הסכם שת"פ בין אייר פראנס KLM, דלתא ווירג'ין אטלנטיק

חברות התעופה חתמו על הסכמים לחיזוק השותפות הטרנס-אטלנטית • עם השלמת ההסכם, אייר פראנס-KLM תרכוש 31% מווירג'ין אטלנטיק תמורת 220 מיליון ליש"ט

מטוס אייר פראנס / צילום: רויטרס
מטוס אייר פראנס / צילום: רויטרס

חברות התעופה אייר פראנס-KLM, דלתא איירליינס ווירג'ין אטלנטיק חתמו על הסכמים לחיזוק השותפות הטרנס-אטלנטית. עם השלמת ההסכם, אייר פראנס-KLM תרכוש 31% מווירג'ין אטלנטיק, אשר מוחזקת כיום על-ידי קבוצת Virgin Group, תמורת 220 מיליון ליש"ט.

המגמה העולמית בענף התעופה של קונסולידציה בין חברות מקבלת ביטוי בהסכם המשותף בין אייר פראנס-KLM, דלתא, ו-וירג'ין אטלנטיק. ההסכם צפוי להגדיר את מבנה הניהול ושיתוף-הפעולה המסחרי והתפעולי בין החברות.

עוד קובע ההסכם כי Virgin Group תשמור על תפקיד יו"ר חברת וירג'ין אלטנטיק וכן על 20% מהחזקותיה. דלתא איירליינס תשמור על 49% מהחזקותיה.

ההסכם נדרש לאישורים רגולטוריים, ואם יאושר, החברות יוכלו להציע רשת טיסות וקווים במפת מסלולים רחבה.

עוד קובע ההסכם, בדומה להסכמים בין קבוצות אחרות של חברות תעופה, כי הטבות מועדוני הנוסע המתמיד של החברות, לרבות היכולת לצבור ולהשתמש במיילים, ייושמו בכל אחת מהחברות. בדומה להסכמים הקיימים בין קבוצת לופטהנזה ויונייטד, ההסכם יאפשר להציע לנוסעים חיבורים נוחים בין הטיסות של החברות השונות ושילובים של מקטעי טיסה. עוד יכלול ההסכם את האפשרות להיכנס לטרקליני העסקים של כל אחת מהחברות לנוסעי העלית של החברות.

אייר פראנס עלתה לאחרונה לכותרות לאור משבר שפקד את החברה עם הודעת המנכ"ל על עזיבתו לאור סכסוך ממושך עם העובדים. השיבושים בטיסות היו לאור משא-ומתן ממושך של נציגי העובדים אל מול ההנהלה במטרה לגבש הסכם עבודה חדש. השיבושים נגרמו לאור הסכם שהעובדים סירבו לקבל. מניית אייר פראנס  הגיבה בצניחה, והשביתה הממושכת שהתרחשה לאור הסכסוך הובילה להפסדים של מיליוני אירו.

לאחרונה הודיעה אייר פראנס על מינוי מנכ"ל חדש, במקומו של ז'אן מארק ז'נייאק שהחליט לסיים את תפקידו אחרי כשנתיים. השבוע עבר ניהול הקבוצה לידי ועדת ניהול זמנית שתכלול 3 מנהלים בכירים: המנהל הפיננסי הראשי של הקבוצה, פרדריק גאז'יי, שישמש כמנכ"ל הזמני וכדובר הקבוצה; מנכ"ל אייר פראנס, פרנק טרנר; ומנכ"ל KLM, פיטר אלברס; אשר משמשים כסמנכ"לים בקבוצה. שלושתם ימשיכו במקביל למלא את תפקידיהם הנוכחיים. חברת המועצה, אן מארי קודר, מונתה לתפקיד יו"ר מועצת המנהלים.

קבוצת התעופה אייר פראנס-KLM נולדה מאיחודן של שתי חברות התעופה, אייר פראנס הצרפתית ו-KLM ההולנדית, בשנת 2004. הקבוצה מפעילה טיסות ליותר מ-314 יעדים ו-116 מדינות ברחבי העולם, באמצעות חמשת מותגיה: אייר פראנס, KLM, JOON, טראנסוויה ו-HOP! יחד עם צי של 537 מטוסים ו-98.7 נוסעים (נכון ל-2017), אייר פראנס KLM מפעילה עד כ-2,300 טיסות יומיות, בעיקר משארל דה-גול, פאריז וסכיפהול, אמסטרדם.

אייר פראנס ו-KLM משתייכות לברית התעופה הבינלאומית SKYTEAM, בה פועלות 20 חברות תעופה. הברית מציעה כ-16,600 טיסות יומיות ל-1070 יעדים ב-177 ארצות וכ-500 טרקלינים בכל רחבי העולם.