ספקים | בלעדי

רמי לוי לספקים: השוו תנאי הסחר בקופיקס ובגוד פארם

ירידת מחירים בדרך? לוי פנה לספקים במטרה להוריד מחירי קנייה עבור שתי הרשתות העירוניות שאליהן נכנס לאחרונה כשותף • צפוי להשלים בחודש הבא רכישת 51% מקופיקס • גוד פארם תקים מחלקות לתינוקות, טבע ובישום

רמי לוי / צילום: איל יצהר
רמי לוי / צילום: איל יצהר

רמי לוי מסתער על הספקים במטרה לשפר את תנאי הסחר של החברות החדשות בקבוצה שבשליטתו: שבועות אחדים לאחר שהשלים את העסקאות לכניסתו כשותף ברשתות קופיקס, שפועלת בתחום המרכולים העירוניים ובתחום בתי הקפה, וברשת גוד פארם, ל"גלובס" נודע כי לוי פנה לספקים הגדולים בתחום המזון והטואלטיקה בדרישה להשוות את תנאי הסחר של שתי הרשתות לאלה שמהם נהנית רשת הדיסקאונט הגדולה שבשליטתו. 

מדובר במהלך משמעותי עבור שתי הרשתות, שרחוקות מלהחזיק בידיהן את העוצמה של רשת רמי לוי שיווק השקמה, ושצפויות להתחיל כעת ליהנות מהיתרונות שמאפיינים את רשת הקמעונאות השלישית בגודלה במשק. 

כמו כן, שיפור תנאי הסחר של קופיקס לרמה הנהוגה ברשת רמי לוי צפויים להביא להוזלה של 15%-5% מהמחירון לפיו פועלת קופיקס כיום, מה שיאפשר לו להוזיל עלויות ומחירים גם עבור הצרכן או לשפר את תוצאות החברה.

ל"גלובס" נודע כי הספקים שמהם רוכשת רשת גוד פארם סחורה קיבלו בימים האחרונים מכתבים הדורשים מהם להשוות את תנאי הסחר לאלה של רשת רמי לוי. אדם פרידלר, מבעלי ומייסדי רשת גוד פארם, התייחס למהלך ואמר ל"גלובס": "נדהמתי כשראיתי את המחירים שרמי לוי משיג". 

השיפור בתנאי הסחר
 השיפור בתנאי הסחר

בשבוע הבא, נציין, צפוי להיפתח הסניף העשירי של רשת גוד פארם בחולון, בשטח גדול באופן משמעותי מהסניפים שפתחה הרשת עד כה, ולהתפרס על שטח של 280 מ"ר. מדובר בצעד ראשון לקראת הקונספט החדש של הסניפים שיכללו 3 מחלקות חדשות: מחלקת מוצרי תינוקות, מחלקת תוספי תזונה וטבע, ומחלקת בישום שבהמשך תכלול גם קוסמטיקה.

עוד נודע כי לוי, שרכש לאחרונה 20% ממניות קבוצת קופיקס, צפוי להשלים כבר בחודש הבא את העסקה לרכישת נתח נוסף ממניות הרשת הציבורית - מה שיהפוך אותו לבעל השליטה עם 51% מהמניות. לקראת המהלך הזה, החל לוי כאמור לפעול בימים אלה גם לשיפור תוצאותיה של קבוצת קופיקס באמצעות התאמת התנאים המסחריים שבהם היא רוכשת סחורה לתנאים שרשת רמי לוי שיווק השקמה שבשליטתו נהנית מהם היום. 

כך, בימים האחרונים פונה גם קופיקס לספקיה הגדולים בדרישה להשוות את תנאי הסחר שלה לאלה של רשת הדיסקאונט של לוי. מדובר גם בספקים של סופר קופיקס, רשת הסופרמרקטים שבבעלות הקבוצה בשותפות עם קרן גרין לנטרן בניהולו של ריצ'י האנטר, וגם לספקים של רשת בתי הקפה של קופיקס שנדרשו להתאים את התנאים שלהם לכוח הקנייה של לוי. 

תמהיל המוצרים יגדל באופן ניכר

כיצד נחלקת המכירה של המוצרים בסופר קופיקס ומה הם שיעורי הרווחיות מכל תחום? כשליש ממכירות המרכולים של קופיקס נעשה במוצרי "מכולת", כששיעור הרווחיות למוצר ב-2017 עמד על 21%. כמעט רבע מהמכירות שייכות למוצרים "מצוננים" עם שיעור רווחיות נמוך יותר של קרוב ל-17%. כמו כן, כ-13% מהמכירות במרכולים מגיעות מרכישת מוצרי קרון הקפה שעליהם שיעור הרווחיות גבוה באופן משמעותי (54%). ואילו בתחום הפירות והירקות שיעור הרווחיות נמוך יותר ועומד על 12.5% בלבד. 

תוצאות קופיקס
 תוצאות קופיקס

כיום סופר קופיקס מפעילה רשת מרכולים המונה כ-30 סניפים במרכזי ערים, ששטחם הממוצע הוא כ-200 מ"ר. ברשת נמכרים כ-1,200 מוצרים בסיסיים ממרבית הקטגוריות הבולטות בצריכה הביתית במחיר אחיד של 5 שקלים לפריט, לצד מספר מוצרים משלימים לסל הקנייה במחיר העולה על 5 שקלים. בנוסף מחזיקה החברה במינימרקט בפרדסיה שאינו חלק מהרשת ומציע מגוון רחב יותר ומוצרים שאינם במחיר אחיד. לוי מתכוון כעת לבטל את המחיר האחיד ולהגדיל באופן ניכר את תמהיל המוצרים שנמכר כיום ברשת. 

המכירות של סופרקופיקס
 המכירות של סופרקופיקס

עם הפיכתו לבעל השליטה בקופיקס וגוד פארם, לוי יוצר לעצמו בסיס פעילות משמעותי בתוך השכונות והערים המונה כ-40 סניפים. כיום רשת רמי לוי מתבססת על חנויות דיסקאונט שלא במרכזי הערים, ולמרות ניסיונות שלו ליצור פעילות שתוכל להתחרות בשופרסל אקספרס, טיב טעם בעיר ומגה בעיר של יינות ביתן - הוא עדיין לא הצליח בכך. פעילויות המרכולים בתוך הערים והשכונות מתאפיינות בשיעורי רווחיות גבוהים באופן ניכר מאלה של חנויות הדיסקאונט הענקיות, והן פחות תחרותיות מבחינת מחירים.

הכניסה של לוי לתוך הערים עשויה להביא לירידת מחירים, אך יש לזכור שני מעצורים לירידה הזו: ראשית, לוי מבצע את המהלך בין היתר גם על מנת לשפר את הרווחיות שלו, ושנית, מדובר בסניפים עירוניים קטנים באופן יחסי.

המהלכים הללו מתרחשים ימים אחדים לאחר שנחשף ב"גלובס" כי מנכ"ל קופיקס, יקי ודמני, סיים את תפקידו, וימים ספורים לפני הדוחות הכספיים של קופיקס, אז יידרש לוי למנות מנכ"ל חדש מטעמו.