משרד העבודה מקים ביה"ס למקצועות החשמל לנוער חרדי

התלמידים יעבדו בחברת החשמל 1-2 ימים בשבוע, במקביל ללימודיהם • העלות השנתית של הפרויקט עומדת על 3 מיליון שקל

חיים כץ / צילום: שלומי יוסף
חיים כץ / צילום: שלומי יוסף

משרד העבודה והרווחה מקים בית ספרתיכון חדש למקצועות החשמל שישמש בני נוער מהאוכלוסייה החרדית. בית הספר יוקם ב"ישיבת אור העתיד" בגן יבנה במימון של כ-3 מיליון שקל וישתף פעולה עם חברת החשמל, שתעסיק את תלמידי כיתות י"א וי"ב באתרים שלה באשדוד ובאשקלון. בשנה שעברה הוקם בחדרה בית ספר נוסף בשיתוף עם חברת החשמל.

כל תלמיד בבית הספר יתוקצב על ידי משרד העבודה והרווחה בסכום של כ-30 אלף שקל בשנה. מי שזכתה במכרז להפעלת בית הספר היא רשת החינוך "עתיד". התלמידים יעבדו במשך 2-1 ימי עבודה בשבוע, ובמשרד העבודה מדגישים כי ייהנו מזכויות סוציאליות מלאות.

בית הספר מיועד לכיתות ט'-י"ב (כ-25 ילדים בשכבה), ובוגריו יקבלו בסיום לימודיהם תעודת חשמלאי מוסמך, שתאפשר להם לעבוד בתחום. התלמידים המצטיינים צפויים להשתלב בעבודה בחברת החשמל לאחר סיום לימודיהם. לפי המשרד, הנושאים שיילמדו בבית הספר יהיו התחומים בעלי הביקוש הגבוה ביותר במשק: חשמלאות מעשית ומיכון תעשייתי. מלבד מקצועות החשמל, התלמידים ילמדו גם עברית, אנגלית, מתמטיקה, לימודי קודש ועוד.

השר חיים כץ ציין כי "ההכשרה נבנית בשיתוף המעסיקים ובהתאם לצורכי שוק העבודה ולתלמידים מובטחת עבודה בתנאים משופרים בתום הלימודים. בית הספר החדש יסייע לצעירים מהמגזר החרדי לקבל כלים חיוניים להשתלבות מיטבית בתעסוקה, תוך התחשבות באורח חייהם, ויתרום לסגירת הפערים בחברה הישראלית".

בית הספר מצטרף ל-64 בתי ספר נוספים שנמצאים תחת משרד העבודה והרווחה ובהם לומדים תלמידים שנשרו ממסגרות לימוד אחרות, שהישגיהם היו נמוכים או שהמסגרת של חינוך מקצועי מתאימה להם יותר. המסגרת הזאת מספקת להם הזדמנות לרכוש מקצוע ולהשתלב בשוק התעסוקה. בישראל יש כ-12 אלף תלמידים כאלו בכיתות ט'-י"ב, והם לומדים תחומים כמו רכב, חשמל, קולינריה וכו'.

קיומם של בתי הספר הללו תחת פיקוחו של משרד העבודה נמצא במחלוקת ארוכת שנים, שכן רבים סבורים שהם צריכים להיות תחת אחריותו של משרד החינוך, שאף מנהל מסגרת של חינוך מקצועי-טכנולוגי, אך כזה ששם דגש רב יותר על לימודים ולא מאפשר תעסוקה בתשלום.

המבקרים טוענים כי המשמעות של העברת בני הנוער למסגרת שנמצאת תחת משרד העבודה היא העברת מסר כי ויתרו עליהם, ומה שצריך לעשות הוא לספק להם מסגרת לימודית, ככל האפשר. עם זאת, גם במשרד העבודה יכולים בני הנוער לגשת לבחינות בגרות, דבר שקורה בשיעורים לא גבוהים.

לפני כשנתיים השלים מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר עבודה בנושא וקבע כי בתי הספר יעברו למשרד החינוך, אך המהלך נבלם עם העברתו של תחום העבודה ממשרד הכלכלה למשרד הרווחה, לאחריותו של השר כץ.