כחלון בלוחמה פסיכולוגית על הזכאים: פותח בהגרלה חדשה

הגרלה נוספת למחיר למשתכן תפורסם ביולי, שעתידה לכלול בין 6,000 ל-8,000 דירות מוזלות ברחבי הארץ • "לא הקבלנים, לא הבנקים וגם לא נפילת ממשלה יעצרו את ירידת מחירי הדיור", אמר שר האוצר

משה כחלון / צילום: סטרינגר ישראל, רויטרס
משה כחלון / צילום: סטרינגר ישראל, רויטרס

במשרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון ממשיכים לפרסם הגרלות גדולות במחיר למשתכן. שר האוצר משה כחלון הודיע היום במהלך ישיבת סיעת כולנו בכנסת כי בכוונת האוצר ומשרד הבינוי והשיכון לפרסם הגרלה גדולה נוספת בחודש יולי הקרוב. מדובר בהגרלה הגדולה החמישית במספר מאז החלו להתפרסם ההגרלות הגדולות במחצית 2017. נזכיר כי ההגרלה הרביעית יצאה לדרך בסוף פברואר האחרון וכללה כ-6,700 דירות.

עוד נזכיר כי להגרלות הגדולות יתרון במסגרת הלוחמה הפסיכולוגית שמפעיל האוצר על הזכאים. כלומר, היציאה להגרלות הגדולות משמרת כבר כשנה וחצי את מיעוט העסקאות בענף הנדל"ן למגורים וזאת בגלל התמודדות הזכאים בהגרלות ואי רכישת דירות בשוק החופשי באותה העת. מסיבה זו חשוב למשרד האוצר ולמשרד הבינוי והשיכון להמשיך עם פרסום הגרלות גדולות מידי כמה חודשים.

עם זאת, לפרסום הגרלות הגדולות יש גם מחיר, והוא זכייה של הזכאים בזכות לדירה שמועד בנייתה עוד לא יודע. בעוד בתחילתה של תוכנית מחיר למשתכן נקבע כי הגרלות יפורסמו לזכאים רק עם התקדמות בהליכי היתר הבנייה, ברגע שהחליטו באוצר לפרסם הגרלות גדולות, נזנח התנאי האמור וההגרלות מתייחסות למגרשים בהם זכו קבלנים אבל ללא מועד ידוע לתחילת הבנייה. במקביל, חלק מההגרלות מתקיימות בפרויקטים שגם מועד מסירת הקרקע לקבלן עוד רחוקה ויכולה להיות גם שנה וחצי מיום הזכייה במכרז.

על פי דברי שר האוצר, ההגרלה הגדולה החמישית צפויה לכלול בין 6,000 ל-8,000 דירות מוזלות. במקומות שונים בארץ. טרם פורסמו פרטים נוספים. נזכיר כי בהגרלה הרביעית הגדולה, בפעם הראשונה מספר הדירות שהוגרלו לא זכה לביקוש של 100% מצד הזכאים ומאות דירות נותרו ללא ביקוש ושווקו בהגרלות נוספות בהמשך. מדובר בעיקר בפרויקטים בפרפריה בהם הביקוש מצד הזכאים נחלש. במקביל, תוצאות מכרזים בחודשים האחרונים מעידים כי גם הביקוש של הקבלנים למכרזי מחיר למשתכן בפריפריה נחלש אף הוא כאשר מכרזים ביישובי הפריפריה נכשלים.

כדי לנסות ולהגדיל הביקוש למכרזים בפריפריה וגם להגדיל את האטרקטיביות לזכאים, אושרה לאחרונה החלטה חדשה בקבינט הדיור שקובעת כי גם משפרי הדיור שיוכלו לרכוש דירות מוזלות יהיו זכאים למענקים בגובה 40 אלף שקל או 60 אלף שקל (בהתאם ליישוב).

"לא הקבלנים, לא הבנקים וגם לא נפילת ממשלה יעצרו את ירידת מחירי הדיור", כך אמר שר האוצר בישיבת הסיעה, "בשבוע שעבר, התבשרנו על ירידה נוספת במחירי הדיור. לראשונה זה למעלה מעשור, ירידת מחירים שנתית. מתחילת השנה מחירי הדירות ירדו ב-2.7%. אם הקצב הנוכחי יימשך אנחנו מדברים על קצב שנתי של כ-8%".

עוד אמר שר האוצר כי: "לצערי, יש כל מיני גורמים שלא שותפים לשמחה. גורמים אינטרסנטיים שמנסים למכור לציבור ספינים ואשליות. לספר לצעירים שמדובר רק במגמה זמנית, ועוד מעט המחירים כבר יחזרו לעלות, שמדובר ב"ביקושים כבושים" וכל מיני סיסמאות. אין להם שום קשר למציאות. הם מספרים שהנה, תכף הממשלה תיפול והמחירים יחזרו לבעור. הם לא מוכנים להסתגל למצב החדש. לאחר למעלה מ-10 שנים המגמה התהפכה. אני מודיע כאן, גם לזוגות הצעירים, הירידה הזו יציבה. הרכבת הזו עלתה על המסילה ואף אחד לא יעצור אותה: לא האינטרסנטים, לא הקבלנים ולא הבנקאים. היא תגיע ליעד הסופי שלה - פתרון משבר הדיור".