בנק ישראל: 15% מהלווים בהסתברות גבוהה להגיע לקשיי פירעון

מנתוני בנק ישראל עולה כי לקרוב למחצית ממשקי-הבית בישראל יש הלוואות צרכניות ומחזיקים במשכנתא • רמת הסיכון הגבוהה בולטת בעיקר בשוק האשראי החוץ-בנקאי • לנתוני הריבית הממוצעת על הלוואות בבנקים

אין זה סוד שתחום האשראי הצרכני נמצא במגמת עלייה חדה בשנים האחרונות. בנק ישראל חושף היום (ד') נתוני עומק על מצב שוק זה, שמעידים על רמת הסיכון הגבוהה. מסקר שביצע הלמ"ס ומנתוני בנק ישראל עולה כי ל-47% ממשקי-הבית יש הלוואות: 31% מחזיקים בהלוואות צרכניות, 28% מחזיקים במשכנתא, ומבין בעלי המשכנתא ל-40% יש בנוסף לכך גם הלוואה צרכנית.

עוד עולה מהנתונים כי כ-15% מבין נוטלי ההלוואות, שמהווים 7% מהאוכלוסיה נחשבים לפגיעים פיננסית, כלומר בעלי הסתברות גבוהה להתקשות בתשלום החוב. בנוסף לכך, רמת הסיכון הגבוהה בולטת בעיקר בשוק האשראי החוץ-בנקאי. מהנתונים עולה כי 22% מנוטלי ההלוואות מהבנקים נחשבים לפגיעים מבחינה פיננסית, בעוד בשוק האשראי החוץ-בנקאי שיעורם מגיע ל-29%.

"לווים שנטלו הלוואה ממקור חוץ-בנקאי (כגון חברת ביטוח, חברת כרטיסי אשראי, ליסינג מימוני, וכדומה) מתאפיינים בסיכון אשראי גבוה מהותית מלווים שנטלו הלוואה מבנק בלבד, וייתכן שהם פנו למקורות אלה מפני שהמערכת הבנקאית סירבה להעמיד להם אשראי", אומרים בבנק ישראל.

עוד הם כותבים: "ניתוח הנתונים מעלה כי אם משקי-בית אלה ייקלעו לכשל הדבר ישפיע רק במידה מוגבלת על הפסדי האשראי הפוטנציאליים של המערכת הבנקאית, אולם מצבם עלול לסכן אותם עצמם, ולכן חשוב להגביר בציבור את המוּדעוּת הפיננסית, ולוודא שהצרכנים מבינים את מצבם הפיננסי וצורכים אשראי רק בהתאם ליכולתם", נכתב בדוח שפרסם היום בנק ישראל.