"כפסע מקו העוני"? אז כמה קרוב אלוביץ להיות "עני"?

בדיון בבית משפט השבוע טענו עורכי דינו של שאול אלוביץ' כי קיצבה חודשית של 8,000 שקלים היא "כפסע מקו העוני" • אז בדקנו כמה הטענה קרובה למציאות, וגם קצת מה אומר קו העוני

שאול אלוביץ'/ צילום: שלומי יוסף
שאול אלוביץ'/ צילום: שלומי יוסף

בואו נתחיל מברור מאליו: שאול אלוביץ', טעה כשאמר שקצבה של 8,000 ש"ח בחודש היא "כפסע מקו העוני". לפי הפרסום האחרון של הביטוח הלאומי, קו העוני למשפחה עומד על כ-5,200 שקלים לחודש. מדובר בפער גדול של כ-55%.  

קו העוני
 קו העוני

בנוסף על הפער הזה, צריך גם להגיד שעל אף שחלק ניכר מרכושם של משפחת אלוביץ' חולט, המשפחה עדיין ממשיכה להתגורר בביתם היוקרתי שבשכונת צהלה. העובדה הזאת מרחיקה עוד יותר את אלוביץ' מקו העוני משום שאין לו הוצאות על שכר דירה או משכנתא למגורים.

קו העוני בישראל מחושב ביחס להכנסה הכללית והוא עומד על כמחצית מההכנסה החציונית למשפחה. הכנסה חציונית למשפחה הוא השכר ש-50% מהמשפחות במדינה מרוויחות מעליו ו-50% מהמשפחות מרוויחות מתחתיו, כשבמדידת הרווח לא מתייחסים רק להכנסה מעבודה אלא גם להכנסה ממקורות אחרים כמו נכסי הון, נכסי נדל"ן ועוד). 

אם משווים בין השכר החציוני לבין השכר הממוצע מקבלים נתון שמלמד אותנו על פערי האי-שוויון - ככל שהפער ביניהם גבוה יותר, כך אי השוויון גבוה וככל שהפער נמוך יותר - כך גם אי השוויון. הסיבה לזה היא שהשכר החציוני לא מושפע משכרם של המרוויחים ביותר או המרוויחים הכי פחות. השכר החציוני פשוט בוחר את "האדם שבאמצע". השכר הממוצע לעומת זאת מתכלל בתוכו את כל ההכנסות של כל המשק. משום שתקרת ההכנסות היא תמיד הרבה יותר גבוה (תיאורטית - אין סוף) מרצפת ההכנסות (תיאורטית - 0), יוצא שהנתון מושפע יותר מבעלי השכר הגבוה מאשר בעלי השכר הנמוך. ולכן, הפער שבין השכר החציוני לבין השכר הממוצע יכול ללמד אותנו על אי-השוויון במדינה. 

השכר הממוצע במשק בשנת 2016 עמד על 9,700 שקלים, בעוד השכר החציוני עמד על כ-7,000 שקלים. הפער באחוזים בין שני הנתונים מציג פחות או יותר מגמה יציבה לאורך השנים. אם בשנת 2000 הפער עמד על 38% לטובת הממוצע, גם בשנת 2016 הוא עומד על אותו הפער כשבין השנים הנתון נע בין 35% ל-40%. 

שכר ממוצע
 שכר ממוצע

לפי נתון השכר החציוני ניתן לראות כי אם אכן לאלוביץ' אין הכנסות פרט לאלו שבית המשפט מודע אליהן, הקצבה החודשית המוצעת שלו נמוכה מן השכר החציוני לשכיר, משום שהיא מיועדת גם לאישתו, מרים. עם זאת, שוב נציין כי לבני הזוג אין הוצאות על שכירות ועל כן מצבם לא בהכרח רע מן החציון. 

מעניין לבחון את הצעת הקצבה לאלוביץ' מנקודת מבט נוספת. החשד הוא שאלוביץ' ביצע עבירות מס בגובה של כמיליארד שקל. השווי השנתי של הקצבה המוצעת לאלוביץ' עומד על 76,000 שקלים. שווי סה"כ הנכסים שחולטו למשפחה עומדים על כ-100 מיליון שקל וגובה העבירות של המשפחה עומד על כ-1 מיליארד שקל. אם הטענה לפיה קצבה של 8,000 שקלים בהינתן והזוג אלוביץ' חיים בביתם סבירה, אז סכום של 76,000 שקלים בשנה לא מתקרב בכלל לפער שבין הסכום שחולט לבין סכום העבירות המיוחסות.