האפיק הצומח של העושר: 1.5 טריליון ד' קרנות פילנתרופיות

על פי דוח של UBS, רוב הקרנות פועלות באירופה אבל רוב הנכסים נמצאים בארה"ב

התעשרות / תמונה: שאטרסטוק
התעשרות / תמונה: שאטרסטוק

פילנתרופיה ממוסדת אינה תופעה חדשה בעולם, בכל תקופה היו קיימים גופים שעסקו בנתינה לעניים, לחולים ולאוכלוסיות חדשות. אלא שב-25 השנים האחרונות נרשמה צמיחה מהירה מאוד בתחום, גם בהיקף הכספים אשר מתועלים לתרומות, וגם בכמות העוסקים בכך.

דוח חדש של בנק UBS אשר פורסם לאחרונה מנסה לשפוך אור על התופעה ועל המספרים, אשר עד עתה לא נמדדו ולא נבדקו. על פי הדוח, בעולם פועלות יותר מ-260 אלף קרנות פילנתרופיות ב-39 מדינות. ריכוז הקרנות גבוה מאוד, 60% מהן פועלות באירופה ועוד 35% בצפון אמריקה.

על פי נתוני הדוח, כ-72% מהקרנות שזוהו נוסדו ב-25 השנים האחרונות, כלומר מדובר בתחום צעיר יחסית. הדוח אינו מציין זאת, אך אלה השנים שבהן האי שוויון גדל לממדים היסטוריים, וריכוז העושר במאון העליון של האוכלוסייה שבר שיאים. אלה גם השנים שבהן התפתחו תכנוני מס שונים, גם של תאגידים רב לאומיים וגם של פרטים בעלי עושר רב.

על פי נתוני UBS, היקף הנכסים המנוהלים על ידי הקרנות הפילנתרופיות הממוסדות הגיע לסכום מצטבר של כ-1.5 טריליון דולר. כ-60% מנכסים אלה נמצאים בידי קרנות בארה"ב, ואילו באירופה היקף הנכסים מגיע לכ-37% מסך הכול. ההוצאה המצטברת של הקרנות מגיעה ליותר מ-150 מיליון דולר לשנה, ושיעור ההוצאה מהנכסים יכול להגיע לכ-10%.

ממצאי הדוח מצביעים על תחום החינוך כבעל עדיפות בעיני הפילנתרופים. כ-35% מתוך כמעט 30 אלף קרנות תיעלו לפחות חלק מהמשאבים שלהן לפעילויות חינוכיות. תחומים בולטים אחרים הם שירותי רווחה, עם 21% מהמשאבים, בריאות - 20% מהמשאבים, ואמנות ותרבות שזכו לתיעול של 18% מהמשאבים.

חלק גדול מהוצאת הכספים על ידי הקרנות נועד למימון תוכניות פנימיות ועצמיות. במדגם שערכו מחברי המחקר נמצא שיותר מ-80% מהקרנות עסקו בכך. 54% מהקרנות עסקו גם בהעברת מענקים ותרומות. תחום אחר של פעילות הקרנות הוא הענקת מלגות בתחומי החינוך והעברת סחורות ומוצרים לגופים שזקוקים להם.

כמה כסף
 כמה כסף

לא משתפות פעולה מספיק

אלא שלעתים קרובות ההשפעה של התרומות השונות מוגבלת, לא מעט בשל העדר תיאום ושיתוף פעולה בין הקרנות לבין עצמן. על פי הדוח, רוב הקרנות, כ-58% מהן, אינן משתפות פעולה עם קרנות אחרות, למרות הצורך במאמץ משולב, תוך תיאום והגדלת הסכומים לתחומים בעלי עדיפות.

למרות זאת, בקרנות רבות יש מודעות מוגברת לצורך בשיתוף פעולה עם קרנות אחרות באותו תחום ואף עם הממשלות השונות, וזאת כדי להגדיל את טווח הפעילויות הממומנות ואת ההשפעה של התרומות.

למרות זאת, המחקר מצא כי שיתוף פעולה לא פורמלי בין הקרנות השונות הוא פרקטיקה מקובלת מאוד. רוב הקרנות מנסות להתאים את תרומותיהן לסדרי העדיפויות של הממשלות במדינות השונות, אך בחלק מהמדינות הקרנות מעידות ששיתוף פעולה עם הממשלה המקומית הוא עדיין סוגיה קשה, בשל העדר נורמות של עבודה משותפת.

מתן תרומות הוא עדיין העיסוק העיקרי של הקרנות, בפרט בארה"ב. על פי חישובי UBS, ההוצאה הממוצעת לקרן מגיעה לכמיליון דולר, וסכום זה כולל מימון תוכניות של הקרן, תרומות והוצאות מנהליות שונות.

בשנים האחרונות ניכרת מגמה של מעבר משיטה של קבלת כספים מתורם יחיד להתבססות על מספר תורמים וגיוס ציבורי של כספים. במקביל, נוצרה בקרב הקרנות מודעות הולכת וגדלה לצורך במדידת היעילות של התרומה על פי תוצאות המיזמים שמקבלים את הכסף.