בזכות הרצליה: רווחי דור אלון קפצו ברבעון ל-75 מיליון שקל

זמן קצר לאחר שחברת הדלק של מוטי בן משה הגדילה את חלקה בקרקע, התקבל היתר בנייה שהעלה  את שוויה מ-260 מיליון ל-391 מיליון שקל

ישראל יניב, יו"ר דור אלון / צילום: איל יצהר
ישראל יניב, יו"ר דור אלון / צילום: איל יצהר

רווח הון גבוה שנבע מעליית ערך נדל"ן להשקעה, הוביל את חברת דור אלון  להציג רווח נקי חריג של 75 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2018. לשם השוואה, ברבעון הראשון אשתקד רשמה החברה רווח נקי של 19 מיליון שקל וב-2017 כולה הסתכם הרווח הנקי ב-101 מיליון שקל. דור אלון, שבשליטת מוטי בן משה, מפעילה בישראל 211 תחנות תדלוק ציבוריות ועוד 214 חנויות נוחות תחת מותגי אלונית ו-AM:PM. כמו-כן, עוסקת החברה בשיווק דלק סילוני (דס"ל) לחברות תעופה אזרחיות, וכן בשיווק מוצרי דלק, גז טבעי ללקוחות מוסדיים ותעשייתיים.

ברבעון הראשון הציגה החברה הכנסות נטו (בניכוי היטלים ממשלתיים) של 953 מיליון שקל, המשקפות גידול של 4.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שמקורו בעלייה במחירי הדלקים ועלייה במחזורי המכירות של חנויות הנוחות. עם זאת, הרווח הגולמי טיפס ברבעון הראשון בשיעור מתון יותר של 1%  ל-209 מיליון שקל.

מהרבעון הנוכחי תידרש החברה להתמודד עם הפחתה נוספת במרווח השיווק של בנזין 95, עליה הוחלט בסוף אפריל. בחודש שעבר הופחת מרווח השיווק בתדלוק עצמי לליטר בנזין ב-4.7 אגורות, ל-55.6 אגורות לליטר, כאשר מנגד הועלתה התוספת המשולמת על שירות מלא בתחנות מ-20 אגורות ל-21 אגורות.

בדור אלון ציינו כי ההשפעה נטו של הפחתת מרווח השיווק מוערכת בכ-4 אגורות לליטר, כך שעל בסיס כמויות הדלקים שנמכרו בתחנות החברה במהלך 2017 - עשויה ההפחתה להביא לקיטון שנתי של 20 מיליון שקל ברווח לפני מס. עם זאת, לדברי יו"ר דור אלון, ישראל יניב, גיבשה החברה תוכנית מקיפה לצמצום ההשלכות של הפחתת מרווח השיווק על רווחיותה, ובכלל זה נקיטת צעדי התייעלות וחיסכון, הקטנת הנחות ללקוחות והפחתת דמי השכירות במתחמי התדלוק.

להערכת יניב, השלמת יישום התוכנית תצמצם משמעותית את השפעת ההפחתה על החברה, עד לכדי השפעה שולית בלבד על תוצאותיה, במונחים שנתיים. במקביל בוחנת החברה נקיטת צעדים משפטיים כנגד המדינה בקשר עם הפחתת מרווח השיווק. 

דור אלון
 דור אלון

פותחת עוד תחנות, ותחלק עוד דיבידנד

במסגרת הדוח עדכנה דור אלון כי כחלק מאסטרטגיית הצמיחה שלה, היא ממשיכה לפרוס תחנות דלק חדשות, ובמהלך השנה הקרובה תפתח כ-5 תחנות חדשות. במקביל השלימה דור אלון בינואר השנה את רכישת פעילות חברת אמגזית, שעוסקת ביבוא ומכירה של מוצרי גז, קמפינג, בישול, תאורה וחימום.

השינוי החד ברווח הנקי נזקף כאמור לרווח הון של 77 מיליון שקל שרשמה החברה ברבעון מעליית ערך נדל"ן להשקעה שבבעלותה. בתחילת ינואר ביצעה דור אלון עסקת נדל"ן, כאשר הגדילה את חלקה בחברה המחזיקה בקרקע הממוקמת מדרום לאזור התעשייה של הרצליה פיתוח. דור אלון רכשה משותפה לפרויקט עוד 24% מהחברה המחזיקה בקרקע תמורת 7 מיליון שקל, והגדילה ההחזקה בה ל-74%. בנוסף, סוכם בין הצדדים כי דור אלון גם תעמיד לשותף מספר הלוואות בהיקף כולל של 18 מיליון שקל, כנגד שיעבוד יתרת הזכויות בחברת הקרקע המשותפת.

פחות משלושה חודשים לאחר מכן, לקראת סוף חודש מארס, קיבלה חברת הקרקע היתר בנייה מעיריית הרצליה, ועם קבלתו שוערך שווי זכויות הקרקע ועלה מכ-260 מיליון שקל לכדי כ-391 מיליון שקל. בעקבות קבלת ההיתר החליט דירקטוריון דור אלון לבחון אפשרות של מימוש חלק מזכויות החברה, בצורה של עסקת קומבינציה בדרך של הליך תחרותי.

במקביל לפרסום הדוחות, הכריזה דור אלון כי תחלק בחודש הבא דיבידנד בסך 30 מיליון שקל לבעלי מניותיה. מדובר בדיבידנד שני שמחלקת החברה ב-2018, לאחר שבחודש ינואר חילקה גם כן 30 מיליון שקל. שתי החלוקות משקפות תשואת דיבידנד של כ-9% על שווי השוק הנוכחי של החברה, שעומד על 690 מיליון שקל.