ביהמ"ש: מארזי פירות מעוצבים אינם זכאים למע"מ 0

חוק מע"מ קובע חבות מס בשיעור אפס על מכירת פירות וירקות, בתנאי שלא נעשה בהם כל עיבוד • בעלת עסק למכירת פירות וירקות, שמכרה גם מארזי פירות מעוצבים, טענה כי הפירות הלא חתוכים בסלסילה זכאים לפטור ממע"מ • ביהמ"ש קיבל את עמדת רשות המסים כי הסלסילה מהווה "עיבוד" ולכן חייבת במע"מ

סלסלת פירות / שאטרסטוק
סלסלת פירות / שאטרסטוק

"מארז הפירות המעוצב מתרחק באופן מהותי מהמוצרים הבסיסיים הנכללים בו, לאמור - אין עוד מדובר ב'פירות' אלא במוצר אחר" - כך קבע אתמול (ב') שופט בית המשפט המחוזי מרכז, שמואל בורנשטין, שקיבל את עמדת מנהל מס ערך מוסף רמלה, לפיה יש לחייב מארזים מעוצבים ויוקרתיים של פירות במע"מ.

המחלוקת שהגיעה אל בית המשפט סבבה סביב השאלה אם סלסילות פירות מעוצבים זכאים לפטור ממע"מ (מע"מ אפס) החל על פירות וירקות, ובאילו נסיבות.

חוק מע"מ קובע חבות של מס בשיעור אפס על מכירת פירות וירקות, בתנאי שלא נעשה בהם כל עיבוד. ב-30 בדצמבר 2015 פרסמה רשות המסים פרשנות לסעיף הפטור ממע"מ והבהירה באילו נסיבות לא ייהנה מוכר פירות וירקות משיעור מס אפס - ובמילים אחרות: מתי יראו את הפירות והירקות ככאלה שעברו "עיבוד".

כך, למשל, נקבע כי ניקוי, בירור, אריזה וקירור (שאינו הקפאה) אינם מהווים עיבוד של הפרי. לעמדת רשות המסים, "עיבוד" הוא פעולה המשנה דבר מה במוצר המקורי ומתאימה אותו לשימוש המבוקש.

עמדה זו של רשות המסים היוותה את יריית הפתיחה למספר מחלוקות מס שניהלו בעלי עסקים המוכרים סלסלות פירות מעוצבות מול הרשות בשנים האחרונות.

המחלוקת הגיעה לפתחו של בית המשפט בעניינה של חברת חיים יפה - "סלסלות יום טוב", המנהלת חנות פירות וירקות בירושלים, ובתוך כך מוכרת גם מארזי פירות וירקות מעוצבים. המארזים שנמכרים מורכבים בעיקר מהסחורה הקיימת בחנות, כאשר תכולת האריזות משתנה בהתאם לעונות השנה ולהעדפת הלקוחות. המארזים המעוצבים מיועדים הן לקהל הלקוחות הפוקד את החנות והן ללקוחות הפוקדים את אתר האינטרנט שלה "סלסלות יום טוב", בו מפורסמות תמונות שיווקיות של המארזים.

החברה, "סלסלות יום טוב", הצהירה בפני רשות המסים כי רוב המארזים שהיא מוכרת כוללים שילוב של פירות שלמים עם פירות מקולפים וחתוכים לצד פירות יבשים, כאשר בגין האריזה והפירות היבשים, ככל שנכללים במארז, נוהגת החברה לגבות מס ערך מוסף בשיעור מלא, וכך גם ביחס למוצרים הנלווים, בהם יין או דבש. ואולם, לטענת החברה, מאחר שאת הפירות והירקות היא רוכשת ללא מע"מ, היא לא דרשה מע"מ מלקוחותיה לגביהם.

מנהל מס ערך מוסף רמלה חלק על עמדה זו של החברה וטען כי מאחר שמדובר במארזי פירות מעוצבים, הנרכשים בדרך-כלל כ"מתנה" לאירועים שונים, וטמון בהם ערך מוסף - להבדיל ממכירת פירות וירקות בצורתם הטבעית מבלי שעברו כל עיבוד - הרי שעל עסקאות מכירת המארזים המעוצבים יחול שיעור מס מלא.

החברה הביאה את המחלוקת בערעור לפתחו של בית המשפט המחוזי מרכז, אשר קיבל את עמדת מע"מ, שיוצגו על-ידי עורכי הדין ניצן זגרינסקי ויונתן בן-דוד מהמחלקה הפיסקאלית בפרקליטות מחוז תל-אביב (אזרחי). נקבע כי "מכירת מארזים המורכבים מפירות, חלקם חתוכים ו/או מקולפים, וחלקם שלמים, כאשר הפירות מסודרים בצורה דקורטיבית, וזאת בשונה מאופן מכירתם של הפירות בשגרה, אינה חוסה תחת הפטור הקבוע בסעיף 30(א)(13) לחוק (מע"מ אפס, א' ל"ו). מדובר בפעולות המהוות 'עיבוד', באשר הן משנות באופן מהותי את המוצר הבסיסי והופכות אותו למוצר אחר. בסופו של יום 'השלם גדול מסך חלקיו', הן מבחינת מחירו והן מבחינת אופיו". כך נקבע גם בנוגע למארז ירקות שנמכר על-ידי החברה.