עד היום הוא העברת מחצית מ"מענק ההסכמה" לכל העובדים (כל אחד קיבל 50 אלף שקל) וגם הלבנת כל חריגות השכר - עניין של מיליארדי שקלים לאורך השנים.

סודות בית הדין. מנכ"ל תנועת "תחרות" הגיש השבוע תלונה לנציבות תלונות הציבור על שופטים נגד סגן הנשיאה בבית הדין הארצי לעבודה (זה שנתן 18 ימים לסגור מו"מ), על שבחר "להחליף" את הדיון הפומבי שתוכנן בלשכתו בעניין נמלי הים בדיון סודי בלשכתו, ללא פרוטוקול ("יש להמתין לטיפולו של הנציב בתלונה", הגיב בית הדין לעבודה ל"ישראל היום").

עבור בנימין נתניהו ומשה כחלון. יום ג'. מאת: התנועה לאיכות השלטון, פורום קהלת, ישראל 2050, בצדק, תחרות. "הרפורמה במתכונתה הנוכחית היא הרסנית לציבור". "מס הרפורמה בחשמל למשפחה ישראלית יעמוד על כ-3,000 שקל בשנה למשך 8 שנים". "מצב הצרכנים יורע". הרפורמה המוצעת תוביל להמשך השליטה של חברת החשמל במקטע הייצור לפחות עד שנת 2054 ותעצים את ניגוד העניינים הבוטה שבו מצויה חברת החשמל כמונופול מוחלט גם בהולכה וגם בחלוקה. "זהו פרס לבריונות של מעטים הפועלים על חשבון הציבור".

ד"ר שטייניץ מאתגר את הפיזיקה. יום ד'. שר האנרגיה לח"כים המתנגדים. "ברפורמה לא תהיה שום עלות על משקי הבית". "הציבור ישלם אפס - רק ייהנה מהרפורמה". וגם איום: "על החברה רובצים חובות של 60 מיליארד שקל ואם חברת החשמל מתמוטטת, הממשלה ערבה לה ותצטרך לממן את החובות - שייפלו על הציבור". פרפטום-מובילה, מכונה שמבצעת עבודה יעילה ללא כל צורך באנרגיה חיצונית. יש עתיד לפילוסופיה.

הנביא משה. יום ב'. משה כחלון בישיבת סיעת כולנו. "אני מודיע כאן, גם לזוגות הצעירים, הירידה הזו יציבה. הרכבת הזו עלתה על המסילה ואף אחד לא יעצור אותה. לא האינטרסנטים, לא הקבלנים, לא הבנקאים וגם לא נפילת ממשלה. היא תגיע ליעד הסופי שלה - פתרון משבר הדיור".

פיקוד? העורף? השבוע בוועדת הכספים: במרחק 1 ק"מ מגדר גבול הצפון ישנם 413 בתי אב ללא ממ"ד. במרחק 1-4 ק"מ יש 4,250 בתים ללא ממ"ד. 4-9 ק"מ - 12,160 בתים. סה"כ: 16,823 בתים, 100,000 שקל לממ"ד. 7 מיליארד שקל. לא כולל בתי ספר, גני ילדים, בזבוזים, סחבת, טעויות, בלופים, בטלנות ואדישות. "בפיקוד העורף... ציינו כי הם מקדמים תוכניות שייתנו מענה לצורכי האוכלוסייה בצפון בעת לחימה", כך בהודעה לעיתונות של ועדת הכספים, 12 שנים אחרי מלחמת לבנון השנייה, 27.7.2006-14.8.2006.

ג'ובים לחברים. ג'וב טוב 1. "קרן העושר - קרן תמלוגי הגז של ישראל". ועדת האיתור שבמשרד האוצר, בראשות השופט בדימוס משה גל, עם הנגידה קרנית פלוג, מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר, מנכ"ל האוצר שי באב"ד ופרופ' מומי דהן, "מזמינה מנהלי השקעות, מומחי פיננסים, מומחי משפט ומדעי הרוח המבטיחים והמובילים במשק להגיש מועמדות לנהל את קרן תמלוגי הגז של מדינת ישראל".

ג'וב טוב 2. "איתור מועמדים לתפקיד חבר הוועדה לאיתור מועמדים למועצת תאגיד השידור הישראלי, בעל מעמד ומומחיות בתחום התקשורת, הכתובה או המשודרת, או בתחום היצירה הטלוויזיונית, הקולנועית או המוזיקלית". כלומר: אילן שיף, שופט בדימוס, יו"ר ועדת האיתור, מחפש חברים לוועדת האיתור לאיתור מועמדים. ג'ובים מהחלומות: הרבה כבוד, כסף ונגישות, בלי טיפת אחריות.

stella-k@globes.co.i