גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבנה הדולפינריום נהרס, אבל הסאגה על עתיד המתחם ממשיכה

התוכנית החדשה למבנה בחוף ימה הדרומי של ת"א תכלול הקמת מבנים לשימושי מלונאות, מגורים ומסחר וכן שטחי שירות עד 26,500 מ"ר מעל פני הקרקע וכ-36,000 מ"ר מתחת לפני הקרקע ● התנועה לאיכות השלטון ועמותת אדם טבע ודין טוענות כי היזם קיבל זכויות מפליגות ואף מוגזמות

הריסת הדולפינריום / צילום: גיא יחיאלי
הריסת הדולפינריום / צילום: גיא יחיאלי

הבוקר (ד') בשעה 10.00 התחילה ההריסה של מבנה הדולפינריום בחוף ימה הדרומי של תל-אביב, ואין ספק שזו סיומה של תקופה. המבנה העגול, שתוכנן בידי האדריכל נחום זולוטוב ונפתח בתחילת שנות ה-80, היה אייקון תל-אביבי ברור ומובהק. בהתחלה באו לראות את תצוגות הדולפינים המאולפים, אחר-כך היה שם אולם אירועים וגם מועדון ריקודים שהתפרסם בגלל פיגוע הטרור בשנת 2001. בשנים שחלפו מאז המבנה היה חצי נטוש ושימש בעיקר את מועדון הגלישה, אבל החוף שלצידו הצפוני ("חוף התופים") תיפקד כאתר התכנסות קהילת המוזיקאים והרקדנים ה"רוחניים".

מאחורי אקט ההריסה מסתתרת סאגה נדל"נית, תכנונית ומשפטית ארוכה שעדיין לא הסתיימה: הדולפינריום הוקם כיוזמה של איש העסקים צבי עפרון ובמימון משקיעים מדרום אפריקה, על קרקע שנחכרה ממנהל מקרקעי ישראל. ב-1989 רכש איש העסקים הגרמני יוסף בוכמן את המתחם בתמורה ל-5 מליון דולר. לפני כ-20 שנים, וכחלק מרצונה של עיריית תל-אביב לפתוח את קו החוף לציבור ולהמשיך את הטיילת ללא הפרעות, נחתם הסכם בין עיריית תל-אביב-יפו לבין חברת "שער לישראל" של בוכמן לחילופי שטחים. בוכמן היה אמור להעביר את שטח הדולפינריום לעירייה, ובתמורה לקבל שטח של כ־12 דונם בגדה המזרחית של רחוב הרברט סמואל. בשנת 2015 מכר בוכמן את המתחם החדש לקבוצת יזמים.

יש להבין שהתוכנית החדשה (תא/ 3360 ) מעניקה ליזמים זכויות הכוללות הקמת מבנים בשטח של 48,000 מ"ר לשימושי מלונאות, מגורים ומסחר וכן שטחי שירות עד 26,500 מ"ר מעל פני הקרקע וכ-36,000 מ"ר מתחת לפני הקרקע. בשטח הציבורי הפתוח תותר הקמת מבנה בשטח כולל של 250 מ"ר. לתוכנית הוגשו התנגדויות על-ידי התנועה לאיכות השלטון ועמותת אדם טבע ודין, כמו גם נציגי תושבים שטענו כי היזם קיבל זכויות מפליגות ואף מוגזמות.

הריסת הדולפינריום/ צילום: גיא נרדי

מתכננת הערים יעל דורי מ"אדם טבע ודין" סבורה כי מדובר בתקדים מסוכן: "בהתחלה חשבנו שזה מצוין שהורסים את המבנה, מסירים את המחסום ומייצרים שטח פתוח, אבל אז גילינו שבתמורה להסרת המבנה היזם קיבל פי 31 שווי זכויות, כשהפרויקט החדש, שיהיה חלק מחומת המגדלים על הים, נמצא בתחום הסביבה החופית. יש לציין כי חלק מהפרויקט ממוקם על שטח גן הכובשים. כלומר, השצ"פ השכונתי הוקרב למען הטיילת המטרופולינית. יחד עם התנועה לאיכות השלטון הגשנו התנגדויות, ערר והלכנו לתהליך משפטי וכרגע זה נמצא בבית המשפט העליון. במקרה הזה יש כאן תקדים מסוכן שעלול לפגוע במאמצים לפנות את המרחב החופי. לדעתי, לא נשקלה מספיק האופציה של להשמיש חלק מהמבנה. הרי הם במילא עומדים לבנות גם שם (על החוף. ג.נ) מרכז גלישה".

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר כי הערר שהגישו לבית המשפט העליון נוגע לצד הקנייני: "מדובר בעסקה שבה בעלי הזכויות בדולפינריום מוותרים על זכויותיהם במתחם הנטוש ובתמורה מקבלים מהמדינה זכויות בנייה בהיקף עצום. הפרש השווי בין שני המתחמים מתקרב למיליארד שקל. בעתירה שלנו אנו טוענים כי רמ"י הייתה מחויבת לשווק את הקרקע הציבורית במכרז, כדי להגדיל כמה שיותר את ההכנסות לקופת הציבור. במקביל, ניתן היה להפקיע את מתחם הדולפינריום, לשלם ליזמים פיצוי בערכו של המגרש ואז לפתח אותו כחלק מהטיילת".

