רשות המסים מעלה הילוך למיסוי מלא של גוגל בישראל

ל"גלובס" נודע כי לאחרונה בוצעו מספר פעילויות משפטיות במטרה לנטר את התנהלותה הכספית של גוגל, לרבות באמצעות חשבונות של ישראלים הפועלים מולה • לפני כשנתיים החלה רשות המסים לבדוק את הפעילות של החברות בישראל כדי לגבש המלצות אם יש לחייב אותן לשלם מסים

גוגל / צילום: שאטרסטוק
גוגל / צילום: שאטרסטוק

רשות המסים מעבירה הילוך במאבק נגד תשלומי החסר של גוגל ופייסבוק בישראל: ל"גלובס" נודע כי לאחרונה בוצעו מספר פעילויות משפטיות במטרה לנטר התנהלות כספית של מספר גורמים ישראליים מול גוגל אירלנד.

כפי שנחשף ב"גלובס", כבר לפני כשנתיים החלה רשות המסים בבדיקה שמטרתה ללמוד לעומק את הפעילות של החברות בישראל כדי לגבש המלצות אם יש לחייב אותן לשלם מסים בארץ. פייסבוק וגוגל רשומות כחברות שפעילותן באירלנד - מקלט מס ידוע ומצב המאפשר להן לא לשלם מסים בישראל. הטענה המרכזית של שתיהן לאורך השנים הייתה כי הן לא מחזיקות פעילות מכירות בישראל, וכי כל התשתית שהן בנו היא של יועצים בלבד.

בעת פתיחת החקירה נפגשו חוקרים של רשות המסים עם חברות מדיה ולקוחות שעמם עובדות גוגל ופייסבוק, כדי להיטיב ללמוד על שיטות הפעולה של שתי החברות מול השוק המקומי. החוקרים שאלו שאלות מפורטות לגבי מידת מעורבותם של אנשי פייסבוק וגוגל בקמפיינים, ניסו להבין האם וכיצד עוזרים אנשי החברות לסוכנויות וללקוחות בגיבוש קמפיינים, בפילוחים וטרגוטים, האם הם ממליצים על הגדלות בתקציב, ומה מידת המעורבות המסחרית שלהם.

מהפגישות אז התרשמו גורמים בתעשייה כי החוקרים מנסים לבסס תשתית לטענות כי הצוות הישראלי של פייסבוק וגוגל לא רק מיישם המלצות מחו"ל אלא גם קובע מהלכים בעצמו, ויש לו מערכות יחסים אמיתיות ועצמאיות עם סוכנויות ולקוחות.

תשלומי החסר של גוגל ופייסבוק מהוות עבור המדינה אובדן הכנסות עצום, שכן שתי החברות מחזיקות נתח הולך וגדל בשוק הפרסום. הבנה זאת של גורמים בתעשייה גרמה בעבר להרבה ביקורת שכוונה לרשות המסים ואפילו פנייה שנעשתה לבג"ץ במטרה לחייב את המדינה למסות את התאגידים הבינלאומיים. בכירים ברשות המסים דחו בעבר טענות על התמהמהות לכאורה של הרשות בענייו והתבטאו שוב ושוב בנוגע לכוונתם לשנות את המצב הקיים.