אורי אריאל: "אחתום על העלאת מחירי החלב אם כחלון יחתום"

שר החלקאות הצהיר בוועדת הכספים כי הוא תומך במהלך לייקור מוצרי החלב שבפיקוח ב-3.4% • יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, דרש ששר האוצר יודיע בתוך שעה האם הוא יחתום על המהלך אם שר החקלאות יעשה זאת

שר החקלאות אורי אריאל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
שר החקלאות אורי אריאל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

האם המחיר של מוצרי החלב שבפיקוח, הנמצאים כמעט בכל מקרר בישראל, יתייקרו בקרוב ב-3.4%? בוועדת הכספים התקיים היום (ד') דיון סוער בנושא "פיקוח ודיווח על ביצוע תקציב משרד החקלאות". בין היתר דנו הנוכחים בהעלאת מחירי החלב על רקע "סכנה לקיום המחלבות", ושר החקלאות אורי אריאל הצהיר, כפי שנחשף בעבר ב"גלובס", כי הוא מוכן לחתום על המהלך, אך הוא ממתין להצהרה מצד שר האוצר משה כחלון שגם הוא ייתן את חתימתו.

מנגד נטען כלפי השר כי גם הוא אחראי לעיכוב. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, דרש בתוך שעה תשובה משר האוצר האם הוא יחתום על המהלך אם שר החקלאות יעשה זאת.

לאחרונה נחשף ב"גלובס" כי שר החקלאות, אורי אריאל, פנה לשר האוצר, משה כחלון, במכתב שבו הוא מזהיר מפני העלול להתרחש אם המצב הנוכחי במחירים של מוצרי החלב המפוקחים יימשך, כשהוא מבין את הצורך של המחלבות בהעלאת המחירים המפוקחים.

ואולם, שר החקלאות גם חושש מייקור מוצרי בסיס, ולכן הוא מציע לשר האוצר לתת מענק למחלבות - יצרניות מוצרי החלב - בגובה הפער שנוצר להן בין ההכנסות במחירים דהיום לבין מחיר המטרה לחלב הטרי, שהינו חומר הגמל שלהן - כלומר לתת למחלבות מענק שנתי של כ-80 מיליון שקל.

"כמוני כמוך", הוא פנה לשר האוצר משה כחלון, ואמר: "אין אנו רוצים להעלות את יוקר המחיה במדינה, אך מאידך יש לכבד הסכמים ולאפשר כדאיות כלכלית למחלבות", ולכן "אבקשך לבחון את האפשרות למתן מענקים למחלבות אשר ימשיכו על אף אי-העלאת המחיר המפוקח לייצר את אותה הכמות של מוצרי חלב בפיקוח כפי שיוצרו בשנה האחרונה".

עוד הוא הוסיף אריאל כי על-פי הערכת גורמי המקצוע במשרדו, מדובר במענקים שמסתכמים בכ-80 מיליון שקל בשנה, כאמור.

המכתב של שר החלקאות בא בעקבות כך שוועדת המחירים, שאחראית על קביעת המחיר לצרכן של מוצרי החלב הבסיסיים, דוגמת חלב טרי, גבינה לבנה וגבינה צהובה, הגישה בשבועות האחרונים את המלצתה לייקר את המוצרים הללו בשיעור של 3.4%.