גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נדחתה בקשת תובע ייצוגי להכרה כנושה מובטח של אורבנקורפ

בכך קיבל השופט אורנשטיין את עמדתם של הנאמן למחזיקי האג"ח ובעל התפקיד שמונה בהליך, עו"ד גיא גיסין, שטענו כי יש לראות בתובעים הייצוגיים לכל היותר כנושים רגילים הנדרשים להגיש תביעת חוב ■ הבעיה - המועד הקבוע להגשת תביעות חוב חלף מבלי שחברי הקבוצה הייצוגית הגישו תביעת חוב כאמור

ניצחון לנאמן למחזיקי אגרות החוב הקיימים של חברת אורבנקורפ הקנדית (Urbancorp inc), חברת רזניק פז נבו נאמנויות בע"מ, ולבעל התפקיד שמונה לאורבנקורפ על-ידי בית המשפט, עו"ד גיא גיסין, על אחד ממחזיקי אגרות החוב של אורבנקורפ שהגיש נגד החברה הקנדית בקשה לאישור תובענה ייצוגית בסך כ-42 מיליון שקל, הממתינה לאישור בית המשפט הכלכלי בתל-אביב.

בהחלטה שניתנה אתמול (ג') אחר-הצהריים דחה נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, את טענת התובע הייצוגי טוביה פכטהולד, שסבר כי השיעבוד שיצרה חברת אורנבקורפ כלפי מחזיקי אגרות החוב במסגרת ההנפקה שביצעה בארץ מבטיח גם נזקים שנגרמו לכאורה לחלק ממחזיקי האג"ח מהתנהלות החברה בהנפקה.

בהתאם, בית המשפט דחה את בקשתו של פכטהולד לייחד כספים לחברי הקבוצה הייצוגית (אותה מייצג פכטהולד לטעמו), שמיועדים לחלוקה על-ידי בעל התפקיד לנושים המובטחים של החברה.

תזכורת: נגד החברה הקנדית מתנהלים הליכי חדלות פירעון בקנדה, ויש לה נושים רבים בארץ. זאת, נוכח הנפקה שביצעה החברה זמן קצר לפני קריסתה, במסגרתה גייסה מהציבור הישראלי 180 מיליון שקל.

המשמעות האופרטיבית של פסק הדין היא שחברי הקבוצה ייצוגית יהיו לכל היותר נושים רגילים בהליך חדלות הפירעון המתנהל בעניינה של החברה הקנדית, וגם זאת בכפוף לשני תנאים מצטברים: הראשון - שתביעתם הייצוגית תתקבל; השני - שבקשתם להארכת המועד להגשת תביעות חוב בשם חברי הקבוצה (ככל שתוגש) תתקבל על-ידי עו"ד גיסין.

בכך קיבל בית המשפט את עמדת הנאמן של מחזיקי אגרות החוב (המהווים את נושיה העיקריים של אורנבקורפ בארץ), המיוצגים בהליך על-ידי עורכי הדין אמיר פלמר ואביתר קרמר, וכן את עמדת בעל התפקיד, עו"ד גיסין, שטענו כי יש לראות בקבוצה הייצוגית לכל היותר כנושים רגילים, שנזקם, ככל שהתגבש, איננו מובטח בסדר הנשייה.

אורנשטיין: "על-מנת שיהיה תוקף לחלות בטוחה על עילות נזיקיות, הדבר צריך להיות במפורש"

בפסק הדין פתח בית המשפט וציין כי השאלה שעומדת לפתחו נוגעת למעמד הנשייה של מבקש אישור להגשת תובענה ייצוגית וחברי הקבוצה הייצוגית כלפי חברה שנקלעה לחדלות פירעון.

בעוד שפכטהולד, באמצעות עו"ד יעל מושקוביץ, טען כי יש לראות בו ובקבוצה הייצוגית נושים מובטחים - טענו הנאמן בעל התפקיד (אליהם הצטרף כונס הנכסים הרשמי) כי יש לראות בקבוצה הייצוגית לכל היותר כנושה רגיל, וגם זאת בכפוף לכך שתתקבל בקשתו של התובע הייצוגי להארכת המועד להגשת תביעת חוב, ככל שזו תוגש.

בית המשפט דחה כאמור את בקשת התובע הייצוגי ובהתאם קבע כי אין לראות בעילות הנזיקיות ככאלה המשדרגות את חברי הקבוצה למעמד של נושה מובטח בסדר הנשייה.

