אירונאוטיקס ממשיכה לאכזב: ירידה בהכנסות ומעבר להפסדים

פעילות אירונאוטיקס נפגעה בחודשים האחרונים, לאחר שבאוגוסט אשתקד התפוצצה פרשה שבעקבותיה היתלה משרד הביטחון את רישיון השיווק והיצוא של מל"ט החברה מסוג 1K Orbiter ללקוח מהותי במדינה זרה

עמוס מתן / צילום: איל יצהר
עמוס מתן / צילום: איל יצהר

חברת אירונאוטיקס  ממשיכה לאכזב את המשקיעים שלה. החברה פרסמה היום (ה') דוחות מאכזבים לרבעון הראשון של השנה. מניית החברה משלימה צניחה של יותר מ-50% לשפל חדש מאז החלה להיסחר בבורסה לפני קרוב לשנה.

אירונאוטיקס מיבנה עוסקת בפיתוח ובייצור של מל"טים (מטוסים ללא טייס), בלוני תצפית, מרעומים לפצצות ומערכות ניווט מתקדמות, ונשלטת בידי הקרנות KCPS, ויולה ובראשית. מנכ"ל החברה הוא עמוס מתן, והיו"ר שלה הוא האלוף במילואים ידידיה יערי, מפקד חיל הים ומנכ"ל חברת רפאל לשעבר, שהחליף לאחרונה את מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (במיל') איתן בן אליהו.

בשורה העליונה הציגה החברה ירידה של 5% בהכנסות ברבעון הראשון השנה, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של כ-31 מיליון דולר. בחברה מסבירים את הנסיגה בהכנסות בכך שנרשמה ירידה של 3.1 מיליון דולר במכירות של מערכות בלתי מאוישות, לצד גידול של כ-1.6 מיליון דולר במכירות של מערכות אלקטרואופטיות. 

מניית אירונאוטיקס
 מניית אירונאוטיקס

בשורה התפעולית נרשם הפסד של כ-1.2 מיליון דולר לעומת רווח תפעולי של 858 אלף דולר ברבעון המקביל, בין השאר על רקע עלייה בהוצאות מחקר ופיתוח, ובשורה התחתונה דיווחה אירונאוטיקס על הפסד נקי של כ-1.8 מיליון דולר לעומת רווח של 180 אלף דולר ברבעון המקביל.

צבר ההזמנות של החברה עמד על כ-158 מיליון דולר בסוף הרבעון הראשון, שיפור של כ-9% לעומת הצבר בסוף הרבעון הראשון אשתקד, אולם ירידה של כ-6% לעומת סוף 2017.

אירונאוטיקס הפכה לציבורית בקיץ 2017 לאחר שהקרנות השולטות בחברה ביצעו הצעת מכר ענקית בהיקף של יותר מ-400 מיליון שקל. ובנוסף החברה הנפיקה במקביל מניות חדשות, בהיקף של 53 מיליון שקל - לגוף שהוביל את ההנפקה, לאומי פרטנרס, והחלה להיסחר בבורסה לפי שווי של יותר ממיליארד שקל. כיום התכווץ שוויה בבורסה לכ-460 מיליון שקל.

ההנפקה הניבה אקזיט מרשים לבעלי המניות - בראשות הקרנות בראשית ו-KCPS (שהחזיקו בכ-27% ממניות החברה כל אחת) וקרן ויולה (23.4%), שמכרו קרוב למחצית מהחזקותיהם לציבור. במסגרת זו מכר המנכ"ל מתן מניות תמורת 5.8 מיליון שקל, והיו"ר לשעבר בן אליהו מימש מניות בהיקף של 6.5 מיליון שקל.

פעילות אירונאוטיקס נפגעה בחודשים האחרונים לאחר שבאוגוסט אשתקד התפוצצה פרשה בה הייתה מעורבת החברה, ושבעקבותיה היתלה משרד הביטחון את רישיון השיווק והיצוא של מל"ט החברה מסוג 1K Orbiter ללקוח מהותי במדינה זרה (פרשה שעדיין מוטל עליה צו איסור פרסום, לאחר שבחודש נובמבר אשתקד נפתחה חקירה פלילית בנושא).

אתמול, עם זאת, דיווחה אירונאוטיקס על עסקה למכירת מל"ט מסוג Orbiter למדינה אירופאית תמורת 6 מיליון דולר - עסקה שתושלם עד סוף השנה. בסך הכל חתמה אירונאוטיקס מתחילת השנה על חוזים חדשים וחוזי המשך באירופה, דרום אמריקה והמזרח הרחוק בהיקף מצטבר של כ-18 מיליון דולר.