ארגנטינה תקבל סיוע מקרן המטבע - מה היקפו וכמה מהר יגיע?

הפזו ושוק המניות בארגנטינה מאבדים במהירות גובה, ונדמה שחילוץ כספי הוא דבר מה מתבקש • כאשר התוכנית תסתיים, ארגנטינה תחויב לפרוע את ההלוואה במלואה בפרק זמן של כשנתיים

נשיא ארגנטינה, מאוריסיו מאקרי / צילום: רויטרס, Andres Stapff
נשיא ארגנטינה, מאוריסיו מאקרי / צילום: רויטרס, Andres Stapff

מבחן חדש למעבדות החילוץ של קרן המטבע הבינלאומית נמצא כעת בדרך, כאשר הפזו ושוק המניות בארגנטינה מאבדים במהירות גובה, אבל כמה שאלות גדולות עדיין לא נפתרו, והתשובות עלולות לטלטל את שוקי ההון.

חילוץ כספי נראה צפוי מאוד. קרן המטבע אומרת שמדובר על "הסכם Stand by", שבו ארגנטינה תקבל עירוי גדול של מזומנים כדי לשרוד את המשבר המידי, ואחר כך תצטרך להחזיר אותו בלוח זמנים מהיר יחסית. תנאים רבים של ההלוואה נקבעים מראש: התוכנית תהיה דומה לקו אשראי שזמין לשלוש שנים, לא יותר, שארגנטינה תוכל למשוך ממנו כרצונה. הריבית תיקבע לפי נוסחה ספציפית מאוד, ותעלה ככל שהתוכנית תימשך יותר כדי "להרתיע שימוש גדול וממושך במשאבי קרן המטבע". כאשר התוכנית תסתיים, ארגנטינה תחויב לפרוע את ההלוואה במלואה, בפרק זמן של כשנתיים.

המשקיעים ממתינים לפרסום פרטי המפתח הללו:

מה יהיה היקף החילוץ?

ההערכות הראשונות דיברו על קו אשראי של 30 מיליארד דולר, אבל כאשר הפזו ממשיך ליפול, המשקיעים בורחים מהמדינה ויתרות מט"ח שלה מתדלדלות. בשוקי ההון תוהים כעת אם 30 מיליארד דולר יספיקו.

"אם כלכלנים יחשבו מספר לגודל חבילת החילוץ שארגנטינה צריכה, ההערכות יהיו שהמספר הזה עשוי להיות רק 30 מיליארד דולר", אמר רובין ברוקס, מנהל וכלכלן ראשי במכון למימון בינלאומי, התאחדות של מוסדות פיננסיים שהיא גם מכון מחקר לשווקים מתעוררים. "השאלה החשבה ביותר אולי היא כמה חילוץ צריך כדי למנוע התקפות ספקולטיביות על הפזו", אמר ברוקס.

אם התוכנית תהיה קטנה מדי, המשקיעים ימשיכו למכור את המטבע הארגנטיני, להוריד את ערכו עוד יותר ובכך להעמיק את הקשיים הכלכליים עוד יותר. מלבד הקושי לפרוע חובות חוץ, הפזו החלש יעלה גם את האינפלציה.

ברוקס אומר שבשיחות שהוא מקיים עם עמיתיו במוסדות הפיננסיים, הסכום שנראה להם מתאים קרוב יותר ל-40-50 מיליארד דולר.

כמה מהר יגיע החילוץ?

השאלה החשובה השנייה היא כמה מהר יכול להתגבש סיוע החירום לארגנטינה. הפזו נחלש כעת. החובות כבר מגיעים לפדיון. "החילוץ הזה הולך ומתייקר כאשר הדברים נגררים", אמר ברוקס.

דובר האוצר הארגנטיני אמר שתוכנית כזו דורשת בדרך כלל כשישה שבועות, אבל ייתכן שזו תחזית מוגזמת. ארגנטינה תוכל להכריז על ניצחון על המשבר אם החילוץ יגובש ב-5-4 שבועות, מה ששורה של משקיפים בקרן המטבע רואים כאפשרי. עסקה מהירה יותר צפויה להרגיע את השווקים, ואילו עסקה שתיקח שישה שבועות או יותר לגבש תיראה אולי כסימן לבעיות עמוקות יותר.

מהם היעדים הפיסקליים?

הלוואות של קרן המטבע באות עם תנאים. בתמורה להלוואה, הציפייה היא שהמדינה תנקוט צעדים משמעותיים ליציאה ממצבה. מאחר שבארגנטינה פירוש הדבר במידה רבה גירעונות תקציביים גדולים ועקשניים, חלק גדל מהדיונים יהיה על קביעת יעדים לצמצום הגירעונות הללו, להם יסכימו קרן המטבע והנשיא מאוריסיו מאקרי. לממשלה יש כבר יעד של צמצום הגירעון התקציבי ל-2.7% מהתמ"ג בלבד השנה.

"אם קרן המטבע רוצה להקל את החיים הפוליטיים של מאקרי, היעדים שלה צריכים להיות קרובים לאלו שהממשלה קבעה", אמר חורחה מריסקל, מנהל ההשקעות בשווקים מתעוררים בחברת UBS גלובל ניהול הון. "כך תוכל קרן המטבע להקרין קצת גמישות".

אם כך יהיה, כל דבר יהיה קל יותר. לעומת זאת, אימוץ יעדים הדוקים יותר כדי שארגנטינה תהיה יציבה יותר מבחינה תקציבית ייצור קשיים פוליטיים למאקרי, שכבר נתקל באופוזיציה פוליטית גדולה במאמציו לרסן את ההוצאה הציבורית.

"קרן המטבע הולכת על חבל דק, כי אם הם יהיו קלים מדי עם ארגנטינה, הם יקבעו תקדים למדינות אחרות", אמר מריסקול.

ייתכנו כמה תנאים נוספים לתוכנית הסיוע, שגם הם יהפכו לחשובים, אבל השאלות גדלות לפי שעה הן אם היקף המלווה יהיה קרוב יותר ל-30 מיליארד או 50 מיליארד דולר, אם התהליך יהיה קרוב יותר לשלושה או שישה שבועות, ואם ארגנטינה תוכל לעמוד ביעדים התקציביים שתקבע קרן המטבע.