החלטת בית המשפט התבססה על מספר עוגנים. ראשית, בית המשפט ציין כי לאחר שבחן את לשון "מסכת ההסכמים" הרלוונטיים שנחתמו בין החברה לבין הנאמן, ובהם שטר הנאמנות, הסכם השיעבוד ואגרת החוב עצמה, ואת כוונת הצדדים המשתמעת ממסכת זו, אין מנוס מהמסקנה כי העילות הנזיקיות הנטענות אינן חוסות תחת השיעבודים אותם יצרה החברה להבטחת קיומן המלא של התחייבויותיה למחזיקי האג"ח במסגרת אותם הסכמים.

בהקשר זה נקבע כי תשלום הפיצויים על-ידי החברה (ככל שיוכחו העילות הנזיקיות) הוא "בנוסף וללא קשר לחובתה של החברה לקיים את התחייבויותיה החוזיות כלפי המשקיעים", דהיינו, החובה לשלם למחזיקי אגרות החוב את התשואה המגיעה להם על-פי תנאי אגרת החוב.

בית המשפט אף הגדיל וקבע כי גם אם במקרה והיו מצוינות בתשקיף העילות הנזיקיות (דבר שלא הוכח), לא היה בכך כדי לשנות את המסקנה הסופית, שכן על-מנת שאלה תהיינה מובטחות, היה נדרש לציין זאת במפורש בתשקיף.

בית המשפט המשיך ובחן את מהות הבטוחות שניתנו על-ידי החברה למחזיקי האג"ח, תוך שהוא קובע כי הבטוחות נועדו להבטיח את פירעון התשלומים שמגיעים לפי האג"ח וכן סכומים נוספים המפורטים במפורש בשטר הנאמנות, אך לא את הנזקים מהסוג שנתבע בתובענה הייצוגית.

בהחלטתו נתן בית המשפט משקל מסוים לכך שנקבע בגדרי ההסכמים כי השיעבוד יוסר במועד שבו אגרות החוב ייפרעו במלואן. בהקשר זה ציין הנשיא כי במסגרת ההסכמים לא הייתה כוונה מצידה של החברה שהשיעבוד יבטיח, בנוסף להתחייבויות שפורטו, גם עילות נזיקיות שחלקן יכולות להתגבש לאחר מועד הפירעון של אגרות החוב.

הנשיא אורנשטיין חזר על ההלכה הפסוקה הקובעת כי יש לתת פרשנות מצומצמת להכרה בנשייה מועדפת, וזאת, בין היתר, על-מנת לשמור על עיקרון השוויון בין הנושים, תוך שהוא מציין כי מסקנתו שלא לראות בתובע הייצוגי נושה מובטח מתיישבת עם הלכה זו.

בית המשפט נמנה מלהכריע במספר סוגיות נוספות שעלו במסגרת תגובות הצדדים לבקשת פכטהולד, אולם הוא הביע את דעתו (מבלי לקבוע מסמרות בדבר) כי "על-מנת שיהיה תוקף לחלות בטוחה על עילות נזיקיות, הדבר צריך להיות במפורש, חד-משמעי וברור ולא ניתן להסתפק בכוונה משתמעת".

בית המשפט נמנע בנוסף מלהכריע בשאלה האם יש לראות בפכטהולד כנושה של אורבנקורפ, וזאת נוכח העובדה שפכטהולד פספס את המועד הקבוע בחוק להגשת תביעות חוב לבעל התפקיד עו"ד גיסין במסגרת הליכי הסדר הנושים.

עם זאת, בית המשפט קבע כי לפכטהולד ניתנת ארכה להגשת בקשה לעו"ד גיסין להארכת מועד להגשת תביעת חוב, במסגרתה יצטרך עו"ד גיסין שמונה כאמור לבעל תפקיד בהליך להכריע לגופה של הבקשה.

בהתאם לקביעות פסק הדין, קבע השופט אורנשטיין כי אין להיעתר לבקשתו של פכטהולד לייחד כספים לחברי הקבוצה מהכספים שמיועדים לחלוקה לנושיה המובטחים של החברה על-ידי בעל התפקיד.

בית המשפט חייב את המבקש בהוצאות בעל התפקיד, הנאמן והכנ"ר בסכום כולל של 22,550 שקל.