מהתנועה לאיכות השלטון מסבירים כי במהלך הכנת העתירה לבית המשפט העליון, התגלה כי רמ"י לא לגמרי תמימה: "לא הבנו למה המדינה ממהרת לתת שטח ליזם פרטי. מצאנו שהשטח (שנמצא ממזרח לרחוב הרברט סמואל - ג.נ) הוא חלק משכונת מנשייה, שנהרסה בחלקה במלחמת העצמאות ופונתה סופית בשנות ה-60 לטובת הקמת מע"ר מטרופוליני. ב-2007 רמ"י הבהירו למבקר המדינה שאם השטח ישווק במכרז ציבורי, יש חשש שאנשי מנשייה יבואו וידרשו פיצוי על ההפקעה. לכאורה זה היה התירוץ של רמ"י לקישור האיחוד וחלוקה מחדש שנעשה בין שני המתחמים".

תושבי האזור זועמים על ההתנהלות. יקיר בן מאור, אחד מהפעילים נגד הריסת המבנה, טוען כי מדובר במהלך מכוון של העירייה: "לבית המשפט העליון הוגשה עתירה שעומדת וקיימת. הדיון אמור להתקיים ב-11 ביולי. עיריית תל-אביב לא רצתה לחכות עד הדיון המשפטי. בעיניי, בסיטואציה הזו, הדיון בבית המשפט לא יהיה הגון והולם".

בהודעה לעיתונות שדוברות עיריית תל-אביב-יפו הוציאה לאחר בוקר ההריסה, נחשף לראשונה כי בכוונתה להקים מרכז ספורט ימי באתר: "המבנה יתוכנן באופן מינימליסטי כחלק מאלמנט הצללה. חלקו המערבי של המבנה בו תעבור הטיילת יהווה את המרפסת שתעוצב כמסגרת הפונה מערבה ומאפשרת פתיחות מרבית ונקודת צפייה לחוף החדש והמורחב, הן להולכי הטיילת מצפון ומדרום והן למצטרפים לטיילת מכיוון העיר, ממזרח. שטח המבנה יורחב על-ידי אלמנט ההצללה הכלול בו, ובכך יתווספו מקומות מוצלים לא פורמליים, אזורי טווח שניתן יהיה לנצל לפעילות המרכז המשמש רחבת הטיילת ורחבת המסעדה הנפתחת אליו". בתחילת חודש יוני יתקיים מפגש שיתוף ראשון לתכנון תמהיל השימושים במבנה החדש.

ראש העיר רון חולדאי בהריסת הדולפינריום / צילום: גיא יחיאלי

תגובת עיריית תל-אביב-יפו: "הריסת הדולפינריום תאפשר את הפיכת השטח, שהיווה מפגע סביבתי החוצץ בין העיר לבין הים, לשטח ציבורי פתוח בו תקים העירייה פארק חופי וטיילת חוף ציבורית שתשלים את רצף הטיילות לאורך החוף מהרצליה עד בת-ים. התוכנית כוללת הקצאה לטובת שטחי ציבור בנויים לצרכים ציבוריים לרבות הקמתו של מרכז קהילתי לספורט ימי, אשר ייבנה במפלס החוף - בקשר ישיר ונגיש אל חוף הגולשים. מדובר בתוכנית בנייה שכבר אושרה סופית לפני מספר שנים וכוללת זכויות בנייה בהתאם למדיניות לאורך כל קו החוף ותוכנית המתאר העירונית.

"בניגוד לנטען, הותוכנית שבה נקבעו זכויות הבנייה כלל אינה עומדת לדיון בבית המשפט, אלא תוכנית איחוד וחלוקת המגרשים בין העירייה לרשות מקרקעי ישראל. לא ניתן להשמיש את מבנה הדולפינריום הישן באופן בו ניתן לממש את המטרה העיקרית של פתיחת רצף הטיילת והמבט אל הים, מה גם שכדי להשמישו נדרשות עלויות גבוהות יותר.

"בימים אלה מתקיימים מפגשי התייעצות עם הציבור בדגש על השימושים בשטחים הציבוריים הפתוחים. שיתוף הציבור נועד להציג את התכנון המוצע למרכז הספורט ולקבל התייחסות והצעות הקשורות לבניין ולפיתוח השטחים בפארק".

עוד כתבות

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן / צילום: Reuters, Reuters

שר החוץ האירני נחת בניו יורק: ישתתף בדיוני מועצת הביטחון של האו״ם ויקיים פגישות

שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • דקות לחצות - אזעקות במטולה ובסביבתה • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • צה"ל השלים תרגיל רחב היקף בצפון: "תורגלו תרחישי התקפה והגנה" • עדכונים שוטפים 

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי

זה מה שאומר ציר בית הנבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית הנבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר הציר הדמוקרטי