האיחוד שובר את הכלים: יגן על חברות מסנקציות אמריקאיות

האיחוד האירופי יאמץ תקנות המכונות Blocking Statute, שיהפכו את הציות לסנקציות אמריקאיות על איראן ללא-חוקי ובכך יספקו הגנה לחברות שימשיכו את הסחר עם המדינה

נשיא הנציבות האירופית ז'אן קלוד יונקר ונשיא האיחוד דונלד טוסק בסופיה היום / צילום: רויטרס
נשיא הנציבות האירופית ז'אן קלוד יונקר ונשיא האיחוד דונלד טוסק בסופיה היום / צילום: רויטרס

האיחוד האירופי יאמץ בהקדם תקנות שיגנו על חברות אירופיות מפני ההשלכות האפשריות של סנקציות אמריקאיות נגדן; כך הודיע נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר, בתום פסגה של 28 מנהיגי האיחוד האירופי, שהתקיימה אתמול והיום (ה') בסופיה, בירת בולגריה.

תקנות אלו לא יושמו בשני העשורים האחרונים, וההודעה על אימוצן נתפסת כעליית מדרגה בעימות החזיתי בין האיחוד האירופי לארה"ב בסוגיה האיראנית, לצד העימותים הנוספים הקיימים בין הצדדים בנושאי סחר ואקלים. "הזמן לפעול הוא עכשיו", אמר יונקר היום בצהריים.

ההחלטה נוגעת לאשרור מחדש של תקנות המכונות Blocking Statute של האיחוד האירופי, שאומצו ב-1996, כך שיחולו גם על הסנקציות האמריקאיות שכבר הוכרזו ואלה שצפויות להיות מוכרזות על ידי הקונגרס בהמשך השנה בנוגע לאיראן. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכריז בשבוע שעבר על פרישה מהסכם הגרעין, ועל הטלת סנקציות "חמורות ביותר" על כל מדינה או חברה שתסייע לאיראן. התקנות הופכות את הציות לסנקציות אמריקאיות על איראן ללא-חוקי, ובכך מספקות הגנה לחברות שימשיכו את הסחר עם הרפובליקה האיסלאמית. הן גם קובעות מנגנון פיצויים למי שיינזקו כתוצאה מהסנקציות, או מאי-יישומן.

נשיא הנציבות האירופית יונקר אמר את הדברים כשלצדו נשיא האיחוד, דונלד טוסק, שתקף אתמול בחריפות את טראמפ, וכתב בטוויטר "עם חברים כאלה מי צריך אויבים". טוסק גם הודה בסרקזם לטראמפ על כך ש"הבהיר" לאיחוד האירופי כי הוא יכול לסמוך רק על עצמו. יונקר הודיע היום כי אשרור התקנות יתבצע כבר מחר בבוקר, והן יוכלו להגן על חברות אירופיות מאוגוסט הקרוב.

עם זאת, ההגנה שהן יספקו לחברות גדולות רב-לאומיות, שלהן עסקים רבים בארה"ב (כמו חברת הנפט הצרפתית "טוטאל", למשל, שחתמה על חוזים בשווי מיליארדים עם איראן), מוגבלת. קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה היום כי האיחוד בוחן כיצד להגן על "עסקים קטנים ובינוניים" המנהלים עסקים עם איראן, אך כי "לא כדאי להפיץ אשליות" שאפשר יהיה להגן על העסקים של החברות הגדולות עם טהראן. למרות זאת, עצם נכונות האיחוד לאיים באימוץ תקנות אלה מהווה "שבירת כלים" ביחסים העדינים מול ארה"ב.

מנהיגי האיחוד הבהירו בהצהרות פומביות במהלך הפסגה, כי האיחוד יישאר מחויב להסכם הגרעין האיראני, אולם לראשונה הזכירו גם את תוכנית הטילים האיראנית ואת הצורך לוודא כי אין תוכנית גרעין איראנית גם אחרי 2025, אז מסתיים ההסכם הנוכחי. "עלינו להישאר מחויבים להסכם הגרעין, ולנהל מגעים עם איראן גם על נושאים אחרים, כמו תוכנית הטילים הבליסטיים", אמרה מרקל בהצהרה שפורסמה במהלך הוועידה. נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי להסכם הנוכחי "צריך להתווסף הסכם בנוגע לנוכחות איראן במזרח התיכון ולמצב אחרי 2025".

בנוגע לעימות בנושאי הסחר, הודיעה מרקל כי האיחוד מצפה לפטור גורף בארה"ב ממכסי מגן על פלדה ואלומיניום, אולם לראשונה אמרה כי הוא האיחוד מוכן לנקוט בתמורה ב"צעדים הדדיים" שיורידו מכסים בפני חברות אמריקאיות. מרקל תבקר מחר במוסקווה, שם תיפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.