ג'דידה מכר מתרחב: 15 אלף יחידות דיור ו-600 אלף מ"ר לתעסוקה

הותמ"ל החליטה היום להפקיד תוכנית להרחבת היישוב הערבי שנמצא בגליל המערבי • היישוב מונה כיום כ-20 אלף תושבים, כך שמדובר בתוספת של כמעט פי 4 תושבים חדשים

הדמיית תוכנית ג'דידה מכר / תמונה: משרד האדריכלים קולקר קולקר אפשטיין
הדמיית תוכנית ג'דידה מכר / תמונה: משרד האדריכלים קולקר קולקר אפשטיין

הוועדה לתוכניות מועדפות לדיור (הותמ"ל) החליטה היום (ג') להפקיד תוכנית להרחבת היישוב ג'דידה מכר שבגליל המערבי. התוכנית, המקודמת על ידי משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל, ממוקמת בגבעות טנטור שמדרום ליישוב ג'דידה מכר.

מדובר בתוכנית המתייחסת לשטח של כ-5,300 דונם, וכוללת תוספת של כ-15 אלף יחידות דיור בהן דירות קטנות ודיור מוגן, ליישוב הקיים. נכון להיום היישוב מונה רק קצת יותר מ-20 אלף תושבים כך שמדובר בתוספת משמעותית של כמעט פי 4 תושבים. הרעיון שעומד בבסיס התוכנית המשמעותית הוא שהיישוב ימשוך אוכלוסייה חזקה מהסביבה כדי לחזק את היישוב הישן. מדובר בתוכנית הגדולה ביותר שנקלטה עד כה בותמ"ל ומתייחסת למגזר הערבי.

על פי התוכנית, הבינוי עתיד לכלול גם בנייה רוויה של עד שבע קומות בעירוב שימושים של מגורים, מסחר, משרדים ומבני ציבור. בחיבור שבין היישוב הקיים ומתחם המגורים החדש, יוקם פארק עירוני על שטח של 160 דונם. במקביל, בחלק המזרחי והמערבי של היישוב ובסמוך לכביש 70 וחלק מכביש 6 המתוכנן, יוקמו שני אזורי תעסוקה חדשים, הכוללים יחד כ-600 אלף מ"ר. אזורי תעסוקה אלה יכללו משרדים ומסחר כמו גם תעשייה חקלאית. מהותמ"ל נמסר היום כי: "אזורי התעסוקה יוקמו על צירים ראשיים, ומיקומם האסטרטגי יסייע בהתפתחותם כעוגן כלכלי לצמיחת היישוב. לצד שירותים עירוניים, התוכנית כוללת גם הקצאת שטחים עבור מבני ציבור כלל-אזוריים לרווחת תושבי הגליל".

בהיבט התחבורתי, התוכנית כוללת את הרחבת ושדרוג כבישים 70 ו-85. כמו כן, התוכנית כוללת מערך של תחבורה ציבורית עירונית וחיבור של מתחם המגורים החדש לתחנת הרכבת החדשה המתוכננת בעכו-מזרח ולמרכז תחבורה משולב שבסמוך אליה. בנוסף למתחמי הדיור החדשים, מקודמות ביישוב כיום תוכניות מפורטות נוספות וכן תוכנית מתאר כוללנית ליישוב המקודמת על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון. מטרת תוכנית המתאר היא "לייצר ראיה כוללת לשלל הפעילויות המתוכננות במרחב, לחבר את כל חלקי היישוב לידי יישוב אחד וככזה המתפקד כישות אורבנית אחת", כך על פי הוועדה המחוזית.

התוכנית נערכה ע"י משרד האדריכלים קולקר קולקר אפשטיין.

הדמיית תכנית ג'דידה מכר / תמונה: משרד האדריכלים קולקר קולקר אפשטיין
 הדמיית תכנית ג'דידה מכר / תמונה: משרד האדריכלים קולקר קולקר אפשטיין

"בשנים האחרונות ממשלת ישראל השקיעה משאבים רבים בפיתוח מגוון ההזדמנויות העומדות בפני האוכלוסייה הערבית", כך יו"ר הותמ"ל, אריאל יוצר. "התוכנית שאושרה היום להפקדה מהווה בשורה של ממש בכך שהיא מביאה עימה פלטפורמה ממשית לפיתוח של אלפי יחידות דיור, מקומות תעסוקה ופיתוח תשתיות שונות בגליל. אני סמוך ובטוח שהתוכנית תמומש בטווח קצר ותספק פתרונות דיור באיכות גבוהה לאוכלוסיה הערבית".

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון, אורי אילן, ציין: "המהלך מבטא ראייה תכנונית כוללת של יישוב ערבי שעובר מכפריות לעירוניות, בזכות התיאום המוצלח עם שותפים רבים בממשלה, בחברה הערבית ובאקדמיה. זאת, כחלק מהמגמה הנגזרת מהתוכנית האסטרטגית לדיור של הממשלה לשנת 2040 - בניית שכונות חדשות ומודרניות, לצד פיתוח עירוני והתחדשות עירונית במרקם הבינוי הקיים. תפיסה תכנונית זאת, תשמש אותנו בתכנון היישובים הערביים והיהודיים כאחד במחוז צפון".

רפי אלמליח, מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל, אמר היום: "מדובר בתוכנית חשובה מאין כמוה הן בתרומתה להגדלת מלאי יחידות הדיור הכולל והן במענה שהיא נותנת למגזר הערבי. התוכנית מצויה בין עורקי תחבורה ראשיים אשר ישרתו אותה והיא מאפשרת מרקם חיים איכותי באמצעות היקף נרחב של יחידות דיור בתמהיל מגוון, שטחי ציבור, שטחים פתוחים והסדרת תשתיות משמעותית בתחומה".