התוכנית למיגון הצפון: מיליארדים במתווה רב-שנתי - בלי מימון

ח"כ עפר שלח על התוכנית של ליברמן: "שר הביטחון פרסם 'תוכנית' למיגון הצפון בעלות של 5 מיליארד שקל והוסיף הערה קטנה: אין כסף. מי כמוהו אמור לדעת שאם אין כסף, אין תוכנית, ואין מיגון. כל מה שיש הוא שרים שמכסים את התחת"

אביגדור ליברמן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אביגדור ליברמן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

שר הביטחון, אביגדור ליברמן מתכוון להביא בשבועות הקרובים לאישור הקבינט המדיני - ביטחוני תוכנית רב-שנתית בהיקף כולל של 5 מיליארד שקל למיגון יישובים בצפון הארץ וזאת על רקע איום הרקטות והטילים מלבנון וסוריה. על פי המתווה שהתגבש במשרד הביטחון, התוכנית כוללת שיפור רכיבי מיגון בכ-300 יישובים שמרוחקים עד 45 קילומטר מגבול הצפון. התוכנית אמורה לכלול גם את הבטחת מתן השירותים החיוניים בישובים אלה, תוך שמירה על רציפות תפקודית בשעת חירום.

התוכנית נקראת "מגן הצפון" ובמשרד הביטחון מצפים שהיקף מימונה יהיה כמיליארד שקל מדי שנה - מחוץ לתקציב הביטחון. התוכנית כוללת סיוע של המדינה לבניית מרחבים מוגנים לכ-200 בתי אב בצפון; הכשרה והתאמה של כ-550 מקלטים ציבוריים לשהייה ממושכת; מיגון בכ-800 בתי ספר וגני ילדים ובכ-65 מוסדות רווחה; מיגון של עשרות מרפאות ובתי חולים בצפון ועוד.

אף שמשרד האוצר לא הביע עד כה עמדה פומבית ביחס לתוכנית זו, ועל פי המסתמן הוא יסתייג ממנה, ליברמן ידרוש בקבינט כי גיוס המיליארדים שנחוצים ליישומה יעשה ממשרדים אחרים או בהקצאה מיוחדת ממשרד האוצר. זאת, זמן שברקע ועדה בראשות ראש המל"ח, מאיר בן שבת צפויה להחליט בימים הקרובים אם לאשר הזרמה של מיליארדי שקלים נוספים לביטחון- וזאת בעקבות דרישתו של ליברמן לשפות את משרדו ביותר מ-8 מיליארד שקל. ליברמן טוען כי מאז שגובש ההסכם המסדיר את גובה תקציב הביטחון הושתו על מערכת הביטחון הוצאות בלתי מתוכננות בעקבות שינויים מז'וריים שחלו במזרח התיכון ובהם ההתבססות האיראנית והנוכחות הרוסית בסוריה.

אודות תוכנית המיגון שגיבש, סיפר ליברמן בריאיון מיוחד שהעניק ל"גלובס" בסוף השבוע האחרון: "עד היום קיימתי 54 ישיבות על מיגון העורף עם כל הגורמים המעורבים. בתוכניות שלנו הכל מוכן. אלא שלכל משרד ממשלתי יש אחריות על המצב הזה והוא צריך להקצות לשם כך סכומים - אבל זה לא נעשה", אמר.

ליברמן מצפה כי במסגרת הדיון שייזום בנושא בקבינט- תתקבל החלטה שתחייב את האוצר, או כלל משרדי הממשלה, להקצות סכומים ייעודיים למימוש התוכנית.

אלא שגורמים כלכליים בירושלים טענו כי היום כי המהלך שמוביל ליברמן הוא "עשיית סיבוב" על סוגיית המיגון בצפון ובכל מקרה - הוא יידרש למצוא לשם כך מקור תקציבי. ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה.

ביקורת חריפה על תוכנית המיגון נמתחה גם מצד ח"כ עפר שלח (יש עתיד), שחבר בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת: "שר הביטחון פרסם 'תוכנית' למיגון הצפון בעלות של 5 מיליארד שקל והוסיף הערה קטנה: אין כסף. מי כמוהו אמור לדעת שאם אין כסף, אין תוכנית, ואין מיגון. כל מה שיש הוא שרים שמכסים את התחת".

ח"כ שלח הוסיף ואמר כי "הצפון לא ימוגן מתוכניות על הנייר וממילים ריקות ואל מול האיום הגדול ביותר על אוכלוסייה אזרחית שהכרנו - הממשלה הזאת עושה את מה שהיא עושה בכל דבר: מכדררת אחריות, מליברמן לכחלון ומכחלון לליברמן . איך נסראללה אמר? כלאם פאדי".