הצעת חוק לפיצוי תושבי גבעת עמל אושרה בקריאה ראשונה

עפ"י הצעת החוק, פינוי והריסת הבתים יתבצעו אך ורק באמצעות מתן פיצויים המקנים לדיירים וליורשיהם דיור הולם

הצעת חוק המתייחסת לפיצוי תושבי גבעת עמל הזכאים לפיצוי עבר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. מדובר בהצעת חוק המקודמת תקופה ארוכה. הצעת החוק עברה בקריאה ראשונה בתמיכה של 15 חברי כנסת וללא מתנגדים.

ח"כ דב חנין, המלווה את המאבק שנים ארוכות, יוזם החוק יחד עם ח"כ שולי מועלם, אמר הערב (ג') כי "החוק הזה עושה צדק עם אנשים שהמדינה הפקירה לטובת טייקונים חסרי לב וחסרי גבולות. יש בחוק הזה מסר לכל השכונות: לכפר שלם, לשכונת הארגזים, לתל גיבורים, לאבו-כביר, ולכל הטייקונים שנמצאים שם - שיש בכנסת מי שמוכנים להתייצב למערכה למען התושבים. אישור החוק בקריאה ראשונה יביא צדק לתושבים אחרי שנים של הפקרה."

הסיפור של גבעת עמל החל בשנות ה-40, כאשר המדינה יישבה את התושבים במקום. לאורך השנים נמנעה מהתושבים האפשרות לרשום בעלות על הקרקע, בניגוד לנעשה בשכונות סמוכות. לאחר מספר שנים נמכרו שטחים אלה על-ידי המדינה ליזם פרטי, תוך סיכום עמו כי ידאג לדיור ראוי ובעל ערך עבור הדיירים שיפונו.

במרוצת השנים הקרקע הועברה מיזם ליזם ובמקביל גם חלק מהתושבים המקוריים נפטרו וילדיהם ואף נכדיהם המשיכו להתגורר במקום לצד גורמים נוספים שזכאותם לפיצוי הוטלה בספק, מה שהקשה על התהליך כולו. במקביל החלו התושבים להתמודד עם תביעות חוזרות ונשנות מצד חברות פרטיות המחזיקות בקרקע יחד עם מנהל מקרקעי ישראל ועיריית תל-אביב, שטענו כי התושבים הם למעשה פולשים.

על-פי הצעת החוק שאושרה בקריאה הראשונה כעת, פינוי והריסת הבתים יתבצעו אך ורק באמצעות מתן פיצויים המקנים לדיירים וליורשיהם דיור הולם. הצעת החוק עוד צריכה לעבור את הדיון לקראת קריאה שנייה ושלישית ולאחר מכן, אם תצלח את השלב האמור, לעבור קריאה שנייה ושלישית בכנסת כדי שתאושר סופית.

מעיריית תל אביב-יפו נמסר כי: "עיריית תל אביב-יפו מברכת את הכנסת על הירתמותה לקידום פתרון הולם לתושבי גבעת עמל ויתר השכונות שהוקמו על אדמות המדינה ומקווה שבסופו של דבר החוק יושלם באופן שיכלול מנגנונים למתן פיצוי הולם באחריות ובאמצעות המדינה לאותם תושבים הראויים לכך".