לאור הנפקות של החלטת הנשיא אורנשטיין, נראה כי לא מדובר בסוף פסוק בפרשה, ונוכח השאלה העקרונית לכאורה שעלתה בהליך, יידרש בית המשפט העליון לחוות את דעתו בנושא.

עורכי הדין אמיר פלמר ואביתר קרמר, המייצגים את הנאמן לאגרות החוב, מסרו בתגובה: "החלטת בית המשפט מדברת בעד עצמה".

בעל התפקיד, עו"ד גיא גיסין, מסר בתגובה: "אני מברך על החלטת בית המשפט. הניסיון להחיל בדיעבד זכויות מכוח שיעבוד שניתן להבטחת אגרות חוב, גם על עילות נזיקיות נטענות ובלתי מוכחות, עלול היה לפגוע בוודאות הנדרשת בשוק ההון בכלל ובקשר עם אגרות החוב הרשומות למסחר בפרט. דווקא מי שמתיימר לייצג בתביעה ייצוגית מחזיקי אגרות חוב שנפגעו, ראו היה שימנע מלהעלות טענות שתוצאתן הייתה עלולה לפגוע במחזיקים אלה עצמם. לא לחינם החליטו המחזיקים, בהחלטה של 100% מהמשתתפים בהצבעה, להתנגד לבקשות ולפעולות של מי שמתיימר לייצג אותם. דיני ניירות ערך מחייבים שהנאמן לאגרות חוב ינהג ביחס של שוויון בין מחזיקי אגרות החוב השונים, בהתאם להחזקותיהם היחסיות בסדרת אגרות החוב הרוונטית, בלי קשר למחיר שבו רכשו את אגרות החוב ובלי קשר לשאלה האם יש למי מהם טענות נוספות בקשר עם נזקים שנגרמו לו אישית לאור המחיר ששילם או כל טענה אחרת. לעניין אורבנקורפ עצמה - ההחלטה חשובה ותאפשר לנו להמשיך ולפעול על-מנת למקסם את ההחזרים שיקבלו נושי החברה, ולחלק כספים למחזיקי אגרות החוב בהקדם האפשרי וללא עיכובים נוספים".

עורכות הדין יעל מושקוביץ ודנה שורץ-אשתר, באות-כוח התובע הייצוגי, מסרו בתגובה: "בית המשפט הנכבד אישר את ניהול התביעה הייצוגית של מחזיקי האג"ח נגד החברה והנאמן בפני בית המשפט הכלכלי ולא במסגרת תביעת חוב, בניגוד לעמדת בעל התפקיד, אשר ככל הנראה עד עתה אינו מסכין עם החלטה זו. צר לנו כי בעל התפקיד והנאמן מנסים לשלול מאותם מחזיקי אג"ח שרכשו את אגרת החוב תחת המידע המטעה וניזוקו, נזקים העומדים על כ-42 מיליון שקל, את הטבת נזקיהם, וזאת משיקולים שאינם ממין העניין.

"שאלת מעמדו של תובע ייצוגי בהליכי חדלות פירעון, כמו גם תחולת היקף השיעבוד הניתן במסגרת ההנפקה על נזקים שנגרמו כתוצאה מדיווח מטעה שבוצע על-ידי החברה, היא שאלה משפטית חדשנית אשר נדונה לראשונה. כפי שניתן ללמוד מהחלטת בית המשפט הנכבד, מדובר בסוגיה בעלת חשיבות ומורכבות. אנו לומדים את החלטת בית המשפט הנכבד בעניין זה.

"בנסיבות הייחודיות של המקרה, ולאחר שבית המשפט הנכבד אישר את ניהול התביעה הייצוגית כנגד החברה, לא היה מקום לנקוט מסלול מקביל של הגשת תביעת החוב (עמדה זו אף הוצגה על-ידי בעל התפקיד עצמו בתיק זה ממש). נוכח זאת, בקשת התובע הייצוגי להארכת מועד הייתה למעלה מן הצורך וכסעד חלופי.

