צוקרברג: "לעולם לא נחליט איזה תוכן מותר לפי דעות פוליטיות"

מנכ"ל פייסבוק העיד בפני הפרלמנט של האיחוד האירופי בבריסל בעקבות שערוריית קיימברידג' אנליטיקה • "לא עשינו מספיק כדי שהכלים שבנינו לא ינוצלו לרעה, ואני מצטער על כך" • צוקרברג הדגיש את המחויבות של החברה לאירופה

נשיא הפרלמנט אנטוניו טג'ני ומארק צוקרברג היום / צילום: רויטרס
נשיא הפרלמנט אנטוניו טג'ני ומארק צוקרברג היום / צילום: רויטרס

מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, העיד בפני הפרלמנט של האיחוד האירופי בבריסל בעקבות שערוריית קיימברידג' אנליטיקה. "לא עשינו מספיק כדי שהכלים שבנינו לא ינוצלו לרעה, ואני מצטער על כך", אמר צוקרברג שוב. צוקרברג הדגיש את המחויבות של החברה לאירופה, "בדבלין נמצאים המשרדים הראשיים הבינלאומיים שלנו, בלונדון נמצא חלק נכבד מחטיבת ההנדסה שלנו ובפריז יש כח גדול של בינה מלאכותית של החברה".

הדיון, בדומה לשימועים של צוקרברג בפני הסנאט ובית הנבחרים האמריקאי עוסק במגוון נושאים, ביניהם ההתערבות הרוסית בבחירות 2016 לנשיאות ארה"ב ודליפת המידע על 87 מיליון משתמשי פייסבוק לחברת הייעוץ הפוליטית קיימברידג' אנליטיקה. קיימברידג' אנליטיקה השפיעה ככל הנראה גם על משאל העם הבריטי בנושא הברקזיט.

בעוד שהשימועים בפני מחוקקים אמריקאים נמשכו 10 שעות במצטבר, השימוע הנוכחי ככל הנראה יימשך שעה וחצי בלבד. השימוע משודר בשידור חי באתר הפרלמנט האירופי ובעמוד הפייסבוק של נשיא הפרלמנט אנטוניו טג'ני.

"הפגישה היום היא רק נקודת ההתחלה, אנחנו רוצים להיות מסוגלים להשתמש בפלטפורמות דיגיטליות ללא סכנה לבטיחות או לפרטיות שלנו", אמר טג'ני בפתיחת הדיון.

בשונה מהשימועים בקונגרס ובבית הנבחרים, בשימוע הנוכחי המחוקקים שאלו את שאלותיהם במרוכז ולאחר מכן צוקרברג השיב לכולם במרוכז. הנציג הבריטי סייד קמל שאל "אם יש לי חשבון פייסבוק אני לוקח אחריות, אבל האם זה מוסרי לאסוף דאטה על מי שלא משתמש בפייסבוק מבלי שהם ידעו מה אתה עושה עם הדאטה?". דיאן דודס סיפרה על ילד שהכירה שמת בעקבות בריונות ברשת דרך פייסבוק ושאלה: "איך אתה פועל עם ארגונים כדי לחנך לגבי בטיחות בשימוש באינטרנט? איך תגרום למשפחות אחרות להיות בטוחות?".

נייג'ל פרג' אמר "בלי פייסבוק טראמפ או ברקזיט לא היו קורים. השינוי באלגוריתם השפיע לרעה על המספרים של פוליטיקאים. מי מחליט איזה תוכן מקובל ואיזה לא? אתה מסכים שהיום פייסבוק היא לא פלטפורמה ניטרלית שמאפשרת רעיונות שונים?". ואילו גיא וורהופסטדט היה תקיף במיוחד ואמר "התנצלת כבר 15 פעמים השנה. הדרך היחידה לתקן את הבעיה היא רגולציה. האם תהיה מוכן לפצל את וואטסאפ ומסנג'ר מהעסק כדי לא להיות מונופול? אתה חייב לשאול את עצמך אם תיזכר כאחד ענקי האינטרנט או כמפלצת אינטרנט?"

גבריאל זימר מגרמניה שאלה "פייסבוק הוקמה לפני זמן רב כפלטפורמה לדירוג נשים על בסיס מראה חיצוני, איך הפילוסופיה שלכם השתנתה בנוגע לנשים?".

צוקרברג השיב במרוכז בדרך שאפשרה לו להתחמק מרבות מהשאלות הקשות. בין היתר הוא הצהיר כי "להסתה, טרוריזם, ובריונות אין מקום בפייסבוק" והסביר שהמדיניות שהייתה בעבר בנושא היא לבחון תוכן שמשתמשים סימנו ואילו היום הם מפתחים כלי בינה מלאכותית שיטפלו בכך. "כשהשקנו את פייסבוק לייב וראינו שאנשים פוגעים בעצמם בלייב בנינו כלים שיזהו אם מישהו חושב לפגוע בעצמו. היום אנחנו מגיעים לסרטונים כאלה תוך פחות מעשר דקות", אמר.

לגבי חשבונות מזויפים, צוקרברג הסביר כי "הסרנו 580 מיליון חשבונות מזויפים ברבעון האחרון. את רוב החשבונות המזויפים אנחנו מצליחים להסיר תוך דקות מהרגע שהם נרשמו לפלטפורמה" ולגבי הצורך ברגולציה של הפלטפורמה הוא אמר "השאלה אם לא צריכה להיות רגולציה, אלא מה היא הרגולציה הנכונה מכיוון שהאינטרנט הופך לחשוב יותר ויותר בחיי אנשים. הרגולציה צריכה להיות גמישה ולאפשר לסטארט-אפים חדשים לצמוח". לגבי הגיוון בדעות בפייסבוק צוקרברג אמר כי חשוב לו שיהיה גיוון בפלטפורמה והוסיף "אני מתחייב שלעולם לא נחליט איזה תוכן מותר בפייסבוק בשל הדעות הפוליטיות שלנו".

בתגובה לשאלתו של נייג'ל פרג' צוקרברג הסביר כי "עשינו שינויים כך שאנשים רואים יותר תוכן מחברים ומשפחה, אין לזה קשר לאידאולוגיה פוליטית כלשהי".

"אני רוצה לשים לב לזמן כי אנחנו עברנו את זמן הפגישה המתוכנן ברבע שעה. אני יודע שלא עניתי לחלק מהשאלות הספציפיות, אבל אשמח להיות בקשר עם כל אחד מכם כדי לענות על השאלות שלכם, ונשלח אדם מהחברה לשימוע מלא בהמשך", אמר צוקרברג לבסוף. חלק מהנציגים מהפרלמנט הגיבו בכעס לסיום של צוקרברג, וכפשרה הוסכם כי צוקרברג יענה בכתב בימים הקרובים לשאלות של הנציגים שירצו בכך.