גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יהיה נובל? האיום הצפון-קוריאני לביטול הפסגה – מכה לטראמפ

פיונגיאנג ביטלה פגישת עבודה בין נציגיה לבין פקידים דרום-קוריאנים ואיימה למשוך ידה מהפגישה בין קים ג'ונג און לנשיא ארה"ב ● טראמפ חשף עקב אכילס כבר בהתחלה: כמיהתו להסכם שעשוי לקרבו לזכייה בפרס נובל לשלום ● קים עשה תרגיל טראמפ לטראמפ, אז מה הניע אותו לכך? ● פרשנות

לחיצת ידיים של הנשיא טראמפ ונשיא סין שי ג'הנפינג  / צילום: צילום: רויטרס
לחיצת ידיים של הנשיא טראמפ ונשיא סין שי ג'הנפינג / צילום: צילום: רויטרס

קים ג'ונג און, השליט העריץ של קוריאה הצפונית, עשה תרגיל טראמפ לדונלד טראמפ וגדע באבחה ברוטלית אחת רומן פוליטי ענוג שלבלב בינו לבין נשיא ארה"ב: הוא ביטל אתמול פגישת עבודה בין נציגים של שתי הקוריאות ואיים למשוך ידו מהפסגה עם טראמפ שמתוכננת להיערך ב-12 ביוני בסינגפור.

הברומאנס בין השניים בישר לכל מי שהיה מוכן להאמין - ובראש ובראשונה לטראמפ עצמו - שעידן חדש של שלום מפציע באופק, שקוריאה הצפונית חוזרת לחיק משפחת האומות, שפרס נובל לשלום ממתין לנשיא ארה"ב באולם הקונצרטים של שטוקהולם, ושהרפובליקאים יהדפו בנקל כל מאמץ דמוקרטי להשתלט על בית-הנבחרים בבחירות הביניים לקונגרס בעוד כחצי שנה.

ועכשיו ההתפכחות המרה. הודעה לקונית של סוכנות הידיעות הצפון קוריאנית על ההסתלקות הפוטנציאלית של קים מהפסגה הדהימה לא רק את טראמפ אלא גם את שר-החוץ שלו, מייק פומפיאו, שעד לפני כמה שבועות היה ראש CIA והיה אמור לחסוך מהבוס שלו הפתעות כאלה.

בשבועות שחלפו הרי אותתה פיונגיאנג שהיא רוצה לפתוח דף חדש בהיסטוריה שלה. היא שחררה שלושה בני ערובה אמריקאים, שמלכתחילה הוחזקו להשגת מטרות פוליטיות בזמן המתאים; היא הודיעה על על הפסקת הניסויים הגרעיניים והכריזה שבכוונתה להזמין עתונאים זרים כדי שיעידו על הרס המנהרות שמובילות לאתר הניסויים התת-קרקעי שלה; ומעל לכל - קים נועד עם עמיתו הדרום-קוריאני, מון ג'אי אין, בפגישה היסטורית שנראתה כהפקה תיאטרלית מוקפדת.

אך ההודעה הצפון קוריאנית טרפה את הקלפים בוושינגטון ובסיאול. היא הבהירה, כי השיחות המתוכננות עם השכנה מדרום, שעמדו להיפתח היום (ד'), נדחו ללא קביעת מועד חדש בגלל התרגיל הגדול שצבאות קוריאה הדרומית וארה"ב עומדים לערוך. (למעשה, התמרון תוכנן לפני חודשים וקים היה מודע לו בעת פגישתו עם עמיתו הדרום-קוריאני, באפריל).

ההודעה מפיונגיאנג הוסיפה מסר, או, במדויק יותר, איום לטראמפ: ארה"ב צריכה "לחשוב ברצינות" על השפעת התמרון הזה על הפסגה בין קים לטראמפ. "אנו נעקוב בקפידה אחר יחסן של ארה"ב וקוריאה הדרומית לסוגיה זו", מציינת ההודעה. "השלטונות של שתי המדינות האלה יוזמים תרגיל אווירי גדול נגד הרפובליקה שלנו עוד לפני שיבשה הדיו מעל ההסכם בין שתי הקוריאות (שנחתם בפגישת קים עם עמיתו מסיאול)".

וכעבור כמה שעות, מטח-צפון קוריאני חדש: הודעה מפיו של קים גאי גוואן, סגן שר-החוץ, שהיה מופקד בעבר על ניהול המשאים והמתנים של ארצו על תכנית הגרעין שלה. "אם ממשל טראמפ יבוא לפסגה עם גישה כנה לשיפור היחסים, הגישה הזו תתקבל ביחס הראוי", הוא אמר. "אך אם ארה"ב תנסה לדחוק אותנו לפינה כדי לאלצנו לזנוח את התכנית הגרעינית שלנו באופן חד-צדדי, שוב לא יהיה לנו עניין בדו-שיח כזה ולא תהיה לנו ברירה אלא לבחון מחדש את השתתפותינו בפסגה עם טראמפ".

