דעה: הטרנד הבא בשווקים - מדדים נושאיים

מדדים נושאיים הם סוג של חדשנות פיננסית שמטרתה לספק פתרון שקוף וחסכוני לצרכים אמתיים של משקיעים • השקעה במדד נושאי עדיין חדשה יחסית, וכללי המשחק עדיין נכתבים, אבל כבר עתה ברור שזו תופעה שהגיעה לכאן כדי להישאר

וול סטריט / שאטרסטוק
וול סטריט / שאטרסטוק

השקעה במוצרי מדדים נועדה מאז ומתמיד לאפשר למשקיע לגוון את תיק ההשקעות בצורה יעילה וזולה יחסית להשקעה במניות או באג"ח עצמן. כתוצאה מהשינויים הטכנולוגיים והגיוון בפעילותן של חברות שבעבר נתפסו כמסורתיות, נוצרו מגזרי פעילות חדשים ודינמיים אשר טרם הוגדרו להם כללים ברורים. בשנתיים האחרונות פותחו מדדים חדשים שמטרתם מתן מענה למגזרי הפעילות הללו המכונים מדדים נושאיים (Thematic Indexes). לא עוד מדדים הכוללים ערב רב של תעשיות ופעילויות אלא מדד הכולל אך ורק חברות בעלות מענה טכנולוגי או עסקי אחד משותף.

יותר ויותר מדדים נושאיים עברו לקדמת הבמה, ומאז סוף 2015 הם אף סיפקו תשואות טובות יחסית למדדים מסורתיים במגזר הטכנולוגיה כגון מדד Nasdaq 100. ראיה לפופולריות ההולכת וגדלה של המדדים הנושאיים הוא שווי נכסים של יותר מ -11 מיליארד דולר אשר כבר הושקעו בעשר קרנות סל בולטות מבין אלו הרשומות בארה"ב, דוגמת קרנות רובוטיקה, סייבר ומחשוב ענן. ההערכות הן כי כמות הנכסים שינוהלו בקרנות העוקבות אחר מדדים נושאיים תמשיך ותגדל דרמטית בשנים הבאות.

גם השוק הישראלי עושה בימים אלו את צעדיו הראשונים בתחום המדדים הנושאיים והתחיל בהנפקה של מוצרי מדדים שעוקבים, בין היתר, אחר מדדים נושאיים בתחומי הפינטק, הרובוטיקה והבינה מלאכותית.

כמו כל מוצר חדש הוא מצריך חינוך שוק כדי להבין את הייחוד של המדדים הנושאיים ובעיקר ניסיון של המשקיעים בעבודה אל מול מדדים אלו.

כך לדוגמה, משקיעים העוקבים אחר מדד Fintech יכולים לצפות למצוא חברות המעורבות ישירות בתחומים דוגמת תשלומים אלקטרוניים ופלטפורמות נקודות מכירה, תוכנות המשמשות את הבנקים וחברות כרטיסי האשראי, תוכנות למסחר בנדל"ן וניירות ערך ותוכנה חשבונאית. מכיוון שגם עולם הבנקאות והפיננסים המסורתי מעורב ברמה מסוימת בתחום הפינטק נשאלת השאלה האם יש מקום במדד שכזה לכלול גם את חברות כרטיסי האשראי הגדולות ובנקים גדולים? כנראה שלא מכיוון שחברות אלו מושפעות פחות מהחדשנות בטכנולוגיה פיננסית ויותר מגורמים כלכליים אחרים, כגון הוצאות הצרכנים, שיעורי הריבית והצמיחה הכלכלית הכוללת.

יוצא אפוא, שגם כאשר המדד נושא שם ברור ומתחייב לכלול, לכאורה, אך ורק חברות הפועלות באותו תחום נבחר, הרי שעדיין נתון הדבר לפרשנות. ברור לגמרי שהמניות הכלולות במדד בינה מלאכותית אחד עשויות להיראות שונות מאוד מאלו הנכללות במדד בינה מלאכותית אחר, וזאת בהיעדר הגדרה מקובלת ואחידה בעולם ל"בינה מלאכותית". זהו גם האתגר העומד בפני כל חברת מדדים בעולם הנדרשת כעת לזהות טכנולוגיות ספציפיות או פעילויות שלדעתה רלוונטיות וחשובות ולהגדירן בהתאם למתודלוגיה סדורה ושקופה.

את מדד הבינה המלאכותית, לדוגמה, ניתן להרכיב משני תחומים: לימוד מכונה והסקת מסקנות / קבלת החלטות. המשקיעים יכולים לצפות למצוא חברות למידת מכונה כגון אלה שמציעות חומרה המשמשת ברשתות עצביות עמוקות (אינטל ו-Nvidia) או אלה המפתחות חיישנים לדיבור ולזיהוי תמונות, כמו גם אלו המשתמשות בלמידת מכונה למשימות ממשיות כגון בניית אתרים אוטומטית (Wix.com) או אוטומצית מרכזיה טלפונית (נייס).

כך הדבר גם לגבי מדד הרובוטיקה המבקש לספק חשיפה לחברות בכל מגזר שמתכנן, מפתח או מייצר רובוטים לצרכנים, לשימוש תעשייתי, ציוד וחומרים המשמשים לבניית רובוטים ואוטומציה של ייצור, כמו גם חומרה ותוכנה טכנולוגית המאפשרת לרובוטים יכולות של למידת מכונה ובינה מלאכותית.

האם חברה דוגמת מזור רובוטיקה מגדירה עצמה בראש ובראשונה כחברת רובוטיקה, חברת טכנולוגיה או חברת העוסקת בבריאות? וגם אם מזור יודעת להגדיר לעצמה את פועלה וייעודה העסקי, האם זה בהכרח אומר שגם חברות המדדים חייבות לאמץ את אותה גישה? דוגמאות נוספות ניתן למצוא בחברת PayPal שהיא חברת פינטק; לא חברה צרכנית, פיננסית או טכנולוגית, אלא כל השלושה יחדיו, או Nvidia שהיא לא רק חברה טכנולוגית אלא חברת בינה מלאכותית, רובוטיקה, ומציאות וווירטואלית.

אלו שאלות שכמעט בהגדרה נותרות פתוחות כשתעשיית ההשקעות עוברת לכיוון של מדדים נושאיים, וזכות ההגדרה של אמות המידה לכניסה למדד נתונה אך ורק לחברת המדדים שפיתחה את אותם מדדים נושאיים.

עיקר כוחם של המדדים הנושאיים בישראל הוא בכך שהם מצד אחד, מאפשרים למנפיקי מוצרי המדדים בשיתוף חברות המדדים התאמה של המדד לצרכי הלקוחות הישראליים והמנפיקים ומצד שני מסייעים למשקיעים להעשיר את תיקי ההשקעות שלהם בתחומים מגוונים אשר לפחות נכון לעכשיו גם מספקים תשואות טובות.

בעשור האחרון השתנתה התפיסה המסורתית של התחומים שאליהם מחפשים המשקיעים חשיפה. בדומה למוצרי המדדים, שהיוו חדשנות פיננסית בעבר, מדדים נושאיים הם עוד סוג של חדשנות פיננסית שמטרתה לספק פתרון שקוף וחסכוני לצרכים אמתיים של משקיעים. השקעה במדד נושאי עדיין חדשה יחסית, וכללי המשחק עדיין נכתבים, אבל כבר עתה ברור שזו תופעה שהגיעה לכאן כדי להישאר.

● הכותב הוא מנהל מחקר ופיננסים - BlueStar Indexes