קפיצה של 26% ברווח הנקי של שטראוס ברבעון ל-146 מיליון ש'

בפילוח התוצאות למגזרי פעילות, שטראוס מציגה מגמה חיובית בכל המגזרים העיקריים שלה, גם בשורת ההכנסות וגם ברווח התפעולי • הודיעה על חלוקת דיבידנד בהיקף 160 מיליון שקל לבעלי מניותיה

מנכ"ל שטראוס, גדי לסין / צלם: תמר מצפי
מנכ"ל שטראוס, גדי לסין / צלם: תמר מצפי

חברת המזון והמשקאות שטראוס  סיכמה הבוקר (ד') את הרבעון הראשון של השנה במגמה חיובית, עם צמיחה של 4% בהכנסותיה, שהתקרבו ל-2.2 מיליארד שקל, לצד קפיצה של 26% ברווח הנקי שלה, שהגיע ל-146 מיליון שקל. זאת, תוך שיפור ברווח הגולמי והתפעולי הרבעוני.

בשטראוס מציינים כי בנטרול השפעות מט"ח, ההכנסות הרבעוניות גדלו בכ-8%, וכי החברה נפגעה בעיקר מהיחלשות מטבע הריאל הברזילאי וכן מהיחלשות הדולר, שניהם ביחס לשקל, שקוזזו באופן חלקי מהתחזקות מטבע הזלוטי הפולני.

במקביל לדוחות הודיעה שטראוס על חלוקת דיבידנד בהיקף של 160 מיליון שקל לבעלי מניותיה. מניית שטראוס, הנמצאת מרחק לא רב מרמת השיא שרשמה מוקדם יותר השנה, הגיבה לדוחות בעלייה של 3%-4%, ומשקפת לחברה שווי של כ-8.5 מיליארד שקל.

פעילותה של שטראוס, שנמצאת בשליטת משפחת שטראוס, נחלקת לארבעה מגזרים מרכזיים, הכוללים את שטראוס ישראל, שטראוס קפה, פעילות מטבלים וממרחים בינלאומית (בעיקר "סברה" בארה"ב) ופעילות בתחום המים ("תמי 4"). בפילוח התוצאות למגזרי פעילות, שטראוס מציגה מגמה חיובית במגזרים העיקריים שלה, גם בשורת ההכנסות וגם ברווח התפעולי, כשמגזר הקפה ממשיך להיות הדומיננטי - ובסיכום רבעוני היה אחראי על קרוב למחצית מההכנסות ומהרווח התפעולי של החברה.

ההכנסות מפעילות הקפה של שטראוס צמחו ברבעון הראשון ב-2.5% והגיעו ל-986 מיליון שקל, לצד צמיחה של 14% ברווח הגולמי (ל-352 מיליון שקל) וקפיצה של 30% ברווח התפעולי (ל-119 מיליון שקל). את העלייה הדו-ספרתית ברווח הגולמי והתפעולי מייחסים בשטראוס להעלאות מחיר שנעשו בכמה ממדינות הפעילות, ירידת מחירי הקפה הירוק והיחלשות הדולר האמריקאי, המשמש לרכישת קפה ירוק במדינות הפעילות (למעט בברזיל). 

תוצאות שטראוס
 תוצאות שטראוס

שחיקה במכירות הקפה ברוסיה

ברזיל היא שוק הקפה המרכזי של שטראוס, שם הכנסות החברה עלו בכ-5% ל-472 מיליון שקל, כשבנטרול השפעות מטבע ההכנסות הרבעוניות מהפעילות במדינה קפצו בקרוב ל-17%, וזאת לפי שטראוס, "על אף סביבה כלכלית ופוליטית מאתגרת".

בצד השלילי של פעילות הקפה בולטת הפעילות ברוסיה ואוקראינה - השוק השני בגודלו של שטראוס, שבו ההכנסות הרבעוניות נשחקו ב-10% ל-133 מיליון שקל - ירידה המיוחסת בעיקרה ל"ירידה כמותית, שנובעת מתנאי תחרות מאתגרים". עוד בצד השלילי עמדה פעילות הקפה ברומניה, שם התחזקות מטבע הלאו סייעה לשטראוס להציג רק שחיקה קלה במכירות (שירדו במונחי מטבע מקומי בכ-7%), "בעיקר מהתגברות התחרות, שגרמה לירידה בכמויות הנמכרות". פעילות זו עלתה לכותרות בחודש שעבר, אז דיווחה שטראוס על שומות מס של 16.5 מיליון שקל שהוציאו לה הרשויות ברומניה, וכן בחינת חשד לעבירה פלילית, אבל שטראוס לא מחדשת בנושא בדוחות כעת.

בפעילותה של סברה ממשיכה שטראוס לסבול מהשפעות האיסוף (recall) הוולונטרי שביצעה בסוף 2016 לכמה ממוצרי החומוס שלה, ואשר השפיע לרעה על תוצאותיה בשנה שעברה. בשורת ההכנסות דיווחה שטראוס על שיפור רבעוני של 12% בהכנסות סברה, שהגיעו ל-322 מיליון שקל, אבל הרווח התפעולי מפעילות זו צלל ב-24% ל-29 מיליון שקל - מגמה המיוחסת ל"מאמצי שיווק גדולים על מנת לחזור לנתחי השוק טרום ה-recall", נוסף על עלויות הפצה גבוהות בעקבות רגולציה מקומית והתייקרות חומרי גלם.

בשטראוס מציינים כי נתח השוק הכספי של סברה בסוף הרבעון הראשון היה קרוב ל-26% (הגדול בשוק האמריקאי), לעומת כ-24% בסוף 2017 וכ-22% ברבעון המקביל אשתקד, וכי נתח השוק הכספי שלה הגיע ליותר מ-59%, לעומת קצת יותר מ-51% ברבעון המקביל.

פעילותה של שטראוס בישראל מחולקת לשני מגזרים - ובסיכום רבעוני בלטה עלייה של יותר מ-9% במכירות מוצרי בריאות ואיכות חיים ל-532 מיליון שקל, בתמיכת השקת מוצרים חדשים והסכמי הפצה חדשים, כשלעומתם מכירות מגזר תענוג והנאה נותרו ללא שינוי מהותי, ברמה של 334 מיליון שקל. שיעור הרווח התפעולי מהמכירות נמצא במגמה הפוכה למכירות - עם שיפור במגזר התענוג וההנאה, לעומת שחיקה קלה במגזר בריאות ואיכות חיים.

בפעילות המים נרשמה עלייה במכירות מכשירים חדשים ומצבת הלקוחות, שסייעה לשטראוס להציג צמיחה של כ-8% בהכנסות, ל-135 מיליון שקל, ולשפר גם את הרווח התפעולי (מ-6 ל-10 מיליון שקל) וגם את שיעורו מהמכירות. ההכנסות של שטראוס ממיזם המים המשותף שלה עם חברת האייר בסין עלו ב-3% ל-121 מיליון שקל - צמיחה נמוכה המיוחסת בעיקר ל"עיכוב השקת המוצרים החדשים לשנת 2018", וכן להחלטה להוציא מוצרים בעלי תרומה נמוכה, שינוי בארגון המכירות ומיקוד בערוצי מכירה חדשים.