יתר על כן, סגן שר-החוץ הצפון-קוריאני קורא תיגר על סדר היום המוצע של הפסגה ולמעשה על ההיגיון הפנימי של הדיונים המתוכננים בה: למה לדון תחילה על התפרקותנו מנשק גרעיני ואחר-כך על הפיצויים שיגיעו לנו? צריך להיות להיפך.

אנליסטים מציינים, כי בהודעתה החדשה מרחיקה קוריאה הצפונית עוד יותר את קו המטרה ומקטינה בעליל את הסיכויים לקיום הפסגה.

מה הניע אפוא את קים לזרוע לפתע מבוכה ובלבול, אם לא בהלה, בסיאול ובוושינגטון? האם מדובר בגחמה נוסח טראמפ, או בתכנון מדוקדק שנועד להסיט את היריב האמריקאי משיווי המשקל הפוליטי שלו? בשלב זה נראה שבממשל טראמפ איש אינו יודע מה התשובה. הבית הלבן הודיע, כי יבחן את ההתפתחות החדשה "באופן עצמאי". דוברת הסטייט דיפרטמנט אמרה, כי ההכנות לפסגה נמשכות כסדרן.

אנליסטים מסוימים טוענים, כי קים לא יוותר על הפסגה וכל מטרתו היא לבחון את טראמפ ואת מידת לחיצותו. אחרים אומרים, כי העריץ הצפון-קוריאני ציפה לביטול התמרון הצבאי כגמול על מחוות שחרור בני הערובה האמריקאים ומשהדבר לא נעשה, הוא החליט ללמד את וושינגטון לקח בתקווה שהדבר ישפר את עמדת המיקוח שלו במו"מ עתידי, בעוד חודש או בעוד שנה.

כך או כך, התרגיל של קים מציג את ממשל טראמפ, אם לא את הנשיא עצמו, כחובבנים. טראמפ בוודאי לא יוצא כאשף בעשיית עסקות. שמו אמנם מופיע בשער הספר "אמנות העסקה" (שבפועל נכתב ע"י סופר צללים), אבל הוא עשה כל שגיאה אפשרית במו"מ המתמשך בין ממשלו לבין פיונגיאנג. כפי שציינו אנליסטים רבים, הנשיא ניסה להפגין נון-שלנטיות, אבל הוא לא הצליח להסתיר את כמיהתו לרווח הפוליטי העצום שתניב עסקה עם קוריאה הצפונית.

העברת השגרירות לירושלים משחקת יפה מאוד ברחוב האוונגאלי וברחוב הישראלי. אבל לא כל כך במיין סטריט. הפלסטינים ואפילו חמאס אינם נתפסים כסכנה קיומית לארה"ב, קוריאה הצפונית, עם טיליה ארוכי הטווח - כן. טראמפ העצים את הדימוי הזה בחודשים שחלפו, ובמקביל את הציפיה שהוא יגאל את עמו מהסכנה הזו.

"טראמפ בוודאי מפנטז על זכיה בפרס נובל לשלום", ציינה האנליסטית פרידה גיטיס ב-CNN. רק לפני כמה ימים, כאשר נשאל טראמפ האם הוא ראוי לקבל פרס זה הוא השיב: "כל אחד חושב כך".

וטראמפ החל להרעיף שבחים על העריץ מפיונגיאנג. במשך חודשים הוא כינה אותו "איש הרקטות הקטן", "מאניאק" ו"משוגע", אבל אחרי החזרת בני הערובה הגדיר אותו הנשיא כאיש "מצוין", ועוד וקדם לכן כ"מכובד"בניהול מו"מ וכאדם "פתוח מאוד".

במילים אחרות: טראמפ הראה לקים שהוא לחיץ, שהוא משתוקק להגיע להסכם עם קוריאה הצפונית כמעט בכל מחיר. עכשיו קים בודק כמה שלל הוא יוכל להוציא מהבית הלבן.

עוד כתבות

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; מורגן סטנלי עולה ב-4%, טסלה יורדת ב-3%

נאסד"ק יורד ב-0.3% ● קרן המטבע העלתה את תחזית הצמיחה העולמית ● טראמפ מדיה יורדת ב-11% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות כלכליות וצבאיות על איראן: כך מנסים במערב למתן את התגובה הישראלית

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים