עתיד התזונה

הצמיחה של תחום תוספי המזון בעולם מביאה איתה חידושים מבוססי מדע

תוספי תזונה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
תוספי תזונה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בשבוע שעבר נפתחה התערוכה השנתית המרכזית בתחום תוספי התזונה VITAFOODS בשווייץ, שפוקדים אותה מעל 20 אלף קניינים מהתחום מכל העולם. אפשר למצוא שם את מיטב היצרנים האירופים ועד לאחרון היצרנים הסיניים עם צמחים אזוטריים. התערוכה המרכזית נחלקת לשניים. חלק אחד הוא תערוכה עם מציגים ומבקרים, קניינים ונטורופתים; והחלק השני פועל ככנס מדעי של התעשייה, הכולל הרצאות ופורומי מחקר ופיתוח.

התעשייה המחברת בין עולם הפארמה לעולם המזון הולכת וצומחת בצעדי ענק. כניסתם של שחקנים גדולים וחדשניים וביסוס התוויות על מחקרים קליניים יביאו אמון רב יותר ויפתחו שווקים חדשים. התעשייה עוברת מ"סיפורים" על צמחים להוכחות קליניות של ממש. חברות פארמה ניגשות לתחום, למשל חברת טבע עם ה-ZOOM (מבוסס אומגה 3), דרך ביסוס טענות במחקרים קליניים.

בישראל מגלגל השוק יותר ממילארד שקל ונחשב לרווחי ביותר. כמו כן קיימים אצלנו שחקנים מובילים בעולם התוספים כמו פרוטרום, ליקורד ואנזימוטק, ומדי שנה מגיעים יותר ויותר נציגים ישראלים לתערוכה. ישנם תחומים שבהם ישראל מובילה פיתוחים עולמיים, למשל חברת סיקורה ואחרות, בתחום האצות שמחליפות את הדגים כמקור עיקרי לאומגה 3.

המגמה החדשה בתחום הרפואה הפרסונלית היא ה"נוטריגנומיקה". המשימה היא לחבר בין עולם התזונה לניתוח ה-DNA ולבנות פרופיל תזונתי מותאם אישית. בניית הרכבים על-פי פרופיל גנטי עתיד לשנות לחלוטין את מושג ה"דיאטה". החזון הוא להתאים באופן הדוק את התפריט התזונתי לפרופיל הגנטי ולנטר את השינויים בפרמטרים הפיזיולוגים.

מגמה נוספת היא תזונת ספורט מתקדמת, שיוצאת מעבר לעולם החלבונים. ישנה התרכזות בפעילות אנרגיה בתאים. מבין החומרים המעניינים לספורט נמצאת גם תמצית סלק. מסתבר שסלק יודע לתת לגוף זריקת אנרגיה. המגמה בתחום חטיפי הפרוטאין עוברת מחלבוני חלב לחלבונים על בסיס צמחי מבוססי חלבון אפונה, חומוס וסויה.

כמו כן, הולכת ומתחדדת ההבנה שלמערכת העיכול תפקיד משמעותי על איכות חיינו - מנטלית ופיזיולוגית. לפיכך המילים "מיקרוביאום" ו"מערכת העיכול" תפסו השנה מקום תודעתי נכבד עם פרסומם של יותר ויותר מחקרים בדבר ההשפעה מרחיקת הלכת שיש לאוכלוסיית המיקרואורגניזמים בגופנו על תפקודן של מערכות רבות. למשל, הקשר בין אוכלוסיית החיידקים במעי לדיכאון נתפס בעבר כמרוחק עד כלא קיים כלל. מודעות לחשיבות של מיקרוביוטה בריאה של המעיים, ושל הפוטנציאל העתידי של פרוביוטיקה.

החשיבות של בריאות העיכול משקפת את ה"בום" בעולם תעשיית הפרוביוטיקה, שצפויה להגיע להיקף של 53 מיליארד אירו עד שנת 2023. בארה"ב זינק מספר המוצרים מבוססי פרוביוטיקה מפחות מ-100 בשנת 2002 לכמעט 1,800 בשנת 2016.

בשיטוט בתערוכה מגלים כל הזמן חומרים חדשים ותובנות חדשות. למשל, חברה מאיטליה שרוצה לשנות את עולם הסוכרת באמצעות הפקת חומרים פעילים מזן תירס סגול. כורכומין מוגבר ספיגה נותר להיט מכירות והקוסמטיקה הופכת להיות חלק מהתעשייה. מה שהפתיע הוא שהבאזז סביב הקנאביס נשאר בשולי התערוכה ועושה גלים בעיקר בשוק ההון.

החזון הגדול של תעשיית התוספים הוא שבעתיד בני האדם ישתמשו בחומרים יעילים לתחזוקה תומכת בריאות על גווניה השונים ומאידך, המחלות הגדולות של האנושות: סרטן, דמנציה וסינדרום מטבולי יקבלו מענה הרבה יותר עמוק ויסודי מזה שמעניקה תעשיית התוספים בשלב זה של חייה.

■ הכותב הוא מנכ"ל הרבמד.