ביטחון יש, תושבים אין: מה יעלה בחזון הפיזור והפרחת השממה

במדינת ישראל מתנהל עדיין ויכוח נוקב בשאלה האסטרטגית הכי חשובה לתכנון המדינה • אולי באמת כדאי להשקיע רק בעיר אחת גדולה ולא בפיזור פריפריאלי

גבול ישראל-סוריה ברמת הגולן / צילום: איל יצהר
גבול ישראל-סוריה ברמת הגולן / צילום: איל יצהר

לאחר פעילות צה"ל בעומק סוריה ופתיחת המקלטים ביישובי רמת הגולן, זה זמן טוב לבחון את הפרדיגמה השלטת והברורה כל כך, שלפיה ללא פריסת ישובים ואזרחים לא יהיה ביטחון לאורך הגבולות. בדרום, בצפון ובמזרח. הנה, מדינת ישראל שומרת נפלא על הגבול שלנו בגולן, למרות שאין שם כמעט אזרחים ויישובים. יתרה מכך: לו ב-1,200 הקילומטרים הרבועים של הגולן היו גרים מאות אלפי תושבים (גוש דן כולל 1,500 קמ"ר, וגרים בו 4 מיליון תושבים), אפשר לומר בוודאות שמפלס החרדה בשבוע האחרון היה גדל שבעתיים.

דווקא העובדה שבכל הגולן גרים פחות מ-50 אלף תושבים, ש-32 היישובים היהודים כוללים ביחד 15 אלף תושבים (פחות מ-500 ליישוב) ושב"עיר" היחידה קצרין, שהיא כמובן עיר רק מסיבות פוליטיות, גרים בסה"כ 7,000 תושבים והיא סובלת מהגירה שלילית, הפכה את המערכה הצבאית ואת הדאגה הביטחונית לפשוטות יותר, ודאי עבור צה"ל. למה זה חשוב? כי במדינת ישראל מתנהל עדיין ויכוח נוקב בשאלה האסטרטגית הכי חשובה לתכנון המדינה.

בשנת 1948 גרו במדינה הצעירה 870 אלף ישראלים - 49% מהם במרכז, 37% בחיפה והצפון ו-2% בלבד בדרום הארץ. 70 שנה אחרי, גרים פה 8.8 מיליון אזרחים - 41% מהם במרכז, 28% בחיפה והצפון ו-14% בדרום. אבל אף אחד עוד לא החליט האם הפיזור זוחל לאט מדי, הוא שהוא בעצם טעות אחת גדולה. כולם מתחמקים מהכרעה בשאלה לאן אנחנו רוצים להמשיך מכאן - האם להמשך חזון הפיזור והפרחת השממה, במטרה לבצר את שליטתנו בארץ, או דווקא לציפוף וקירוב הישראלים למרכזים חזקים של דיור, תעסוקה ומסחר (ובתי חולים ותרבות וכו'), כדי לייצר איכות חיים טובה יותר לכל אזרח וחיסכון אדיר למדינה (הקמת כל יישוב ומתיחת תשתיות צפונה ודרומה עולים כמובן הון עתק).

רק בחודש האחרון אמר מהנדס עיריית ת"א בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" כי "אסור לבנות בפריפריה, כי ככה לא נוכל לעולם להתגבר על מצוקת התשתיות ונצמיח עוד ערי שינה לא מוצלחות", בעוד נציגת עמותת אור, המקימה ישובים וגרעינים בצפון ובדרום, אמרה כי "אם לא נדאג שיחיו 8 מיליון ישראלים בצפון ובדרום עד שנת 2048 (לעומת קצת יותר מ-2 מיליון היום), הפריפריה תמות". אז הנה, רמת הגולן חזקה, חיה ובועטת - גם בלי שהישראלים גרים שם. זו לא הכרעה חותכת, אבל היא חייבת לערער את הביטחון של מצדדי הפיזור עד בלי די.

ואגב, דלילות האוכלוסיה בגולן גם צריכה להזכיר לנו שאם כבר, מי שרוצה לחזק ולעבות חבל ארץ כלשהו, עדיף שיתכנן ויבנה עיר אחת חזקה, שתפרנס ותשרת את כל יישובי הלווין סביבה. נכון להיום, חולשת הערים "הגדולות" בצפון היא הסיבה המרכזית שהישראלים לא באים לגור גם בעשרות לווייניה, למרות הפסטורליה הקסומה.