"נבחרת הכוכבים" של פולקסווגן גייסה חוב של 1.5 מיליארד שקל

המנפיקה, חברת צ'אמוס, רכשה בעשור הקודם פורטפוליו הכולל 85 נכסי נדל"ן בבריטניה המשמשים כאולמות תצוגה ומכירה של רכבי קבוצת פולקסווגן • בין בעליה נמצאים ג'ורג' חורש, אלייד של סוארי, יגאל אהובי וצביקה בירן • סדרה א' הונפקה בת"א בריבית של 4.3% שצמודה לליש"ט

יצחק סוארי / צילום: תמר מצפי
יצחק סוארי / צילום: תמר מצפי

הנפקת איגרות החוב הגדולה של חברת צ'אמוס (Chamoss) בתל-אביב הושלמה ביום חמישי האחרון. החברה, שבין בעלי מניותיה נמנים כמה מבכירי המשק הישראלי, השלימה בשבוע שעבר גיוס של כ-1.5 מיליארד שקל (311 מיליון ליש"ט) בהנפקה של איגרות חוב פרטיות מסדרה א'. את ההנפקה הובילה חברת לידר הנפקות והשתתפו בה חברות ביטוח וקופות גמל מובילות. בעקבות השלמת ההנפקה תחל סדרת האג"ח להיסחר במערכת רצף מוסדי, המיועדת למסחר בין גופים מוסדיים.

צ'אמוס היא חברה פרטית שהוקמה בשנת 2005 באיי הבתולה הבריטיים (BVI), כדי לרכוש מפולקסווגן בריטניה פורטפוליו הכולל 85 נכסי נדל"ן, ולהשכיר לה אותם בחזרה. מדובר בנכסים המשמשים כאולמות תצוגה ומכירה של כלי רכב מתוצרת קבוצת פולקסווגן (פולקסווגן, אאודי, סיאט וסקודה), ואשר ממוקמים ברחבי בריטניה. בעלי המניות של צ'אמוס כוללים בין היתר את יבואן טויוטה ג'ורג' חורש, קרן אלייד בראשות יצחק סוארי, יגאל אהובי וצביקה בירן.

את רכישת הנכסים מימנה אז הלוואה בנקאית, שכנגדה שועבדו הנכסים למלווים. התמורה מהנפקת האג"ח הנוכחית תשמש לפירעון אותה הלוואה בנקאית, כשלאחר מכן יקבלו מחזיקי האג"ח שיעבוד מלא וראשון על כלל הנכסים.

מנתונים שהעבירה צ'אמוס לגופים המוסדיים, עולה כי מדובר בנכסים מניבים בעלי שווי כולל של 454 מיליון ליש"ט (2.2 מיליארד שקל) שהניבו ב-2017 רווח גולמי מפעילות השכרה (NOI) של 28 מיליון ליש"ט (135 מיליון שקל). חלקה של החברה ב-NOI הסתכם ב-27 מיליון ליש"ט ושיקף ירידה קלה של כ-1% בהשוואה ל-2016.

דירוג Aa3 בהנחת יחס LTV של כ-68%

סדרה א' שגויסה תיפרע ברובה בעוד כעשר שנים, כך שלאג"ח משך חיים ממוצע (מח"מ) של 6.8 שנים. האג"ח הונפקה בריבית של 4.3% צמודה לליש"ט, אולם עד לרישומה למסחר היא תשלם ריבית של 5.1% המשקפת מרווח של 391 נקודות בסיס מאג"ח מקבילה של ממשלת בריטניה, ומרווח של 335 נקודות בסיס מאג"ח מקבילה של ממשלת ישראל.

האג"ח של צ'אמוס זכו לדירוג גבוה יחסית של Aa3 מחברת מידרוג. לדברי מידרוג, הנכסים שישועבדו לטובת מחזיקי האג"ח הוערכו בידי שמאי לפי שווי של 454 מיליון ליש"ט במקרה של מכירתם לגורם שלישי, או לפי שווי של 432 מיליון ליש"ט לפי חוזי השכירות הקיימים. כך, שלפי הערכת השמאי היחס שבין היקף החוב לשווי הנכסים (LTV) עומד על כ-68%.

עוד מציינת מידרוג, כי לפי אותה הערכת שמאי עומד שווי הנכסים המגבים ללא שוכרים על 280 מיליון ליש"ט. תרחיש הבסיס של מידרוג קובע כי בסוף חיי האג"ח תעמוד יתרת החוב על 135 מיליון ליש"ט, וה-LTV יסתכם בטווח של 42%-49%. כך, שבמועד זה תידרש החברה למימון מחדש בהיקף של כ-43% מהסכום שגויס כעת.