ברקשייר האת'אווי של באפט הכפילה את אחזקותיה בטבע

חברה פרסמה ביום ד' לאחר סגירת המסחר את רשימת האחזקות הציבוריות שלה לסוף הרבעון הראשון של 2018 • בדיווח הקודם לרבעון האחרון לשנת 2017 החברה דיווחה לראשונה כי רכשה מניות של טבע

וורן באפט / צילום: שטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
וורן באפט / צילום: שטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת ההשקעות ברקשייר הת'אוויי A  בשליטתו של "האורקל מאומהה", וורן באפט, פרסמה לאחר נעילת המסחר ביום ד' את רשימת החברות הציבוריות שהיא החזיקה במניותיהן נכון לסוף הרבעון הראשון לשנת 2018. מפרסום החברה עולים מספר נתונים מעניינים.

הראשון ובעל הקשר הישראלי הוא אחזקות ברקשייר במניית העם, טבע . בדיווח הקודם של החברה, שנגע לרבעון הרביעי של שנת 2017, דווח לראשונה כי ברקשייר רכשה כ-19 מיליון מניות של טבע ששוויין עמד על כ-360 מיליון דולר. עם פרסום הנתון שווי מניית טבע זינק. אך שבועיים לאחר היוודעות הרכישה אמר באפט "טבע אינה מניה שאני קניתי, אלא אחד משני מנהלי ההשקעות האחרים של ברקשייר הת'אוויי, ואף פעם לא דיברתי איתם על כך", אמר באפט. כשנשאל על-ידי המראיינת אם יש לו מושג מדוע ברקשייר קנתה את המניה, השיב: "לא, והם גם ימכרו אותה בלי להגיד לי". נשאלת השאלה האם גם הגדלת ההשקעה ביותר מפי שניים, ובתמורה לכ-400 מיליון דולר, בוצעה ללא התערבות של באפט.

הפעם החברה דיווחה כי היא הכפילה את אחזקותיה בטבע, ונכון לסוף מארס ברקשייר החזיקה בכ-40.5 מיליון מניות של טבע בשווי כול של כ-693 מיליון דולר. שווי טבע עומד על כ-20.5 מיליארד דולר, ולפיכך ברקשייר מחזיקה בכ-3.45% ממניות החברה. 

מניית טבע ננעלה אתמול בוול סטריט במחיר של 20.3 דולר, שמשקף לחברה שווי של 20.7 מיליארד דולר, ובמסחר המאוחר זינקה ב-4.7%, לאחר שפורסם הדיווח הרבעוני של החזקות ברקשייר הת'אוויי. אגב, הזינוק במחיר המניה במסחר המאוחר רק החזיר את מניית טבע לרמות שאליהן זינקה בפברואר האחרון, לאחר שנודע על כניסתה של ברקשייר להשקעה ראשונה בחברה ברבעון הרביעי של 2017. במסחר בבורסה בתל אביב עלתה המניה בשעות הבוקר ב-3.4%.

המחיר הממוצע של מניית טבע במהלך הרבעון הראשון, שבו הגדילה ברקשייר את החזקותיה בחברה, היה גבוה יותר מהמחיר הממוצע ברבעון הרביעי, ונראה שהחברה כבר מרוויחה "על הנייר" מרכישת המניות ברבעון הרביעי. ברבעון הרביעי נפלה מניית טבע לשפל של שנים ונסחרה ב-11 דולר, ובממוצע מחיר המניה באותו רבעון היה כ-15 דולר; ברבעון הראשון המחיר הממוצע כבר עלה לכ-19.5 דולר.

נתון מעניין נוסף הוא אשרור של טענתו של באפט כי ברקשייר הגדילה את אחזקותיה במניית אפל   . בסוף הרבעון הקודם החברה החזיקה כ-165 מיליון מניות של אפל, וכעת היא מחזיקה ב-239.6 מיליון בשווי כולל של כ-40 מיליארד דולר. מה שהופך את ברקשייר לבעל המניות השני בגודלו באפל. 

בנוסף הדיווח מאשרר גם דבריו של באפט כשאמר שלדעתו החברה כבר לא מחזיקה במניות אינטרנשיונל ביזנס משין (IBM)   .

באפט בן ה-87 נחשב לאחד מעשירי העולם, עם הון שנאמד על-ידי מגזין פורבס ב-84.6 מיליארד דולר. ברקשייר הת'אוויי היא כיום חברת החזקות עם השקעות בתחומים מגוונים: ביטוח, תשתיות, אנרגיה ועוד.

החברה מחזיקה בבעלות מלאה או בשליטה על מספר רב של חברות, שנחשבות לחברות בנות שלה - למשל, ישקר הישראלית שאותה רכשה בעבר מידי משפחת ורטהיימר. במקביל מבצעת ברקשייר גם השקעות, שבהן היא רוכשת אחוזים בודדים (החזקות מיעוט) בחברות נסחרות, בדומה להחזקה בטבע.

טבע, המנוהלת על-ידי קאר שולץ, נמצאת כיום בעיצומו של תהליך התייעלות מסיבי, שמטרתו להוביל לחיסכון שנתי של 3 מיליארד דולר בעלויות עד שנת 2019. התהליך כולל פיטורי 14 אלף עובדים, מתוכם כ-1,700 בישראל, וסגירה או מכירה של אתרים של טבע ברחבי העולם. נכון לסוף הרבעון הראשון הקטינה טבע את מצבת כוח האדם שלה ב-6,200, וסגרה או מכרה עשרה מפעלים.