"על-פי החלטת בית המשפט הנכבד תוגש בקשה להארכת מועד להגשת תביעת החוב המותנית לבעל התפקיד, ואין לתובע הייצוגי כל ספק כי בעל התפקיד יפעל כמתחייב ויעניק את הארכה המבוקשת. שהרי לא יעלה על הדעת שבעל התפקיד, ידו הארוכה של בית המשפט, ינסה לחסום את דרכם של התובעים הייצוגים מטעמים פורמליים, אשר אין להם כל נפקות מעשית בנסיבות העניין כאן ויביא לפגיעה מהותית במחזיקי האג"ח אשר הוטעו על-ידי החברה וניזוקו". 

אורבנקורפ גייסה 180 מיליון שקל שירדו לטמיון תוך 6 חודשים

חברת אורבנקורפ הקנדית, שבבעלות אלן ססקין, גייסה בדצמבר 2015 כ-180 מיליון שקל מהציבור בישראל באמצעות הנפקת אגרות חוב (אג"ח), כאשר בהתאם להנפקה החלו אגרות החוב של החברה מסדרה א' להיסחר בבורסה בישראל.

כחצי שנה לאחר ההנפקה בבורסה בתל-אביב נקלעה החברה הקנדית לקשיים כלכליים, ועקב כך פנו חברות-בנות שלה בקנדה ביוזמתו של בעל השליטה ססקין בבהילות לבית המשפט בטורונטו. זאת, בין היתר, לצורך הגנה מפני נושים, תוך שמונו לחברה עצמה ולחברה נוספת שנמצאת בבעלותה שני נאמנים על-ידי בית המשפט הקנדי.

יצוין כי פנייתה של אורנבקורפ לבית המשפט הקנדי באמצעות החברות-הבנות דווקא, הייתה בכדי להימנע מניהול הליכים משפטיים בישראל, וזאת בניגוד להתחייבותה בשטר הנאמנות של הנפקת האג"ח.

לאורבנקורפ עצמה מונה באפריל 2016 כבעל תפקיד מטעם בית המשפט בישראל עו"ד גיא גיסין, והוא שאחראי לפעול לטובת החברה ונושיה מול הנאמנים בקנדה, שאחראים על מימוש נכסי החברות-הבנות, שמחזיקות בעיקר בקרקעות באזור טורונטו.

ססקין עצמו התחיל בשנת 2016 בהליכי פשיטת רגל בקנדה, והוא מנסה להגיע להסדר עם נושיו.

בקשה לאישור תובענה ייצוגית על סך 42 מיליון שקל

במסגרת הבקשה לאישור תובענה ייצוגית שהוגשה לבית המשפט הכלכלי בתל-אביב, מבקש טוביה פכטהולד לייחס לאורבנקורפ הפרות דיווח חמורות והצגת מצגי-שווא כלפי מחזיקי אגרות החוב, כאשר עיקר טענותיו נוגעות, בין השאר, להתחייבות של בעל החברה הקנדית, אלן ססקין, להזרים לחברה כ-12 מיליון דולר קנדי שלא קוימה; לדיווחים מטעים שהציגה החברה מצד חברה וכן טענות בדבר הצגת מצגי-שווא והסתרת מידע מהותי ממחזיקי האג"ח שביצעה החברה (העילות הנזיקיות).

נוכח הפרטים המטעים והעדר הדיווח, נטען על-ידי פכטהולד כי חברי הקבוצה הייצוגית (המורכבים ממחזיקי האג"ח ומכאלה שאינם מחזיקים כיום באג"ח בפועל) זכאים לפיצויים בסך של כ-42 מיליון שקל, כאשר בקשת האישור לתובענה הייצוגית נסמכת על חוות-דעתו של פרופ' אמיר ברנע.

בהקשר זה יצוין כי הנשיא אורנשטיין הכיר בזכותם של מחזיקי אגרות החוב של אורבנקורפ לקבל פיצוי מהחברה הקנדית, ככל שזו הפרה את התחייבויותיה כלפיהם. זאת, מבלי שהוא מביע עמדה לגוף הטענות בהקשר זה שהועלו על-ידי פכטהולד, אשר יש ויתבררו בפני בית המשפט הכלכלי הדן בבקשה לאישור התובענה הייצוגית. 

עוד כתבות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר 71% מהמניות שלו בחברה

מנכ"ל הפניקס מוכר את המניות ב-37.48 שקל למניה, גבוהה ב-2% מהמחיר בסגירה • גם הסמנכ"ל אלי שוורץ מוכר מניות בסך של 1.28 מיליון שקל, על פי שער דומה • מניית הפניקס ירדה היום ב-2.6%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-12%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%

סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"