ADO | בלעדי

הראל רוכשת 15% מחברת גולדן קפיטל לפי 2 מיליארד ש'

גולדן קפיטל של משפחת דיין מחזיקה נדל"ן בשווי כולל של יותר מ-500 מיליון אירו, עם פיזור בכל רחבי גרמניה • נכון לסוף 2017 ניהלה קבוצת הראל נכסים בהיקף כולל של כ-214 מיליארד שקל

סמי בבקוב / צילום: איל יצהר
סמי בבקוב / צילום: איל יצהר

קבוצת הביטוח הראל, שאת השקעותיה מנהל סמי בבקוב, ממשיכה להרחיב את תיק הנדל"ן בחו"ל שבתיקי העמיתים והמבוטחים שלה, והפעם בגרמניה. ל"גלובס" נודע כי הראל השלימה באחרונה עסקת אקוויטי, שבמסגרתה השקיעה כ-280 מיליון שקל בתמורה ל-15% ממניות חברת הנדל"ן הפרטית גולדן קפיטל, ששייכת לקבוצה Vivion של משפחת דיין.

גולדן קפיטל, שאותה מוביל אמיר דיין, פועלת לביצוע עסקאות עם פוטנציאל השבחה. העסקה נעשתה לפי שווי חברה של כ-2 מיליארד שקל לגולדן קפיטל, כשלפי ההערכות, הכספים שהושקעו על ידי הראל בחברת הנדל"ן הגרמנית ישמשו את האחרונה לביצוע השקעות בפיתוח והשבחה של נכסים קיימים ורכישת נכסים חדשים.

ככל הידוע, שווי הנכסים הכולל של גולדן קפיטל עומד כיום על יותר מ-500 מיליון אירו. מדובר בפורטפוליו שכולל יותר מ-30 נכסים בעלי פיזור סקטוריאלי וגיאוגרפי בכל רחבי גרמניה. הפעילות של גולדן קפיטל היא בתחומי המשרדים, המגורים, בתי המלון והמסחר, במיקומים מרכזיים בערים גדולות בגרמניה, לרבות ברלין, דיסלדורף, מינכן, האנובר, לייפציג וערים נוספות.  ככל הידוע, האסטרטגיה העסקית של גולדן קפיטל מתבססת על איתור נכסים בעלי פוטנציאל השבחה משמעותי (נכסי Value-Add ונכסים Opportunistic), שמטרה להשיא תשואה דו-ספרתית.

משפחת דיין, שיצרה לעצמה הון גדול בעסקי הנדל"ן בגרמניה, רכשה אשתקד נתח משמעותי מחברת הנדל"ן המניב איי.די.או  (ADO), שנסחרת בבורסה של תל-אביב ופועלת בשוק הדירות של ברלין. רכישה זו, שבוצעה החל בסוף אוגוסט האחרון, יחד עם קרן הפרייבט אקוויטי האירופית אפולו, פתחה אפשרות למאבק שליטה מול החברה האם של ADO, קבוצת שיכון ובינוי (שו"ב) של שרי אריסון.

בסופו של דבר, חתמו הצדדים על הסכם ניהול משותף ב-ADO, הנסחרת כיום בשווי שוק של 1.86 מיליארד שקל. משפחת דיין (באמצעות משה דיין) מחזיקה כיום ב-19.7% ממניות ADO, הפועלת בשוק הדירות של ברלין באמצעות החזקה של 38.2% ממניות חברת ADP, שמניותיה נסחרות בבורסת פרנקפורט. ADO היא בעלת אופי פעילות שונה מזה של גולדן קפיטל, ואין קשר בין השתיים.

הראל מגוונת את תיק ההשקעות

מי שמנהל את השקעות הראל בנדל"ן הוא רון קובלסקי, סמנכ''ל בכיר וראש אגף השקעות נדל"ן בחטיבת ההשקעות. להראל נוכחות משמעותית בתחום הנדל"ן להשקעה, והיא יצרה לעצמה - ובעיקר לעמיתיה ולמבוטחיה - פורטפוליו נדל"ן מניב בהיקף גבוה, של כ-15 מיליארדי שקל. בדומה לעסקאות קודמות שקידמה הראל, כמו גם מוסדיים גדולים אחרים, העסקה נעשית מכיוון שהנכסים של גולדן קפיטל מחזקים את רכיב ההשקעות האלטרנטיביות שלה, וזאת בימים של ריביות אפסיות וגאות במחירי הנכסים הסחירים.

להראל החזקות ישירות בנדל"ן בארץ ובחו"ל. הקבוצה, שנמצאת בשליטת משפחת המבורגר, נוהגת לפעול בחו"ל עם שותפים מקומיים, לרוב עם נגיעה לישראל. כך, לפני חודשים ספורים חשפנו כי הראל וקבוצת CIM האמריקאית רכשו יחד בניין משרדים בסן פרנסיסקו שבקליפורניה, בעלות של 435 מיליון שקל. הייתה זאת העסקה השנייה של הראל ושל CIM, הנמצאת בשליטת צמד הישראלים לשעבר, אבי שמש ושאול קובה, לאחר שהצדדים כבר רכשו יחד מתחם משרדים ומסחר במרכז העסקים בדאלאס שבטקסס. נוסף על כך, רכשה הראל עוד נכסים רבים בארה"ב ובאירופה, ובהם, בין השאר, מקבץ נכסי לוגיסטיקה בארה"ב בכ-380 מיליון דולר ובניין משרדים במרכז לוס אנג'לס יחד עם קרן הריט האמריקאית Colony NorthStar.

לפיכך, מבחינת הראל מדובר בהשקעה שמגוונת את תיק השקעות המבוטחים והעמיתים, בנכס מניב שאמור להוות עוגן של תזרים חיובי בתיק ההשקעות, ללא תלות ישירה במתרחש בשוקי ההון. נכון לסוף 2017 ניהלה קבוצת הראל נכסים בהיקף כולל של כ-214 מיליארד שקל, מתוכם כ-172 מיליארד שקל בכספי הנוסטרו של קבוצת הביטוח ומנכסי העמיתים באפיקי החיסכון לטווח ארוך.