איגוד הביטקוין: הודעת מבקר המדינה - מסר בעייתי למשקיעים

איגוד הביטקוין פנה היום לשר האוצר בדרישה "להקים מיד ועדה לאסדרת התחום" והביע מחאה על הודעתו של מבקר המדינה, שלפיה על ראש הממשלה, השרים וסגניהם להימנע משימוש במטבעות דיגיטליים

יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת
יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת

יו"ר איגוד הביטקוין הישראלי, מני רוזנפלד, פנה היום במכתב לשר האוצר, משה כחלון, ולנגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, בדרישה לקדם את הרגולציה בתחום המטבעות הדיגיטליים. פניית האיגוד באה במחאה על הודעתו מאתמול של מבקר המדינה, יוסף שפירא, שלפיה "שימוש בנכסים פיננסיים במרחב הווירטואלי (מטבעות קריפטולוגיים כמו ביטקוין, כלשון המבקר) אינו עולה בקנה אחד עם הכללים (למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים) ועלול להעלות חשש לניגוד עניינים ולפגיעה בטוהר המידות. ראוי שראש הממשלה, השרים וסגני השרים יימנעו מכך, כל עוד הנושא אינו מוסדר ואינו מפוקח". 

רוזנפלד מותח ביקורת על הודעת המבקר וכותב, בין השאר, כי "איסור גורף שכזה, כפי שהטיל מבקר המדינה, מהווה מסר בעייתי, שעלול להיתפס על ידי משקיעים כחלק ממדיניות המסתייגת מתחום המטבעות הדיגיטליים, ולמנוע מהם להשקיע בסטארט-אפים ישראליים". לדברי יו"ר איגוד הביטקוין, "בעוד היזמים והמשקיעים בתחום חוזרים ומבקשים לאסדר את הפעילות בתחום, על מנת להקנות ודאות רגולטורית ולהקנות לגיטימיות לפעילות ולהשקעה בתחום, נראה כי הרגולטורים הרלוונטיים טרם הגיעו למסקנות ברורות - דבר העלול להכשיל את הפעילות ולהוציאה מחוץ למדינת ישראל". הוא מוסיף כי "אזהרות ואיסורים שונים עלולים ליצור אפקט מצנן על תעשיית הסטארט-אפים המתפתחת". 

עוד קורא רוזנפלד במכתבו לשר ולנגידה להקים מיד ועדה לאסדרת התחום: "אנו מבקשים מכם, כראשי המערכת הכלכלית והפיננסית בישראל, לפעול ללא דיחוי ולהורות על הקמתה של ועדה בין-משרדית לקידום אסדרה בת-קיימא לפעילות המטבעות הקריפטוגרפיים בישראל". 

רוזנפלד מזכיר כי "בשנת 2014 הוקמה ועדה בבנק ישראל, בראשות פרופ' נתן זוסמן, לבחון את נושא הביטקוין, אבל היא התפזרה ללא החלטות ומסקנות כלשהן, ולמעשה השוק כולו פועל תחת אזהרה שפורסמה ב-2014, ללא כל מסמך רשמי מעודכן בתחום". כמו כן, מוסיף יו"ר האיגוד במכתבו כי "עוד כי בסיכום ישיבת ועדת הכספים של הכנסת, שדנה בנושא ב-8 בינואר השנה, ביקש יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, להקים מחדש את הוועדה שדנה בנושא בבנק ישראל יחד עם כל הגופים הרגולטוריים בעניין". 

ביטקוין, המטבע המוביל מבין יותר מ-1,600 מטבעות דיגיטליים, נסחר היום במחיר של כ-8,300 דולר, המשקף לו שווי שוק של כ-142 מיליארד דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.